Dit is wat Wikipedia als omschrijving geeft van een ‘Microbrand’:
Een microbrand is een kleinschalig merk dat alleen wordt herkend in een bepaalde geografische locatie, of door consumenten in een specifieke micromarkt of nichemarkt. De meeste micromerken zijn eigendom van een microbedrijf, hoewel deze trend aan het veranderen is door de uitbreiding van het internet en de vooruitgang van micromarketingtools. Het proces van het identificeren en microsegmenteren van klanten in meer verfijnde doelen wordt een efficiënte en lonende operatie voor grotere bedrijven en ondernemingen.
Micromerken worden het vaakst geassocieerd met producten zoals horloges, instrumenten, auto’s en sieraden.
Interessant vind ik ‘het microsegmenteren van klanten in meer verfijnde doelen’ Als het ware het microdenken waarbij de drager van het horloge gezien wordt als het product. Dat zou m.i. eigenlijk altijd het uitgangspunt moeten zijn. Hoe je dit dan wilt noemen, lijkt mij persoonlijk minder van belang.
Ik heb het Wikipedia stuk nu drie keer gelezen, maar kan er eigenlijk niets concreets uithalen. Het hangt van termen als kleinschalig, micromarkt, bepaalde locatie, meer verfijnde doelen, aan elkaar. Zonder daarbij duidelijk te zijn over wat die omschrijvingen nou precies inhouden.
Hoe groot of klein is kleinschalig? Waar, wat, of hoe groot zijn deze bepaalde locaties? Hoe groot of klein is een microbedrijf?
Dat zijn nou net de criteria van een microbrand die ik graag gedefinieerd zou willen hebben.
Leuk topic! Ik bedacht vanmiddag toevallig dat je (een aantal) microbrands na een paar jaar nauwelijks meer tegenkomt. Jammer toch?
Ik denk dan bijvoorbeeld aan Kemner, Obris en Deep Blue. Sommige zullen verdwenen zijn, maar toch zie ik bestaande horloges weinig voorbij komen, of ligt dat aan mij?
Dan beland je in een discussie over aantallen. Bijvoorbeeld maximaal 200 horloges per jaar. Het aantal medewerkers kun je niet benoemen want dat is afhankelijk van de materialen, afwerking en prijsstelling. Anyhow, leuke vraag.
Ik vind jouw topics nogal marktonderzoekerig als ik eerlijk ben. Ik dacht gelezen te hebben dat je schrijver bent bij Fratello, dan weet je donders goed dat er geen definitie bestaat van ‘een microbrand’.
Ik heb er nog een paar voor je:
. Wanneer is een horloge vintage?
. Hommage/rip off?
Ik heb uiteraard m’n collega’s bij Fratello ook naar hun definities van een microbrand gevraagd; we zijn er tot op heden niet uitgekomen. Het leek me dan ook verhelderend en interessant om er een grotere groep horlogeliefhebbers naar te vragen.
Als je je stoort aan m’n topics of vragen mag je ook gewoon doorscrollen hoor. Ik ga m’n vragen of gedrag niet veranderen omdat jij je er kennelijk aan stoort. Is marktonderzoekerig iets verkeerds of vies overigens?
Ik merk aan de reacties op dit topic dat er meer mensen in het onderwerp geïnteresseerd zijn. Wie weet als je een topic maakt van de vragen die je stelt krijg je er ook een antwoord, of tenminste discussie op. Indien het je überhaupt interesseert natuurlijk.
Ja, een mening heb ik er niet echt over. Ik heb zelf wel een gevoel wat een microbrand is, maar dat gaat meer richting het aantal medewerkers, het aantal horloges wat verkocht wordt, en hoe uitgebreid een collectie van een merk is.
Zonder tussenkomst van een dealer had ik bijvoorbeeld nooit aan gedacht, maar dat is volgens mij ook een goed criterium.
En, daar is nu hier nog niet over geschreven, de after sales en langdurige beschikbaarheid van spare-parts die niet gegarandeerd (kunnen) worden zijn bij mij wel zaken die me bezighouden bij het al dan niet benoemen van een micro-brand.
Microbrand watches are wristwatches produced by independent watch companies that have an output of about 300–2000 watches per year.
Het woord ‘independant’ is volgens mij een sleutelwoord. Enne …
The term “microbrand” is usually synonymous with the microbrand watch industry, though it can also be more widely used to describe any small-scale brand that is likely only recognized in niche communities and among hobbyists.
… ‘niche communities’ is ook een sleutelwoord in deze. Geen horloges voor de massa, niet te vinden op elke straathoek. Verder is het denk ik ook gewoon een marketingterm om duidelijk te maken dat je als horlogemaker lekker eigenwijs bezig bent.
Het leuke vind ik (en ja dat is dus persoonlijk) juist dat er op deze manier gebruik gemaakt wordt van de (denk)kracht en hoeveelheid meningen en ideeën van een community om een een beeld te vormen ten aanzien van een bepaald vraagstuk, zoals de zoektocht naar een definitie van - of criteria voor een microbrand. En daarmee, in dit geval, weer (in)direct input levert voor Fratello.