Wat zegt het aantal bph over het uurwerk?

Zo duur hoeft het trouwens niet te worden. De Tourby van @peter_bij_de_tijd is een voorbeeld van een betaalbaar 18000 bph horloge wat erg mooi is.

Kom er maar in met een plaatje. :slight_smile:

Oeps, my bad.

2 likes

Zo is het maar net! Daarnaast zocht ik op uurwerk en bpm op Google, maar dan krijg je vooral medische sites.

Ik werd ook al in de eerste reactie gecorrigeerd naar bph. Dat zat er alleen nog niet zo snel in.

Nog een laatste vraag: heeft er iemand een link naar een filmpje, waarin alle bewegende delen in een uurwerk worden geduid?

Ik heb namelijk weer veel begrippen voorbij zien komen. Of krijg ik spijt van deze vraag?

1 like

Nog meer oops. Beide 18000 bph.

Wel beide iets minder betaalbaar als de Tourby van @peter_bij_de_tijd

Enne de neef uit Hamburg :wave: even.

2 likes

Lovin’ it 🫣
Echt top al die info, ongelofelijk interessant en leerzaam.

Oh … ik wel!
Sinds ik een Seiko5 heb gehad vind ik een quartz (op 1 tik per seconde) zo grof en ongeciviliseerd.
Ik zie ook liever een (sw200, eta) 4Hz dan een (seiko) 3Hz.
Een Unitas met kleine seconde is dan weer prima - daar stoor ik me niet aan het “gehakkel”.

Mijn vrouw heeft een afwijking en hoort soms de sonar van vleermuizen (die op 22kHz begint meen ik, maar er zal af en toe wel een afwijkende vleermuis zijn die dichter bij de 20kHz komt).

1 like

Ja. Dat is hier een 1,5maand geleden ergens gepost. Wel engels maar zeer mooi geanimeerd

ff uit het handje geschoten… zo kan 18.000 bph er (ook) uit zien.

2 likes

Kijk hier eens, dit is is de beste uitleg van hoe een mechanisch uurwerk werkt die ik ooit heb gezien.

3 likes

Zo kan 7.200 bph er uit zien :grinning:

4 likes

bewegend - langzaam bewegend - beeld erbij: https://players.brightcove.net/6058082952001/dqy41g0FT_default/index.html?videoId=6114955012001

Heel leerzaam topic! Bedankt

Dit opent eigenlijk ook de vraag; ben je bereid om een hogere bph in te leveren voor meer gangreserve?

Want tegenwoordig zie je best vaak dat ze een uurwerk vertragen om een langere gangreserve te creëren.

En dat zie je toch echt wel terug in de sweep. Als je bijv de 28800 en de 21600 naast elkaar legt dan gaat de 21600 imo toch echt wel traag😛

Voor mij geldt eigenlijk dat een 70+ uur powerreserve leuk is, maar niet noodzakelijk. Het is handig dat je soms na het weekend bijvoorbeeld niet je horloge hoeft op te winden, maar het is ook weer niet zo dat ik het vervelend vind om een horloge weer opnieuw op tijd te zetten.

Polletje

Gangreserve vs bph
  • Hogere bph (40 uur is meer dan genoeg)
  • Meer gangreserve (70+’uur is wat ik nodig heb!)

0 stemmers

Mwah, het kan hoger hoor…

En wat te denken van deze met een Nederlands tintje?

2 likes

Dit is ook nog wel een aardig voorbeeld van Zenith

1 like

Dat ziet er wel gaaf uit :slight_smile:

1 like

Wat betreft de wear and tear icm hi beat. Grand Seiko lijkt daar wat op gevonden te hebben. Zoek maar eens op t merk en MEMS. :grin:

1 like

36000 bph geldt ook voor de Longines Ultra Chon, met toch 52 uur gangreserve

2 likes

Leuk, maar 36.000 bph is geen 288.000 bph. Ik reageerde op een post dat 36.000 bph (zoals je Longines Ultra Chon en zoveel andere horloges ook hebben) de max zou zijn. Dat is een fabel.

1 like

En wat te denken van de nieuwe hi beat uurwerken van GS. 80 uur gangreserve. Dat halen de meeste merken niet eens met een lager tik getal.

afbeelding

3 likes

Weet ik. Vond het leuk om weer eens de Ultra Chon te showen, die staat nog steeds op mijn verlanglijstje :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like