Wat zegt het aantal bph over het uurwerk?

Mijn mooiste horloge heeft een tikgetal van 1 en een gangreserve van 180 dagen. :slight_smile: Dat zou suggereren dat het antwoord ja is.

Maar eerlijk gezegd, noch het tikgetal, noch de gangreserve (zo lang het maar meer dan 38 uur is) interesseren mij ene reet. Ik wil een cool horloge wat lekker zit met een redelijke nauwkeurigheid. Dat wil zeggen 0 tot +20 seconden per dag. Vervolgens wil ik dat het technisch doet wat er op de verpakking staat en dat het waterdicht genoeg is om tegen het leven te kunnen.

Welk tikgetal en hoe lang het dat vol houdt zonder de pols te schudden zal me vierkant aan de hol roesten. Daarom heb ik dit horloge met een gangreserve van 72 uur en een volledig vloeiende secondewijzer (geen tikken, gewoon naadloos glijden met die handel) omgeruild.

Voor een horloge wat grappig genoeg duurder was, waarvan ik de gangreserve niet eens ken en waarvan ik maar ternauwernood denk te weten dat het tikgetal misschien 28800 is. Denk ik. Want ik controleerde het niet.

Maar die Santos is über vokking cool en hij draagt zo lekker dat je bijna niet weet dat hij bestaat.

Dus.

9SA5 is een kunstwerk. @Vennings, je wilde meer weten over een uurwerk en hoe het werkt? Bekijk deze lezing van Joe Kirk (de technische trainer van GS noord-Amerika) over het nieuwe uurwerk maar eens.

3 likes

Ergens zit er voor mij (in ieder geval qua “vakmanschap”) wel iets moois in hogere bph-uurwerken. De souplesse heeft toch wel zijn schoonheid.

Weet iemand hoe het zit qua technieken? Verschillen de uurwerken van 28.800 (en lager) veel van 30K+ uurwerken?

Ik weet dat ze bijvoorbeeld voor de Powermatic 80 een origineel 28.800 vph op 21.600 laten lopen met kleine modificatie. Zou je dan in theorie een 28.800 ook op bijvoorbeeld 36.000 kunnen laten lopen? Of heb je eigenlijk altijd alternatieve technieken in het uurwerk nodig om zoveel Hz te halen (zoals een Spring Drive of een rotor?)

Mijn eerdere reactie

1 like

1 tik per uur en een half jaar?

Of 1 tik per seconde, wat nog altijd… Weinig is? Grootvaders pendule? Torsieklok? Nu ben ik wel benieuwd.

1 like

Het is die eco drive quartz die een stap per seconde doet, maar als hij zonder licht komt te zitten blijft hij een half jaar lopen.

1 like

Zo! Het is wel echt een prachtig artikel. Het is echt complex, maar toch ‘redelijk’ eenvoudig uitgelegd.

Bedankt voor de tip!

2 likes