Dat inderdaad. 21600 en 28800 zijn vrij standaard, maar er is niks mis met 18000 - hoogstens dat de secondewijzer duidelijker in “schokjes” werkt.
Een €100,000 Lange Datograph doet ook “maar” 18000bph en da’s geen keukenwekker, zeg maar.
Er komt wel wat re-design bij kijken. Andere tandwielen, aangepaste balans, noem maar op. Een pak centjes investeren dus om de boel terug netjes werkend te krijgen binnen de gewenste specificaties. Misschien iets waar @stefanketelaars meer kan over zeggen, die maakt effectief zelf horloges itt mijzelf die hoogstens wat met bestaand ijzer kloot met wisselend succes.
Absoluut. Er zijn nog wel wat voorbeelden te vinden van merken/modellen die voor hun “super lange gangreserve” modellen stilletjes het tikgetal hebben laten zakken. Elke tik kost energie
Tja, als ik jou was zou ik gewoon gaan dragen wat ik mooi vind en lekker vind zitten, eerlijk gezegd.
Ik heb nog nooit een horloge gekocht op basis vanwege het tikgetal of de accuratesse, nu ik er zo bij nadenk. De enige horloges waarbij ik naar accuratesse keek waren deze drie:
Maar ja, die hebben een tikgetal van 7200, 7200 respectievelijk 3600 bph. Omdat het high accuracy quartz is. Een soort dead-second complicatie avant la lettre, maar in alledrie de gevallen wel met een accuratesse van 8, 10 respectievelijk 5 seconden per jaar. Zonder positionele afwijking. Maar wel temperatuursgevoelig.
Van quartz ben ik vrij zeker dat het après la lettre komt hoor en al zeker ‘après la dead beat second’
‘The original deadbeat escapement goes all the way back to 1675, when it was invented by Richard Towneley for use in regulator clocks at the Greenwich Observatory; it was then popularized by British watchmaker George Grahm nearly 40 years later. It became the standard for pendulum clocks and was eventually miniaturized in the mid-20th century by watchmakers like Omega and Rolex.’
Yup. Ze gebruiken allebei gefacetteerde Dauphine wijzers. Ik vind het erg toffe wijzersets, maar ken mensen die ze haten.
Touché. Het is wel grappig om te bedenken dat quartz direct bij release 1 tik per seconde deed om energie te sparen, en dat quartzen met meer tikken per seconde exotisch zijn, en later kwamen, terwijl dat mij mechanische horloges exact omgekeerd is… Het gros is 4Hz en 3Hz, en de dead beat seconde is een unicum wat je niet vaak ziet.
Ook leuk om te zien dat een dead beat mechanisch uurwerk geen energie bespaard omdat de dead beat uit het raderwerk voort komt, en niet uit het echappement.
@Fate_Amenable_To_Change Is het bij quartz niet zo dat je de frequentie waarop het quartz kristal resoneert als tikgetal moet gebruiken?
Die frequentie wordt elektronisch gedeeld tot 1 tik per seconde (in de meeste gevallen) net zoals het tikgetal van een mechanisch horloge gedeeld worden door de tandwielen overbrenging.
Een hoop berichten maar pas na een bericht of 25 lees ik power reserve wat een van de belangrijkste factoren is. Ook lees ik veel over slijtage maar een goed geolied uurwerk slijt niet heel veel, wel is het service interval van een hi-beat horloge lager. Dat zijn twee van de belangrijkste factoren om het tikgetal van een horloge niet te blijven verhogen, er zitten ook nadelen aan.
Wel is het logisch dat als iets in kleinere stappen gebeurd dit nauwkeuriger kan gebeuren. Natuurlijk kom je ook op een punt waar dit gewoon klein/snel genoeg gebeurd. Maar dit is niet de enige factor in de accuratesse van een horloge. De veel van de meest accurate uurwerken zoals van Rolex tikken gewoon op 28.800 bph en niet op 36.000 of hoger.
Niemand die een mechanisch horloge koopt noemt het 2,5, 3, 4 of 5 Hz omdat de swings van de balans die frequentie hebben… Iedereen heeft het over 18000-36000 bph omdat de wijzer zo over de plaat stottert.
Ik zie de 262kHz, 32.768Hz en 8192Hz oscillators als tegenhanger van de 2,5, 3, 4 en 5 Hz swings van de balans, wat eigenlijk bijna meer als een pendule beweegt dan als een oscillator.
Kortom: Ik neig bij de oscillator om over hertz te praten en bij de wijzers over tikgetal. Ook omdat de oscillator niet per se vertaald wordt naar het tikgetal: Een 262kHz Bulova beweegt met 16 stappen per seconde over de wijzerplaat.
Nog een beter voorbeeld: Een quartz kristal in de Spring Drives oscilleert met 32768Hz, maar het echappement is traploos en de wijzer tikt ook al niet.
Niet allemaal: de Lunar Pilot tikt twee keer per seconde, en dat is ook een 262khz-uurwerk. Wellicht zijn er meer, maar dat is de enige waarvan ik het zeker weet.
En hoe hoger de frequentie van de oscillator, des te nauwkeuriger een quartzuurwerk in theorie kan zijn. Tenslotte berust het uitrekenen van één seconde op het aantal benodigde delingen. Hoe vaker je moet delen, des te minder een afwijking van het kristal een rol speelt.
Kijk dat is nu ook het mooie van het forum toch :binnen oogwenk is er een schat aan relevante informatie door betrokken leden beschikbaar gesteld ,vervolgens door een meester- patissier tot een hapklare bonbon gevormd
Dat scheelt je uren en uren snuffelen,ook leuk, op het net en dan toch net niet tot een goede samenvatting kunnen komen door een overkill van info .
Leerzaam is het altijd
Het kristal wordt zo gekozen dat dit een (eigen)frequentie heeft van 32768 Herz. Door deze frequentie 15 maal door 2 te delen onstaat er een frequentie van precies 1 Herz (1 per seconde) en dit is de frequentie die je nodig hebt voor de secondenwijzer.
Het delen van de frequentie maakt niet dat de afwijking van het kristal een kleinere rol speelt: Stel, je wil een meetlat maken en je zaagt een lat op “grofweg 1 meter” dan maakt een schaalverdeling met 100 (of 1000) streepjes niet dat de afwijking van de lat dan minder wordt. De afwijking van de lat zet zich één op één door in de afwijking van de centimeters en millimeters.
De reden waarom ze een kristal kiezen van 32768Hz (2^15) is dat dit de laagste macht van 2 is die mensen niet kunnen waarnemen. 2^14 Hz is voor sommige mensen hoorbaar als een irritante pieptoon
Voor de goede orde, 16384 Hz. Het menselijk gehoor, op de juiste leeftijd en zonder beschadiging, kan 2Hz tot 20kHz horen. Ik niet meer, ik ben 47 en heb tinnitus.
Maar da’s een leuke… Honden horen geluid tot soms wel 45 a 60 kHz. Betekent dat dan dat honden gek worden van quartz horloges?
Nog een leuk weetje: De sampling rate van een CD is 44,1kHz omdat de maximale frequentie die dat weer kan geven 21,05kHz is, wat de maximale frequentie van het menselijk oor is + 5% ruimte voor filtering.