Wat voor een horloge voor klik gesprek?

Bij ons heet zoiets ook een klikgesprek en is vrij informeel. Je werkt immers al bij het bedrijf en bent allemaal collega van elkaar.
Werk je profit of non profit?

ā€œDus als je je niet gemakkelijk voelt in een colbert, dan doe je dat lekker niet aan. Iemand die jou daarop beoordeelt hoef je sowieso niet voor te werken toch?ā€

Sorry, ik kan het even niet laten, maar in welk segment heb je in hemelsnaam ā€˜jaren in recruitment gewerkt’ met zo’n statement? Ik mag toch hopen dat het in de meeste bedrijven nog steeds gebruikelijk is om gewoon in pak (dus geen ā€˜colbert’) naar een gesprek te komen. Tenzij het een toevallig gesprek op vrijdag naast de koffieautomaat is natuurlijk, maar het lijkt me niet dat de topic-starter doelde op zo’n situatie…

3 likes

niks om hebben is geen optie … dus ze geven geen taak aan iemand zonder horloge.
of ze beoordelen je erop, dan zou ik me daar nooit prettig bij voelen.
dan ben je meer met je uiterlijk bezig dan met je eigenlijke taak vrees ik.

maar goed als je dan toch wat moet dragen zorg dan dat het qua kleur past bij je kleding en maak je niet druk over het merk

2 likes

Dit. Je bent wie je bent, dus daar ga je op korte termijn niks aan veranderen. De volgende stap is je voorkomen op die dag (lees: o.a. een goed pak en wat daarbij hoort, tenzij je bij Facebook werkt). Een mooie dresswatch erbij en je bent klaar - of daar nu PP, Rolex of Nomos op staat lijkt me niet heel relevant.

Ik werk(te) in een large corporate omgeving (Banken en Big4). Ik draag zelf overigens alijd een pak omdat ik dat lekker vind.

Ik beoordeel mensen inderdaad niet op hun uiterlijk. Ik heb eens een sollicitant ā€˜verloren’ die in een hoodie kwam solliciteren, toen werkte ik als recruiter voor een bank… Baal er nog steeds van dat hij niet voor ons wilde komen werken.

Ik heb overigens niet gezegd dat je als sollicitant nooit een pak aan moet doen. Sommige bedrijven of recruiters zijn simpelweg gericht op uiterlijk. Als je voor je werk een pak aan moet omdat dit de bedrijfscultuur is, dan moet je gewoon meegaan. Echter de TS draagt zelf geen pak zegt hij. Dus dan trek ik de logische conclusie dat het niet de bedrijfscultuur is om een pak te dragen.

1 like

Kun je hier meer over vertellen… Interessant…

In sollicitatiegesprek neem ik uiterlijk ook mee in mijn beoordeling. Het gaat dan niet wat voor merk draagt ofzo, maar het gaat om stukje persoonlijk verzorging en het zegt ook iets hoe belangrijk het gesprek/die baan voor die persoon is. Soms heb ik kandidaten met dezelfde profielen/scores, dan maakt dit soort kleine zaken toch het verschil.

1 like

Dan mag je op visite bij Meld Misdaad Anoniem denk ik…

1 like

Nomos

Ik had ff over die regel heengelezen van de TS (na ā€˜groot bedrijf’ ben ik meteen doorgegaan naar de horloges); hij gaf inderdaad al aan dat hij normaal geen pak draagt - my bad.

Wat overigens niet wegneemt dat ik het volkomen terecht vind dat je iemand direct afwijst die in een hoodie komt solliciteren bij een serieus bedrijf, hoe briljant mogelijk ook. Ik zou geen werknemer willen die zo’n enorme lak heeft aan algemene fatsoensnormen evenals zijn eigen voorkomen en (dus ook) het voorkomen van het bedrijf.

Maar om on-topic te blijven: als je toch casual gaat (een ā€˜colbert’ is ook casual), kun je natuurlijk prima een Explorer dragen.

1 like

is een hoodie dan meteen een no-go?

Als het een goede ontwikkelaar is / infrabeheerder of soortgelijke IT-er, waarbij er geen klantencontact is, lijkt het me geen onoverkomelijk probleem. Tenzij alle IT-ers bij die bank ook in pak werken, maar dat kan ik me niet voorstellen.

OT: Ik zou de Nomos kiezen. Mooi klok, niet te opzichtig.

Klik gesprek klinkt vrij informeel. Dus doe aanneat je altijd aan hebt en blijf jezelf. Ze schuiven je op basis van wie je bent ook naar voren voor een dergelijk gesprek.

Ik denk niet dat er in zo’n gesprek enige aandacht aan je horloge zal worden geschonken.

Zo neutraal mogelijk, dus: Nomos.

Ik zou ook voor de Nomos gaan. Het is een mooie dresser en redelijk understated. Al vermoed ik dat dit een non-issue is. De meeste mensen kennen het merk Rolex, maar zullen de modellen amper of niet kennen.

Oef, ik dacht even dat een ā€œklikgesprekā€ een gesprek was waar je een collega kon verklikken :slight_smile:

Het hangt een beetje af van bedrijf tot bedrijf denk ik zo, als afdelingshoofd in een grootbank moet ik toch toegeven dat uiterlijk bij mij wel een rol speelt in een evaluatie. Het gaat dan niet over hoe goed er iemand uit ziet, maar zoals hierboven aangegeven eerder of je wat moeite gedaan hebt…

Kledij een trapje hoger dan normaal (dus, als je altijd zonder pak gaat, is een colbert voor zo’n gesprek prima), zorg dat je iets bij hebt om te schrijven, misschien kan je iets relevant afdrukken en meenemen om te tonen (iets relevant dat je gerealiseerd hebt of zo?).

Qua horloge kan ik je wel volgen, ik heb dat ook. Ik doe altijd het horloge aan dat mij het meeste vertrouwen geeft, en bij mij is dat een vintage seamaster uit begin jaren '60, die van mijn vader geweest is. Dat horloge heeft mij al veel geluk gebracht :wink:

3 likes

Zonder horloge gaan is ook een statement.

Mocht een horloge een gespreksonderwerp worden, dan zou ik gaan voor een horloge met een, voor jou, bijzonderheid.

• wat is er bijzonder aan het horloge,
  • wat is er voor jou bijzonder aan het horloge,
  • waarom draag je juist nu dit specifieke horloge.

Dan is prijs minder relevant. Het gaat om het gespreksonderwerp. Geen idee wat voor werk je doet maar wanneer je mensen leest, kan de manier waarop de verteller verteld een hoop duidelijkmaken over de persoon.

2 likes

Wat je vooral niet moet vertellen in je klikgesprek, is dat je een forum nodig had om te bepalen welk horloge je om ging doen.

35 likes

Eens met @Blauwe, als horloges een hobby zijn, pak dan het horloge waar je het meest trots op bent en een (leuk) verhaal bij hebt. Daarmee laat je wat van jezelf zien en dat doet het meestal goed bij een gesprekspartner