Er lijken steeds meer smartwatches op de markt te komen. Samsung heeft onlangs de Galaxy Gear uitgebracht en Pebble spijkert ook al een tijdje aan de weg. Bovendien zijn er eens in de zoveel tijd geruchten dat Apple met een klokje komt.
De smartwatches kunnen dus nog weleens in aantocht zijn. Vandaag is op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas de nieuwe lijn van Pebble geshowed. In tegenstelling tot voorgaande smartwatches hebben de nieuwe klokken wat meer smoel gekregen. The Verge (technologie website) schreef er een mooi stuk over dat hier is te vinden:
. Wellicht is de tijd rijp om eens wat dieper na te denken over deze moderne klokken, nu het product wat volwassener lijkt.
Wat vinden we van deze horloges? Is een smartwatch eigenlijk wel een horloge in onze kenners-ogen? Of meer een deel van de telefoon dat om je pols zit? Zijn er forumleden die er al één bezitten? Vinden we de klokjes mooi qua looks? En ook mooi qua techniek? Zijn horloges geschikt om informatie van je telefoon te laten zien?
Geef mij maar liever een Zwitsers horloge ipv een smart watch. Ook horloges die de tijd digitaal weergeven hebben mij nooit gecharmeerd. Het kan natuurlijk heel handig zijn om even je berichten te checken etc. Maar als je een smartphone en een tablet hebt, ben je eigenlijk al goed voorzien. De techniek van een Zwitsers horloge is moeilijk te overtreffen. Maar dat is slechts een mening.
Over 10 jaar dragen de meesten van ons een smartwatch, nu moeilijk voor te stellen, ook ik draag mijn automaatje erg graag, maar ook een smartwatch zal wennen. Ik moest er niet aan denken om een gsm te hebben 21 jaar geleden. Nu vervloek ik het ding maar tegelijkertijd raak ik half in paniek als ik het ding haast vergeet mee te nemen wanneer ik van huis ga.
Daarnaast vind ik ze niet geheel lelijk, een iwatch zie ik misschien met de tijd wel zitten, voor nu zeg ik volmondig nee…de tijd zal het leren.
Over 10 jaar dragen de meesten van ons een
smartwatch, nu moeilijk voor te stellen, ook ik
draag mijn automaatje erg graag, maar ook een
smartwatch zal wennen. Ik moest er niet aan denken
om een gsm te hebben 21 jaar geleden. Nu vervloek
ik het ding maar tegelijkertijd raak ik half in
paniek als ik het ding haast vergeet mee te nemen
wanneer ik van huis ga.
Daarnaast vind ik ze niet geheel lelijk, een
iwatch zie ik misschien met de tijd wel zitten,
voor nu zeg ik volmondig nee…de tijd zal het
leren.
precies. maar niet al dat soort dingetjes zal iedereen gebruiken. zo loopt niet iedereen met n pager. te beperkt in functionaliteit. en niet iedereen heeft zin in n smartglass. vooral als je straks ongetwijfeld de smartcontactlenzen hebt.
maar terug on topic. ik denk ook wel dat er steeds meer mensen n smartwatch zullen hebben, maar waarschijnlijk niet t merendeel. ik bedoel, zoals circa n decennium geleden ‘iedereen’ wel de tijd aflas ve mobieltje. waarom dan nog n horloge, ook al is ie smart zijn. zoveel makkelijker dan telefoontje uit broekzak halen is t ook niet.
maar als gimmickfan heb ik wel wat aan gimmick horloges gehad. de in mijn ogen voorloper vd smartwatch: horloge met organizer functie. ook phonewatches. maar n smartwatch komt er over n paar weekjes aan. n pure companion smartwatch is voor mij overbodig. ik wil juist dat zoveel mogelijk alles in 1 zit. geen aparte ipod, tomtom, telefoon, agenda, tablet, e-reader, etc. ik had dat in 2008 allemaal al gecombineerd in n smartphone.
maar wat er straks binnenkomt vind ik wel ideaal als backup vd smartphone: de smartphone 2.0 zoals ze t zelf noemen. n smartphone die als companion werkt om updates/berichtjes doorgeeft en als remote genruikt kan worden, maar daarnaast ook stand alone zn werk kan doen, als bijvoorbeeld je smartphone geen prik meer heeft (en mn noodlader ook op is :p), of op momenten dat n smartphone niet handig is om bij je te hebben tijdens sporten, op t strand of zwembad (yep hij zou ook geschikt zijn om mee te zwemmen).
dat vind ik n toegevoegde waarde hebben.
maar zou t mn mechanische klokjes vervangen? no way, daarvoor mis ik de ‘emotie’ ve mechanish klokje. ik zou dus n smartwatch voornamelijk dragen op momenten als vervanger of backup v mn smartphone.
Verkeerde rubriek. Ik heb nog een clam-shell telefoon. Mijn auto daarentegen heeft een draadloze router. Wat ik er mee moet? Geen idee.
P.S. Zie altijd graag zo’n opmerking als van FI: “De techniek van een Zwitsers horloge is moeilijk te overtreffen”. Dan heb je nog een hele reis te gaan, Grasshopper.
Verkeerde rubriek. Ik heb nog een clam-shell
telefoon. Mijn auto daarentegen heeft een
draadloze router. Wat ik er mee moet? Geen idee.
Weet je, clamshells vind ik een geweldige formfactor om als simpele telefoon te gebruiken. Alleen tegenwoordig wat lastig met touchscreen features.
P.S. Zie altijd graag zo’n opmerking als van FI:
“De techniek van een Zwitsers horloge is moeilijk
te overtreffen”. Dan heb je nog een hele reis te
gaan, Grasshopper.
Hij heeft nog niet van Spring Drive of Astron gehoord
gaan, Grasshopper.
Zullen we die discussie een maandje overslaan?
OT: tot heden vind ik het nog niks een smartwatch. Misschien in de toekomst.
Aangezien een mechanisch horloge in principe al een achterhaald product is als het puur gaat om de functie, verwacht ik niet dat dit over 10 jaar anders is.
Kijk bijvoorbeeld naar (dure) vulpennen. Daar is nog steeds een markt voor, hoewel de voorspellingen 20 jaar geleden waren dat we niet meer zouden schrijven en alles digitaal zou gaan.
Verkeerde rubriek. Ik heb nog een clam-shell
telefoon. Mijn auto daarentegen heeft een
draadloze router. Wat ik er mee moet? Geen idee.
gaan, Grasshopper.
Ja daar moest ik ook een beetje om lachen. Die techniek is al 50 jaar overtroffen. De enige reden dat ze nog worden gemaakt is nostalgie en status. Het is net alsof je een stoomlocomotief vergelijkt met de nieuwste Lamborgini.
Dat klopt, maar er zit meer hart en ziel in een analoog mechanisch horloge dan een emotieloze digitale klok. Ik vind het juist ook wel z’n charme hebben dat iets handmatig opgewonden moet worden. Maargoed, dat is mijn mening…
Ik blijf het bijzonder vinden, als ik vraag waarom iemand geen horloge draagt krijg je gegarandeerd het antwoord dat hij/zij het niet lekker vindt zitten en dat hij/zei toch een mobiel heeft.
Nu kan je er dus vergif op innemen dat deze mensen straks een horloge hebben om te kunnen zien hoe laat het op hun mobiel is, ik vind het een groot luxe probleem.
Zeker met de google glass in aankomst.
En helaas gaat onze tot nu toe goed functionerende ongeschreven regel dat tijdens etentjes, borrels en uitgaan de telefoons op een stapel worden gelegd en de gene die hem het eerst pakt de rekening betaald ook niet meer op met die computers om de polsen.
Ik blijf het bijzonder vinden, als ik vraag waarom
iemand geen horloge draagt krijg je gegarandeerd
het antwoord dat hij/zij het niet lekker vindt
zitten en dat hij/zei toch een mobiel heeft.
Nu kan je er dus vergif op innemen dat deze mensen
straks een horloge hebben om te kunnen zien hoe
laat het op hun mobiel is, ik vind het een groot
luxe probleem.
Zeker met de google glass in aankomst.
En helaas gaat onze tot nu toe goed functionerende
ongeschreven regel dat tijdens etentjes, borrels
en uitgaan de telefoons op een stapel worden
gelegd en de gene die hem het eerst pakt de
rekening betaald ook niet meer op met die
computers om de polsen.
nieuwe regel invoeren: alleen eten met een " ouderwets" horloge om de pols
In jaren 70 lag de zwitsere horloge industrie ook op z’n gat door de invoer van goedekope, moderde quartz klokjes. Uiteindelijk zijn de “ambachtelijke” horloges dit ook weer te boven gekomen. Dit zal nu vast weer gebruiken.
Ik denk wel dat wij geen representatieve doelgroep zijn, wij hebben hier onze hobby aan, maar iemand die er niets om geeft zie ik over een paar jaar eerder met een smart watch lopen ten nadele van een mechanisch horloge als b.v. iemand van hier. Qua aantallen zal het dus wel gemerkt gaan worden lijkt me.
wie weet kunnen we over een paar jaar d.m.v. een live achtergrond kiezen welke klassieker we om de pols doen
Dat klopt, maar er zit meer hart en ziel in een
analoog mechanisch horloge dan een emotieloze
digitale klok. Ik vind het juist ook wel z’n
charme hebben dat iets handmatig opgewonden moet
worden. Maargoed, dat is mijn mening…
Ik heb net zoveel emotie met een digitale LCD als met een automaat. De nieuwste analoge quartzen van Casio G-Shock zijn ware hoogstandjes. De wijzers worden door drie afzonderlijke motoren aangedreven dat zijn echt kunstwerkjes. Nog afgezien van de complicaties.
Maar goed, dat is mijn mening…
Waarom zou een smart watch eigenlijk de toekomst hebben? Ik ben maar een leek hoor. Maar zou een spraakgestuurde google bril niet veel meer toekomst hebben dan een smart watch?