deR
Eigenlijk denk ik dat als je een heel pure definitie van microbrand wil benaderen dat het gaat om hobbyprojecten van eenlingen die puur op basis van design in kleine oplage enkele horloge modellen elders laten produceren. Zo zijn er zeker een heel aantal. En zelfs een aantal waarvan je het misschien niet echt zou denken. Het is soms opmerkelijk van een eenling (kan ook een tweetal zijn, zoals bij Lorier) kan bereiken en produceren. Daarna volgt een redelijk individueel ontwikkelpad waarna micros in diverse clubs zouden kunnen worden onderverdeeld. Overigens denk ik dus niet dat het terecht is om eenlingen die in feite volledig met de hand aan de slag gaan ook als micros te bestempelen, zelfs al is het vaak de moeite om ze wel in dezelfde discussies te overwegen. Dat heeft dan vermoedelijk weer te maken dat in feite het allemaal voorbeelden zijn van small independent watch brands/makers.
Precies en terecht. Van der Klaauw is duidelijk anders dan Baltic, en Baltic nog altijd meer micro dan VdK.
Toch vermoed ik dat Baltic er kwa volume meer doorheen pompt dan een Christiaan en zeker bij lange na niet het vakmanschap benadert. Dan ebben we iemand als een Christopher Ward die opeens niet meer wordt gezien als micro. Welke magische grens hebben zij nu gepasseerd om een twijfelgeval te mogen zijn. Ik blijf het ergens een quasi-populistische online term vinden die kant noch wal raakt…
Nee, precies. VdK zie ik als een independent watchmaker, niet als een microbrand. Maar ook de scheidslijn daartussen is niet superstrak. Maar bij CW of Baltic komt er toch tenminste niet of nauwelijks handwerk aan te pas denk ik. Daarnaast zijn CW en Baltic wel independent brands, dus dat steeds af tegen de conglomeraten en op volume ook met de grote gevestigde merken. Een magische grens is net zoiets als een belastingschijf. Wezenlijk anders ben je niet aan weerszijden van die grens en bij deze definitie zijn er zelfs niet eens duidelijke gevolgen voor het passeren van zo’n grens.
Omdat ze dat kast in China laten maken en het uurwerk in Zwitserland sourcen?!
En daarmee is het dus voornamelijk een juweliers (design) merk waar veel historische horlogemerken met het uurwerk begonnen zijn en het designdeel vaak secundair was in het begin en pas daarna een grotere rol ging spelen.
Dus oorsprong in ontwerp vs techniek.
Ferdinand Porsche (een eenling met een conglomeraat?) die ook leuke horloge designs maakte? Vanaf welke aantallen is het geen micro meer is dan wel relevant.
De meesten worden ook gewoon ergens offshore assembled. Dat hoeft niet in land van herkomst van het merk of eigen huis, hetgeen vaak duurder is als dit in hoge lonen landen is of waar minder vakmensen beschikbaar zijn. Waar de apart gefabriceerde onderdelen vandaan komen maakt volgens mij niet uit, hoewel en natuurlijk overslagkosten zullen zijn in ieder proces
Dat eerste neemt niet weg dat al heel lange tijd, waarschijnlijk direct de productgeneratie na de technologie-eerst-ontwikkeling het de uitvoering inclusief ontwerp is dat uiteindelijk verkoopt. Natuurlijk speelt op verschillende momenten in de geschiedenis ook nog te uniek buiten het uurwerk mee, zoals momenteel de operating system of schermen connectivity technologie, maar uiteindelijk is het de presentatie die verkoopt. Dat is bij die merken met andere oorsprong niet anders.
Het precieze verhaal van Porsche ken ik niet, maar ik denk wel dat het eerder een voorbeeld is als van diverse andere ontwerpers die ook een horloge opnemen in de catalogus. Erger is nog dat de meesten daarvan worden weggestreept door de horlogecommunity als fashion brands. In hoeverre het ontwikkel- en maakproces van Porsche daarvan afwijkt weet ik niet.