Wat zou jij doen?

marijn Schreef:

Natuurlijk is dit horloge niet van Goring
persoonlijk. Gewoon een opdracht van het
ministerie.
Heb je wel eens gelezen over Goring? De idioot had
allerlei kitsch met diamanten en goud. Geen
ordinaire Flieger hoor.

(tu)

Coolste reactie uit dit topic, ontwapenend en toch inhoudelijk.

Helaas geen antwoord op de vraag “wat zou jij doen” :smiley: maar iets zegt me dat we op de eerst volgend meeting geen Marijn ontmoeten met een 55mm Lange & Sohne op de pols, inclusief leren piloten jack en muts… :smiley: :wink:

Gr. Roel

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Ik zat me het volgende te bedenken.

Veel militaire horloges zijn horloges van merken die tegenwoordig ‘vrij’ prijzig zijn. Waren deze horloges vroeger naar verhouding ook zo prijzig of zijn er andere dingen geweest, op de kwaliteit na waarom er is besloten deze horloges aan te schaffen?

Lijkt mij dat het hele Goring verhaal meer als ministerie dan als de minister zelf moet worden opgevat. Op zich wil ik graag nog eens zo’n ding hebben maar ze zijn en prijzig en ECHT groot.

JackW Schreef:

De vraag van de ts was: wat zou jij doen? Mijn
antwoord: ik zou me verre van dit horloge houden.
Ik hou ook van (militaire) horloges met een
verhaal. Maar ik maak wel onderscheid: ik vind het
aardiger als iemand met mijn horloge om ooit
Frankrijk heeft bevrijd, dan dat iemand met mijn
horloge om Rotterdam heeft gebombardeerd. Dat is
in mijn hoofd een wezenlijk verschil, ook al is
het ‘ding’ zelf dan onschuldig. Dat heeft echt
helemaal niks te maken met politieke correctheid
en alles met moreel en historisch besef.
Natuurlijk is er altijd de mogelijkheid dat een
van mijn ouwe horloges ooit van een creep is
geweest, maar niet dat ik weet. En het is zeker
geen reden geweest om het horloge aan te schaffen.

Volkomen mee eens. Het ‘verwijt’ van politieke correctheid vind ik ook wat ongelukkig omdat ik denk dat bij veel van de mensen die gereageerd hebben het gewoon een gevoelskwestie is en het niet gaat om het maken van een politiek statement.

Laten we alles met een swastika of nazi geschiedenis uit de verkoopt halen en vernietigen. Gewoon vergeten die oorlog. Leren we er tenminste niks meer van.

Wat een onzin dat dit niet verkocht mag worden en Chrono24 het niet aan mag bieden. Zou ik het kopen? Nee, te duur en heb er niks mee. Meer iets voor een verzamelaar van of het specifieke merk of oorlog parafernalia. De aanname dat dat perse een nazi zou zijn slaat ook als een lul op een drumstel.

marijn Schreef:

Natuurlijk is dit horloge niet van Goring
persoonlijk. Gewoon een opdracht van het
ministerie.
Heb je wel eens gelezen over Goring? De idioot had
allerlei kitsch met diamanten en goud. Geen
ordinaire Flieger hoor.

Helemaal mee eens.
Deze klok heeft Göring echt nooit gedragen, is alleen tijdens zijn ambtsperiode ingekocht.
Maar, de vraag was wat zou je doen?
Ik zou er nooit zóveel geld voor kunnen en willen neertellen, maar ik vind het wel een mooie klok.
Militaire horloges hebben vaak wel iets, voor mij dan.
En dat het een Duitse klok is doet me niet zo veel. Hierboven is ook Dresden al even aangehaald en een klok van iemand die daar aan meegewerkt heeft zou ik ook niet versmaden.

Als er nu in gegraveerd stond dat het een cadeautje van de Führer aan zijn trouwste minister was en er een grote rode Swastika op stond hoefde het voor mij niet…

Prachtig, die morele oordelen eventjes neergeschreven op een horlogeforum. Als we dan toch bezig zijn, wil iedereen met morele bezwaren en correct historisch besef tegen Duitsche horloges of militaire horloges in het algemeen zijn of haar huis even ontdoen van alle made in china producten, dit op verzoek van het tibetaanse volk, of andere niet politiek brave chinezen. Hoe zou het trouwens zitten met die chineese uurwerkjes in vele zg. hommage horloge? oeps…

marijn Schreef:

Prachtig, die morele oordelen eventjes
neergeschreven op een horlogeforum. Als we dan
toch bezig zijn, wil iedereen met morele bezwaren
en correct historisch besef tegen Duitsche
horloges of militaire horloges in het algemeen
zijn of haar huis even ontdoen van alle made in
china producten, dit op verzoek van het tibetaanse
volk, of andere niet politiek brave chinezen. Hoe
zou het trouwens zitten met die chineese
uurwerkjes in vele zg. hommage horloge? oeps…

:}:}:}:}

GéJé Schreef:

Als er nu in gegraveerd stond dat het een
cadeautje van de Führer aan zijn trouwste minister
was en er een grote rode Swastika op stond hoefde
het voor mij niet…

Of juist wel , dan heb je namelijk een echt stukje horologie geschiedenis , en nee, ik ben geen nazi sympathisant oid

[quote]marijn Schreef:

Prachtig, die morele oordelen eventjes neergeschreven op een horlogeforum. Als we dan toch bezig zijn, wil iedereen met morele bezwaren en correct historisch besef tegen Duitsche horloges of militaire horloges in het algemeen zijn of haar huis even ontdoen van alle made in china producten, dit op verzoek van het tibetaanse volk, of andere niet politiek brave chinezen. Hoe zou het trouwens zitten met die chinese uurwerkjes in vele zg. hommage horloge? oeps…[/quote]

Goed gesproken, waarbij ik moet opmerken dat het volgens mij hoe dan ook lastig is überhaupt producten (kleding, horloges, Apple producten, wat dan ook) aan te schaffen waaraan op geen enkele wijze uitbuiting, slechte werkomstandigheden of kinderarbeid gelinkt zijn…