Wat zegt het aantal bph over het uurwerk?

Goedemorgen forumleden,

Als nieuw lid op het forum probeer ik de enorme wereld van de horloges te doorgronden. Uiteraard begint dat in eerste instantie met het lezen van al jullie enthousiaste berichten.

Verder zie ik sinds een 1,5 maand iedere dag zeker 10 horloges in mijn Google feed naar voren komen. Dit helpt om mijn smaak te bepalen. Dat heeft er ook voor gezorgd dat ik mijn eerste ‘NA’ heb laten inpakken voor Kerstmis! (Zie foto onder)

Alleen heb ik moeite om alle specificaties te begrijpen. In het bijzonder het aantal bpm dat een uurwerk maakt.

• Wat zegt dat aantal bpm eigenlijk over het horloge zelf?
  • Hoeveel moeite kost het een ontwerper om het aantal bpm te verhogen?
  • Welke invloed heeft het aantal bpm op de duurzaamheid van het uurwerk?

Alvast bedankt!

33 likes

Goeie vraag.

Hoeveel keer de secondenwijzer tikt per seconde.

Geen idee. Maar…

Het zou er voor zorgen dat de onderdelen sneller slijten heb ik wel eens gehoord.
Hoe groter het aantal bph is, hoe lager de gangreserve. Om deze combinatie hoog te hebben heb je vooral een grote veerton nodig dacht ik.

2 likes

Is voor drummachines. Bij horloges wordt beats per uur aangegeven. (bph)

7 likes

BPM is het tikgetal het aantal tikken per uur.
Hoe hoger dat is hoe nauwkeuriger het uurwerk loopt, er is een grens aan (36000)
Vaker wordt een lager tikgetal van 28800 aangehouden in verband met slijtage van de onderdelen.
Het tikgetal kan niet eenvoudig worden verhoogd of verlaagd daar moet van het raderwerk de vertanding worden aangepast en het echappement ( anker en gangrad) en de balans worden gewijzigd, dus eigenlijk een hele aangepaste constructie.
Hoop zo je vragen een beetje te hebben beantwoord

11 likes

Als Engels geen probleem voor je is, dan is dit een interessant stukje om te lezen:

3 likes

Ook dit artikel is de moeite van het lezen waard

4 likes

Bedankt! Dit geeft dus (Heel plat gezegd) aan in hoeverre een horloge in optimale setting nauwkeurig tijdseenheden kan registreren.

Ps. Hoe pas ik mijn tekst aan naar bph?

1 like

Alleen Trustlevel-3 mag titels aanpassen, maar iemand heeft dat al voor je gedaan zie ik. :+1:

1 like

Niet echt; het geeft gewoon weer hoe het binnenwerk is opgebouwd qua overdracht van veerkracht naar de wijzers - tandwielen, balans, etc. Er is geen link tussen BPH en nauwkeurigheid binnen mechanische horloges, een goed ontwerp en afwerking van de onderdelen om wrijving (en dus verlies) minimaal te houden is waar het verschil zit :slight_smile:

3 likes

Bij de Breguet Tradition weet ik dat ze speciaal een lagere bph aanhouden omdat de balans dan beter zichtbaar is. Dus eigenlijk een puur esthetische overweging.

4 likes

YouTube filmpje over het onderwerp

1 like

Was een goeie vraag. Heb ik ook weer wat van geleerd👍

1 like

Zeker is er een verband tussen nauwkeurigheid en het tikgetal van een uurwerk. Er is namelijk een bepaald tikgetal nodig om een bepaalde nauwkeurigheid te halen.

Een hoog tikgetal is alleen nodig om kleine tijdsintervallen te kunnen meten. 1/10 seconde kun je bijvoorbeeld pas meten als je horloge daadwerkelijk 10 keer per seconde tikt.

De nauwkeurigheid heeft daar in principe niks mee te maken.

1 like

Ik begrijp dat het slechts een onderdeel van het uurwerk is. Onderstaande alinea lijkt mij wel een basis principe van nauwkeurigheid.

Following this formula, a watch with a rate of 2.5 Hz or 18,000 vph can time events to the nearest 1/5 of a second. A rate of 3 Hz or 21,600 vph yields accuracy of 1/6 of a second. A watch with a rate of 36,000 vph or 5 Hz can time to the nearest 1/10 of a second.

Uiteraard is dit niet om betweterig te doen.

Ah, op die manier. Ja, je kan natuurlijk niet minder aan tijdsverschil meten dan één tik. Ik lees “nauwkeurigheid” als “gebrek aan afwijking” - ik ga een horloge dat 2 keer tikt per seconde en 2 seconden afwijkt per dag nauwkeuriger beschouwen dan eentje dat 5 keer per seconde tikt en 5 seconden afwijkt - en dan maakt het helemaal niks uit. Vele dure high-end uurwerken met hoge efficiëntie lopen op het zelfde tikgetal als een €50 Vostok. :smile:

3 likes

Weinig. Er is weinig fundamenteel verschil tussen 21600 en 28800 bph uurwerken, waarbij je bij een 18000 bph uurwerk eerder in een railroad watch met Unitas tegen zou komen, omdat die op de KS netjes loopt, maar op de centrale seconde wat kan lijken te stotteren.

36000 bph uurwerken zouden op papier nauwkeuriger lopen. Er is een school van denkers die beweert dat hoe hoger de beat rate, hoe nauwkeuriger het horloge, maar merk wel op dat in 1960 een (tegenwoordig vrij standaard) 28800 bph uurwerk al als high-beat te boek stond.

De enige echt geldige argumenten die ik hoor voor het één of het ander is dat mensen het één mooier vloeiend vinden lopen dan het ander. Want voor de nauwkeurigheid koop je een quartz, zo makkelijk is het nu eenmaal.

Niet heel veel als je tussen 21600 en 28800 switcht. Zo heeft Hamilton, of eigenlijk de Swatch groep, het tikgetal van de Powermatic uurwerken verlaagd naar 21600 om bij een krachtreserve van 80 uur uit te komen. Er is inderdaad een mogelijke relatie tussen tikgetal en gangreserve.

Da’s een lange discussie. Mijn idee is altijd geweest dat minder slagen = minder beweging = minder slijtage. Eerlijk gezegd denk ik dat het niet veel uitmaakt tussen 21600 en 28800 uurwerkjes van Seiko, Miyota, ETA en Sellita. Ik denk dat er wel andere factoren dan het tikgetal zijn die bepalen hoe lang zo’n uurwerk mee gaat. De smering, bijvoorbeeld.

Hi-beat uurwerken met de 36000 slagen per uur schijnen moeilijker te servicen zijn, als je de fabrikanten mag geloven. Daar mogen vaak alleen speciaal gecertificeerde technici aan sleutelen.

Gefelcitieerd! Die serie Citizens is echt heel erg leuk. Prima horloges!

Bij de nauwkeurigheid van horloges praat men meestal niet over de kortst mogelijke meetbare tijdsinterval. Het meest nauwkeurige autonome horloge ter wereld is een Citizen 0100 high accuracy quartz, en die wordt als nauwkeurig gezien omdat hij maar 1 seconde per jaar mag winnen of verliezen.

• Hoeveel seconden wint of verliest het horloge per dag?
  • Hoeveel positionele variatie ontstaat er?

Deze twee factoren worden als maatstaf voor nauwkeurigheid van veel horloges gezien. Maar positionele variatie wordt nooit in een specificatie opgevoerd, er wordt altijd “tested in x positions” gezegd, maar nooit wat nou de afwijking is.

Dan is er nog de vraag in hoeverre de graad van opwinding van de veer de accuratesse zou kunnen beïnvloeden, en kom je in de wondere wereld van materiaal-engineering en constant force ontwerpen terecht.

Maar niemand heeft het over het tikgetal als maatstaf voor accuratesse. Denk er maar eens over na: Als jij een uurwerk hebt wat 6 seconden per dag wint, wat maakt het dan nog uit of je een 6e of een 10e van een seconde zou kunnen aflezen?

12 likes

Dank voor deze vraag. Ik ben weer wat wijzer.

Of meerdere veertonnen. :slight_smile:

1 like

Ik had al met een hartje gereageerd, maar bedankt voor de inhoudelijke reactie. Verder dus mooie nieuwe punten voor mijn speurtocht.

2 likes