Wat zou jij doen?

Hallo,

Na aanleiding van een reactie van een forumlid ben ik even wezen chrono’en en kwam het volgende horloge tegen. http://www.chrono24.nl/alangesoehne/luftwaffen-beobachtungsuhr-fliegerarmbanduhr-pilots-watch-kal481-marke-als--id1713580.htm?dosearch=true&goal_suggest=1&query=a+lange+söhne&resultview=list&searchexplain=1&sortorder=1&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

Deze A. Lange & Söhne is volgens de overleveringen geweest van Hermann Göring, de minister van luchtvaart in de tijd van Hitler. Later is hij zelfs persoonlijk door Hitler als zijn opvolger aangewezen.

Los van het feit of het verhaal klopt of niet, ben ik benieuwd of jullie zo`n horloge zouden kopen met deze geschiedenis.

P.s. ik ben niet uit op een goed of fout discussie maar ben gewoon benieuwd naar jullie mening.

Of Goring goed of fout was, is hopelijk geen punt van discussie… Dit horloge hoort in een museum thuis, niet om iemands pols. Antwoord op je vraag: nee, van m’n leven niet.

Norton Schreef:

Hallo,

Na aanleiding van een reactie van een forumlid ben
ik even wezen chrono’en en kwam het volgende
horloge tegen.
http://www.chrono24.nl/alangesoehne/luftwaffen-beo
bachtungsuhr-fliegerarmbanduhr-pilots-watch-kal481
-marke-als–id1713580.htm?dosearch=true&goal_sugge
st=1&query=a+lange+s%C3%B6hne&resultview=list&sear
chexplain=1&sortorder=1&dosearch=true&urlSubpath=/
search/index.htm

Deze A. Lange & Söhne is volgens de overleveringen
geweest van Hermann Göring, de minister van
luchtvaart in de tijd van Hitler. Later is hij
zelfs persoonlijk door Hitler als zijn opvolger
aangewezen.

Los van het feit of het verhaal klopt of niet, ben
ik benieuwd of jullie zo`n horloge zouden kopen
met deze geschiedenis.

P.s. ik ben niet uit op een goed of fout discussie
maar ben gewoon benieuwd naar jullie mening.

Tja, dat is een stuk geschiedenis. Hoort bijna in een horlogemuseum zou je zeggen. Of ik hem nou met trots zou dragen en iedereen vertellen van wie dit horloge is geweest (mocht ik zoiets ooit kunnen betalen) weet ik niet, maar het stukje historie is wel fascinerend, zeker als het met documenten ‘bewezen’ wordt.
Ik ken ook wel mensen die het boek Mein Kampf van Hitler in het origineel in de kast hebben liggen; niet omdat ze zich in zijn uitspraken kunnen vinden (ik persoonlijk natuurlijk ook niet, laat dat duidelijk zijn!), maar vanwege de historische en culturele implicaties van dit werk en zijn symboolstatus voor een bepaald tijdperk in Europa… Ik vind dat dan weer creepy, dan is een horloge wat mij betreft ‘onpersoonlijker’ dan een dergelijk boek. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die daar meer moeite mee hebben.
Ben benieuwd naar de reacties.

Groet, Matthijs

Doe mij maar de badkuip van Whitney Houston…

williams Schreef:

Doe mij maar de badkuip van Whitney Houston…

Daar kan je over 15 jaar vast ook serieus geld mee verdienen :+

Van mij hoeft het ook niet. Er zijn wel meer dingen die historische waarde hebben die ik niet in mijn huis hoef te hebben (inclusief de badkuip van W.H. hoewel ik daar niet echt ‘historische waarde’ aan zo willen plakken 8-).

Het museum lijkt me meer voor de hand liggend.

Overigens, ik herinner me dat 25 jaar na WOII de houding tov dit soort parafernalia veel coulanter was. Of beter: die vraag kwam niet in ons op. We hielden in die tijd op school een tentoonstelling over WOII en als leerlingen gingen we bij allerlei mensen langs om te vragen of ze spullen hadden die we mochten gebruiken. Ik herinner me 3 exemplaren van M.K., ook de Nederlandsche uitgave en nog meer van dat ‘do ist der Bahnhof’-spul. De boeken lagen gewoon tussen de persoonsbewijzen, bonnenboekjes etc. En dat van mensen die het allemaal persoonlijk hadden meegemaakt. (Maar goed, we hadden toen de finale van 74 nog niet verloren…)

Menno

als A. Lange & Söhne horloges mijn interesse hadden zou ik het absoluut willen kopen, maar ik zou wel iets meer bewijs willen hebben dat dit zijn horloge is geweest en niet 1 van de 100’en die hij weggaf aan officiers oid

Nee, op de één of andere manier zou dat voor mij niet goed voelen.

Ik zou het niet kopen. Je moet je afvragen of je het wel moet willen verkopen!
Alleen al om het risico te vermijden dat het een relekwie zou kunnen worden voor sommige lieden.
Mijn idee: of naar een geschikt museum of onder lijn 1 leggen.

NOOIT kopen want de verkoper ontvangt bloedgeld !!

Een koper van zo’n horloge zal sympathie hebben met het nazi-regime en er kleeft
teveel bloedgeld aan zo’n horloge. Chrono24 moet zo’n advertentie niet accepteren.

Nitram.

De bewuste klok is ingekocht door Göring, net zoals al die andere B-klokken die er nog zijn. Dat is voor mij toch wel een nuance verschil. Dit horloge is gedragen door een van de zovele piloten; arme donders die “in opdracht van” orders hebben moeten uitvoeren.

Ik heb er wel eens een in m’n handen gehad; het WOII spul komt bij mij dan altijd heftiger binnen dan andere militaire klokjes. Dit slaat natuurlijk nergens op want sommige CWC’s, Timor’s en Record’s (die ik heb of heb gehad) hebben ook moordpartijen “mee gemaakt” (bijv. Falklandoorlog) en daar heb ik echt heel veel minder gevoel bij.

Wat ik ook grappig vind, is dat de meesten altijd stellig worden bij B-uhren terwijl ik alleen maar positieve reacties heb gekregen op m’n alu case 1942 Royal air force Omega. (Google; WOII RAF Dresden)

Ik zou het overigens niet kopen, m’n Pam van 44 mm vind ik echt de max en dit soort horloges zijn echt heel erg groot en niet draagbaar imho.

Gr. Roel

eens, niet kopen en chrono24 moet hier geen podium voor bieden

Ik zou hem aan me voorbij laten gaan.

Ja mensen, ik reageerde enigzins geschokt omdat ik als liefhebber van oude horloges bekend ben met beroemde Bond 007-watches maar ook met beruchte nazi-horloges.
Google: >von ribbentrop longines swastika< Dat zegt ruim voldoende !!
Het gouden zakhorloge van Adolf H. is ook bekend en zwerft nog ergens rond in privé-bezit. Wordt je niet vrolijk van !!

greets Nitram.

Klopt, aan de andere kant kun je de merken denk ik ook niet beschuldigen. Het was immers een opdracht in die tijd. Hoewel Zwitserland neutraal was, had men denk ik ook niet veel keus.

@ Krabong Ik kan me voorstellen dat mensen hem mooi vinden. Ik vind het persoonlijk ook een mooi model maar hij is voor mij ook te groot. Maar gezien de ‘geschiedenis’ zou ik deze klok voor geen goud om mijn pols willen hebben. W.b.t. het bandje dat er aan zit, als deze helemaal origineel is, dan voelt het voor mij nog vreemder aan dan dat het alleen het klokje zou zijn.

Zolang iemand er geen bedoelingen bij heeft heb ik er minder moeite mee dat hij naar een verzamelaar gaat, maar een museum is denk ik wel de beste plek voor dit soort voorwerpen.

Jongens, het is maar een ding…

Als hij nou vol stond met swastikas e.d. dan was het wat anders.

Wie weet is een van de ouwe horloges de we binnen dit forum hebben ook wel van een misdadiger geweest of gevonden op een dood lijk.

XXoF Schreef:

Als hij nou vol stond met swastikas e.d. dan was
het wat anders.

Wie weet is een van de ouwe horloges de we binnen
dit forum hebben ook wel van een misdadiger
geweest of gevonden op een dood lijk.

Mee eens, daar gaat het mij ook niet om. Het horloge kan er niks aan doen :wink: Maar ik was gewoon benieuwd wat de rest zou doen.

Norton Schreef:

XXoF Schreef:

Als hij nou vol stond met swastikas e.d. dan
was
het wat anders.

Wie weet is een van de ouwe horloges de we
binnen

Mee eens, daar gaat het mij ook niet om. Het
horloge kan er niks aan doen :wink: Maar ik was gewoon
benieuwd wat de rest zou doen.

Ik vind het een mooie klok, jammer dat hij onder een fout regime gedient heeft maar daar kan het horloge niets aan doen.

Ik zou liever een echte originele Lange & Sohne B-Uhr hebben dan een van de vele hedendaagse remakes van Fortis, Laco of wat er nog meer is. Helaas liggen ze ruim boven budget.

Dan kunnen ze ook al die Rolexen met midden oosten koppen verwijderen.

XXoF Schreef:

Als hij nou vol stond met swastikas e.d. dan was
het wat anders.

Wie weet is een van de ouwe horloges de we binnen

Dat exemplaar dat ik in m’n handen heb gehad had een swastika op de wijzerplaat. Helaas was deze met verf "onzichtbaar"gemaakt. Dit vind ik jammer, het liefst zie ik die oude klokken zo authentiek mogelijk.

Ik deel trouwens de opvatting dat je geen platform moet creeeren voor zieke geesten. En als dit horloge een relikwie zou worden voor een duistere extreem rechtse groep / figuur dan keur ik dat ook af.

Maar met het horloge, vanuit historisch perspectief is niets mis.

En nogmaals, bij een milsub worden de meesten leip, een WO II Omega wordt over het algemeen fan-tas-tisch gevonden, vintage Panerai van kampfschwimmer’s is he-le-maal de bom maar bij een B-uhr ontstaat ophef.

Gr. Roel