Wat waren jouw grail watches en welke grail is de volgende?

Supergaaf! Heb wel eens door zo’n telescoop bij een sterrenwacht gekeken, een fascinerende wereld daarboven. Begrijp de hobby wel, en dat ruimte thema is ook wel lekker consistent met je Speedmaster :).

On topic is mijn grail een 1016. En dan daarmee in een oude Land Rover naar de Sahara. Ga hem zolang de prijzen zo hoog zijn nooit kunnen bereiken maar dromen mag.

Realisterer is de Speedmaster die ik nastreef. Hoop binnen afzienbare tijd zo’n heerlijke jaren 90 tritium Speedmaster te bemachtigen. @D.F40, ruilen voor een DJ :wink:

1 like

Dat past niet.

@LocalTime heeft overigens een witgouden met Daytona met deze plaat.

2 likes

Die KS is zo ongelofelijk mooi! :heart_eyes:

Leuk topic!

De afgelopen jaren heb ik een aantal keren een zgn “grail watch” kunnen aankopen.
Voordat ik het lijstje deel, eerst even mijn persoonlijke interpretatie van een “grail watch”:

Voor mij is een GW een horloge waar ik opslag verliefd op ben geraakt en een horloge dat moeilijk bereikbaar is, zeg maar een horloge waar je naar toe leeft. Niet iets dat je toevallig tijdens het flipperen tegenkomt. Daarnaast is een GW voor mij een tijdloos model, een horloge dat ik al meerdere jaren wil en dat ik voor lange tijd wil dragen.

Dan heb je ook nog de “Holy Grail”, voor mij zijn dit de absolute topstukken die echt onbereikbaar zijn en die er (hopelijk) nooit gaan komen!

Het begon allemaal rond mijn 14/15de jaar, toen kwam ik mijn eerste echte grail watch tegen, namelijk de Rado Ceramica: WoW! Wat vond ik dat horloge vet. Geïntegreerde band, volledig keramisch, zwarte plaat, diamanten in de wijzerplaat. Voor een 14 jarige (althans voor mij) was Fl. 1600,- toen vrij onbereikbaar…Dat mocht de pret niet drukken, twee jaar lang heb ik mij verlekkerd in de etalage van de juwelier. Tot mijn 16de, toen heb ik de gehele zomervakantie (6 weken lang) bij Philips in Eindhoven gewerkt om dit horloge aan te schaffen. Na de eerste week werken heb ik direct mijn weeksalaris naar de juwelier gebracht als aanbetaling. #FML

Vanaf dat moment ontwikkelde ik snel meer kennis en smaak (gelukkig maar, die Rado is niet om aan te zien) op het gebied van horloges. Snel kwamen er twee nieuwe grail watches bovendrijven, namelijk de Speedmaster en de Submariner.

Rond mijn 19de heb ik opnieuw een smak zuurverdiend geld neergelegd voor een Speedmaster Reduced (geen foto meer van). Hier heb ik met veel plezier een aantal jaar mee rondgelopen maar het was niet de grail die ik echt wilde. Na wat extra sparen Heb ik ergens begin twintig de Speedy reduced ingeruild tegen mijn tweede echte grail, namelijk de Submariner:

(Hoppa, zelfs toen al zo’n lelijk bandje om de pols).
Boh! Wat was het vet om die eerste Rolex aan te schaffen En wat was ik blij ermee.
Na een jaartje dragen heb ik het oude model omgeruild tegen de toen net geïntroduceerde 116610LN.

Na de Rolex bleef het kriebelen dat ik geen Speedmaster meer had, dus toen er weer wat geld in het horloge-potje ben ik voor de real deal gegaan, namelijk een Speedy Pro:

Inmiddels was mijn horlogehobby in “full effect” en was ik veel aan het flipperen (vooral Speedmaster, heel veel Speedmaster) maar het duurde zeker 10 jaar voordat er weer een nieuwe Grail om de hoek kwam kijken…

Al jaren ben ik helemaal weg van A. Lange & Sohne maar toen ik voor het eerst op een horlogebeurs een Lange 1 en een Zeitwerk in de handen heb gehad is het vuurtje echt gaan branden. Nog steeds was het toen onbereikbaar, tot ongeveer een jaar geleden. Toen ben ik ook echt serieus opzoek gegaan naar mijn eerste Lange… Dat verhaal kennen jullie inmiddels wel:

Zowel de Rado, Rolex, Speedmaster en de Lange heb ik nog steeds in bezit. Ik mag mij dus gelukkig prijzen dat ik inmiddels 4 grail watches in de collectie heb. Heb ik dan nog iets op de verlanglijst?

Twee Grail watches die ik ooit een keertje wil toevoegen:

1. De AP Royal Oak 15202st

2. ALS Datograph split second

En twee Holy Grails die er nooit gaan komen:

1. Patek Grand Complication met zalm rose plaat

2. Een ALS Zeitwerk Date

Genoeg om over te dromen dus.

7 likes

Dit is toch ook wel een grote wens.

Dan moet wel mijn 16600 vertrekken denk ik…

10 likes

Ik zeg doen!

Die Jaeger is buitenaards mooi :heart_eyes:

1 like

Ik ben ook een beetje verliefd. Maar het is wel een ding dat je moet houden, anders nekt de afschrijving je. Heb ik met mijn Ultra Thin Moon ook. Nieuw gekocht, mag niet meer weg. Dat pakte goed uit, want die wil ik ook niet meer loslaten.

1 like

Ik heb de eerste real life pics van die JLC op FB gezien. Valt me niet mee. Beetje flets, zeker met dit bandje. Donkere plaat beter. Maar wat ik een echte misser vind is de lengte van de chronowijzer. Bedekt bij stilstand deels de maanfase.

Ik volg dat even niet. Als de chronowijzer de maanfase niet mag bedekken, dan wordt hij wel heel kort toch?

Uiteraard eens even in het echt gaan bekijken. Maar meestal vind ik JLC’s in het echt nog mooier dan op de foto’s/renders.

Op deze, wat sportievere JLC, gaat mijn voorkeur naar zilver/wit. Ook een fijn koppel met mijn zwarte MUT.

Nope, heb de jaren '90 Speedy al enige tijd geleden verkocht ook, en een '60s exemplaar terug gekocht :sweat_smile:

1 like

Ik kan het plaatje niet kopieren maar op de JLC Passion FB groep staan plaatjes waarop je het kunt zien. De staart van de chrono wijzer is te lang, vergelijk het plaatje van die PP chrono van Ramses hierboven. Die doet dat beter. Daarbij is ook de kalender functie een module op de chrono waardoor de kroon iets lager staat dan de pushers. Niet zo fraai.

1 like

Oehhhh die ken ik, erg mooi! Ook al eens gekeken naar Atelier de Chronometre?

1 like

Ah zo!

Zekers. Heel fraai. Maar nog een keer zo duur.

1 like

Ik vind hem ook erg mooi en binnen deze lijn wellicht de mooiste die ze hebben. Zou hem wel passen en twijfel of die goed samengaat met je maanfase. Ze zijn verschillend, maar zou deze op dezelfde momenten dragen en wellicht dat er dan voor één een duidelijke voorkeur komt,…

Enfin, lekker passen en kopen; klaar!

1 like

Zeker waar. Maar eens passen. Kijken in hoeverre de liefde opbloeit.

1 like

Daarom staat ie er ook tussen.
En ik heb 20 jaar geleden een seiko gekregen van mijn broer, welke ik nog steeds heb.

Dus ja, denk ik de enige met een non-GS Seiko als grail in dit topic :slight_smile:

En nog een bereikbare grail ook

Het zijn er twee maar of ze er ooit komen … :slightly_smiling_face:

1 like

Gelukkig zijn er hier toch steeds liefhebbers die zulke dingen delen :slight_smile:️ Waarschijnlijk was ik het wel te weten gekomen bij de ad. Maar toch. Super info.