We krijgen aan het eind van het jaar ook allemaal een HF Limited #SpeedyTuesday als dank voor onze hulp. Toch @GerardNijenbrinks …
Er schiet me er trouwens nog één te binnen: de serieuzere microbrands zijn vaak progressiever en creatiever dan gevestigde merken (door gevestigde merken als tegenpool voor microbrands te kiezen, heb je ook meteen een definitie voor microbrands ).
Het gebruik van kleur, wijzerplaat ontwerpen, kastvormen, materialen, productieprocessen, … is vaak meer onderscheidend.
Maar wordt ook wel weer vaak geleend van de ‘echte’ merken, net als een bepaalde geschiedenis.
Ik vraag het me af. Kijken we bijvoorbeeld naar fl#%*** op met je Hentschel of Dornbluth of Rainer Brandt.
Bestaan sinds respectievelijk 1990,1999 en 1993 (als ik me niet vergis) zijn nog altijd klein qua productie aantallen.
Habring 2 bijvoorbeeld is volgens mij iets jonger dan genoemde merken (ca 2004) maar idem. Ook klein gebleven.
En dan hebben we nog merken als een Laurent Ferrier of een Andreas Strehler of een Rexhep Rexhepi. Die al iets langer dan een aantal jaar bezig zijn. Maar dat is vanaf een hele andere prijsklasse dan eerder genoemde.
En wat de Engelstalige wiki aangeeft van max 2000 horloges per jaar vind ik persoonlijk best veel.
Een klein merkje
Ik denk bij een Microbrand aan lage productieaantallen, rechtstreekse verkoop, bang for the Buck. Maar dit is puur gebaseerd op de Crepas Cayman en Tektite welke ik ooit had (en welke ik nog steeds mis).
Misschien mis ik een slag, maar waarom zijn sommige reacties doorspekt met achterdocht?
Naast ‘independent’, jong bedrijf en kleine volumes denk ik bij microbrand ook aan relatief goedkope horloges (max 2k oid). Als je bv enkel horloges van minimaal 30k maakt kun je ook aan de eerste punten voldoen, maar dan ben niet een microbrand maar een “exclusief” merk.
Meetbaar is dat je een maximum omzet per jaar koppelt aan een maximum aantal geproduceerde horloges per jaar. Als je alle haute horlogerie dan independent noemt, en de rest een microbrand vindt ben je misschien klaar.
Maar wat nou het verschil is tussen haute horologie en huis-tuin-en-keuken horologie, dat weet ik ook weer niet exact te duiden.
In zekere zin wel.
Er zijn snacks, vleeswaren, snoepjes, worsten, frisdranken, horloges, autos, televisieseries en koffiesoorten helemaal kapot-ontwikkeld omdat ze na marktonderzoek tot de conclusie kwamen dat overal tegelijkertijd zout, suiker en extra smaakjes bij moesten. Of dat het allemaal minder edgy moest.
Als marktonderzoek leidend was geweest in 2005 hadden we in 2007 geen iPhone in handen gehad, zeg maar. Dan had de achterste-voren Renault nooit bestaan, en de Salmiak-riks waarschijnlijk ook niet.
De sjeu is juist om producten, maaltijden, ontwerpen te genieten van mensen met een wat eigenzinniger visie op de zaak. Van koks die je het restaurant uit flikkeren omdat je de gore moed hebt om ketchup of zout te vragen, bijvoorbeeld.
Ik ben juist op zoek naar horloge-journalisten die onafhankelijk van geest zijn en hun mening geven. Curators van de goede smaak, eigenlijk.
Markten duiden maakt slecht leesvoer.
Minder van belang aangezien de meesten off-the-shelf uurwerken van Sellita, Soprod, ETA, SII en Miyota gebruiken. Daar kun je altijd een onderdeel voor vinden.
Alleen jammer als je wijzerplaat kaduuk is.
Spider-dial noemen ze dat toch?
Volgens Uhren Armband catalog opgericht in 1997, 4 medewerkers bij een productie van ca. 250 horloges. (ter aanvulling)
En inderdaad, lekker klein gebleven met aansprekende horloges (vind ik)
Je bent de enige niet.
Verdulleme. Mooi hoor.
En met 38x13mm nog binnen m’n gewenste maatvoering ook.
Wat vind ik dit een waanzinnig mooi horloge!
Ontzettend fraai. Je zou keuzestress krijgen om de kleurstelling te kiezen.
Ik weet niet of dit al voorbij gekomen is, maar:
Op Facebook is een aantal groepen gewijd aan microbrands, dat de volgende definities gebruikt:
-The brand has a small number of full-time employees.
-Most of the production is outsourced.
-The movements used are not produced in-house.
-Sales are done primarily online with limited or no brick and mortar presence.
Deze definities plus een database zijn terug te vinden op deze website: https://mbwdb.com/
Uiteraard nog steeds arbitrair, maar mijns inziens beest goede argumenten.
Dit onderwerp kwam pas bij de ‘Mijn collectie’ draad aan bod. Ik deed daar een losse poging tot definiëren, maar heb op ander fora al menig strakke definitie in luttele seconden scheef zien trekken. Daar zei ik:
“Volgens mij kan je micros het best benaderen als boetiek design met een beperkte (al dan niet strikt of praktisch beperkt) oplage met grotendeels outsourced productie en voornamelijk berustend op geleverde uurwerken.” Iemand bracht heir ook ter tafel dat het veelal direct to consumer is, maar inmiddels zijn we natuurlijk een aantal online microretailers rijker. Het punt is dat er in alle poging to my definiëren speling zit omdat diverse independents of kleine merken, maar ook inmiddels groter gegroeide merken, zoals in mijn ogen CW, Baltic en naar het lijkt, Venezianico onder de micros gerekend worden. In principe ben ik daar niet op tegen, want waar Rolex en aanverwante conglomeraten bijvoorbeeld nog vele factoren groter zijn dan menig gevestigde concurrent, vermoed ik dat het volume en waarde van ook deze kleinere spelers nog weer vele factoren groter is dan ook de grotere micros. Daarnaast is het nu eenmaal de aard van de micros dat ze diverse wegen voor waardegeneratie en USP bewandelen. Steeds meer zien we in huis assembled en gereguleerd, bijvoorbeeld, en zijn er ook merken die details met de hand doen. In het andere draadje werd me dan ook terecht gevraagd wanneer een micro geen micro meer is. Naar boven geschaald moet dat dan gaan over limieten in productie en waarschijnlijk kapitaal en eigen ontwikkelingsmogelijkheden, en lateraal moeten we dan kijken naar manufacturen van alle soorten, eigen uurwerken en anderssoorrige independents. Misschien dat leeftijd ook nog een rol mag spelen. Ben je na een jaar of twintig niet in principe een stabiel en gevestigd merk, zelfs als je productmodel hetzelfde blijft? Immers lang niet alle grote jongens doen alles zelf. Outsourcing is een wezenlijk deel van vrijwel alle makers.
Voor mij is het een klein onafhankelijk merk.
ChatGPT is het wel eens met me en vandaag een vriend !
ChatGPT zegt:
“ Een microbrand is een term die wordt gebruikt in de horloge-industrie om een klein, onafhankelijk horlogemerk te beschrijven dat vaak ambachtelijke horloges produceert in beperkte aantallen. Deze merken hebben vaak een sterke focus op vakmanschap, uniek ontwerp en directe betrokkenheid bij hun klanten. Ze kunnen soms een nichepubliek aanspreken dat op zoek is naar iets anders dan de meer bekende, grotere horlogemerken.”
Tsja… volgens de omschrijving zou dat van de Klaauw zijn maar de YouTubers zeggen Baltic