Misschien moet er toch maar eens een Speedy komen. Qua Speedmasters ben ik wel een beetje een vis uit het water (<-- Seamaster woordspeling). Wat vinden we van dit exemplaar uit '81?
Ligt aan de prijs :). Het is een 861 van na 1972. Aan de rek op de band en de bezel te zien is hij wel flink gedragen. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. Hij lijkt me wel origineel
“Bieden vanaf €2000”. Dus de prijs is afhankelijk van hoeveel van jullie 'm eventueel óók willen, denk ik
Wat zou redelijk zijn denk je?
Te duur vind ik.
Geen meerwaarde van een 145.022-74 met step-dial.
'gewoon een 861’
Lume en handen niet zo mooi
Bezel is mooi verkleurd maar te gehavend.
Als hij effectief uit '81 komt is het een 145.0022 (na - 78). Wat een model is zonder meerwaarde.
De 145.022 heeft die wel nog (zelfde reeks sinds 69 moon landing)
De 145.022-74 zeker met nog een step dial.
‘Goede exemplaren’ worden veelal verkocht voor rond de 2000EU. (voor een 145.0022)
Ik heb zelf een NOS (Full-set) 145.0022 aan me laten voorbij gaan voor 2500EU.
Maakt een behoorlijk uitgewoonde indruk. Is ook vies (o.a. tussen poussoirs en kroon). Endlinks sluiten niet goed (meer?) aan. Ook de manier van fotograferen - liefdeloos, onscherp, en het horloge een paar keer net even anders op een hoopje gegooid - zegt mij al genoeg. De band heeft inderdaad ook erg veel rek, wordt een echte hair-puller.
De urenteller-wijzer staat ook niet op de index. Grote beurt met wellicht ook nieuwe onderdelen meecalculeren.
Of lekker verder kijken…
De patina lijkt bijna groen - kan dit het licht zijn?
Iemand enig idee wat de vlekjes aan de zijkant zijn, is dit aantasting van het staal of verwijderbare aanslag?
Mij spreekt het jaar mij wel erg aan, maar prijsverwachting rond €2500.
Zijn nieuwe tritium wijzers makkelijk te vinden? Te relume of zo laten?
Bij maddox lijkt het serial een later jaar te duiden, kan dit?
Ik zou hemlaten liggen. Klopt wel zo te zien en type zou mij niet veel uitmaken (geen bijzondere versie, maar daarom niet minder mooi indien mooi patina), maar hij ziet er te afgedragen en viezig uit naar mijn smaak. Voor rond 2500 heb je een ongepolijst (of in ieder geval scherp) exemplaar in goede staat…
Ik zou er echt geen 2000 voor over hebben laat staan 2500. Goede exemplaren 145.0022 gaan elke maand op ebay tussen 1900 en 2200.
Die patine kan echt groen zijn (beetje vocht). Kast is stainless en kan niet oxideren dus is gewoon af te poetsen.
Wijzers zijn wel te vinden maar probeer maar eens te matchen met het kleur lume op de dial.
De bezel is het enige wat me aanspreekt. (de insert dan met een mooie fade) maar de knocks en dings zijn weer teveel voor me.
Rëeel gezien:
2000EU horloge + 200EU Service + 250 EU nieuwe dial (of kiezen dat je met dat vieze groen kan leven, De gustibus) + 150EU hands (zoek maar naar Tritium setje)
Pakt nu voor het gemak 2500EU.
Even snel Ebayen:
http://i.ebayimg.com/00/s/MTA0NFg5MTA=/z/SGIAAOSwG-1WzBpb/$_57.JPG
Laat hem een maandje sudderen en doe hem dan een bod van 15/1600 EU. Steek er een mooie service over en flippen met een paar honderd euro winst of gewoon dragen, met een uniekere verblauwde insert.
Viel mij inderdaad ook op (82). Maar dat stukje geloof ik nog wel. Die lijst is niet zaligmakend.
Bedankt voor de info iedereen!
Ik vind de optie om te wachten en onderbieden op zich wel OK (ik vind een stevig gebruikte op zich niet problematisch, maar dan moet de prijs er wel naar zijn). Maar liever zou ik €2K-€2,5K uitgeven voor een nette. Voor mij maakt het nog niet zo heel veel uit welk type het exact is.
Het horloge zou ook zo maar eens mee kunnen vallen als je hem in het echt ziet. Ik kan niet zien of er kleine stukjes tritium uit de wijzer zijn of dat het zwarte verkleurde stukjes zijn die er in zitten. Mochten het verkleuringen zijn hoef je de wijzers niet echt te vervangen vind ik.
Als je hem voor iets van 1700/1750 kan kopen, lijkt me dat geen verkeerde deal. Veel meer zou ik er niet aan uitgeven.
Kijk dan naar de ietwat nieuwere?
Ik heb de mijne (een ‘zeldzamere’ ref 3572.50) met saphire displayback maar wel met hesalite crystal. Voor minder gekocht.
Voor €200 krijg je die echt niet goed geserviced…
Bwaa 200Eu is een minimum. Maar voor 200EU een chrono servicen moet lukken (en is mij toch al altijd gelukt bij veel horlogemakers).
Dat houdt uiteraard niet in dat er nieuwe bezels e.d. tevoorschijn gaan getoverd worden en dat alles nog ‘werkt’.
Omega service parts gaan dat in het ergste geval tot een 500 opdrijven.
Onder gelijke noemer: wat vinden jullie dan van deze Speedy?
Hij staat inmiddels gereserveerd, dus het is voor mijn eigen lering en vermaak?
Werden die cases ook door CRS gemaakt in de 1970s? Hadden allen modellen tot 78 een datering achter het referentienummer? Is een 1450 meer gewild dan een 1171?
Geen tritium, dat vind ik dan weer jammer.
Ik ga geen discussie opstarten over service prijzen en kwaliteit van servicen…
Als ik deze klok zie heb ik niet echt het idee dat er ooit iets aan gebeurt is. Het uurwerkje is super maar heeft echter een kritisch service punt. Als dat droogloopt bestaat de kans dat je zelf de basisplatine moet vervangen. De as van de chrono uurteller moet heel goed gesmeert blijven. Daarnaast is dit een handopwinder…in deze staat kun je er op wachten dat daar ook de nodige slijtage heeft plaatsgevonden. Dan heb ik het nog niet over bandpennen etc etc. Als ik heel snel tel ga je hier van ze lang zal ze leven met €200 niet rondkomen…
Gr men
Ik vrees dat je gelijk hebt.
Ik heb af en toe het idee dat het heel stoer wordt gevonden om te zeggen dat (jij) het goedkoper kan (regelen)…
Heel leerzaam voor mij is dit topic.
Ik had deze advertentie ook gezien, ik vind het heel moeilijk om de waarde in te schatten van horloges die eigenlijk helemaal niet uniek zijn. Maar ik moet toegeven dat ik nog geen kenner ben
Mijn volgende horloge wordt waarschijnlijk een speedmaster, ja ik hou van het tijdloze en van de historiek achter het model. Behalve een echte pre moon of een early model ben ik nog steeds geneigd om een nieuwe te kopen. De vraagprijs voor een vintage (would be) is soms te gek voor woorden.
Dankzij het forum wordt mijn kennis wel opgedreven.
Thanks guys