Wat zou nu je eerste horloge worden?

Beste enthousiastelingen,

Ik ben nieuw hier op dit forum en wil me even kort voorstellen: Ron, 44 jaar en woonachtig in het zonnige zuiden van het land. Een paar weken geleden ben ik bij toeval op dit forum terecht gekomen. Ik heb een tijdje de diverse topics gevolgd en dacht dat het tijd werd om een profiel aan te maken.

De laatste tijd ben ik zelf ook enthousiast geworden inzake horloges. Dat begon met filmpjes op YT en spreidde zich daarna uit over de rest van het internet. En dan gaat er een wereld voor je open en ontdek je dat er meer is tussen Casio en Rolex ā€¦ā€¦ Wanneer ik reviews bekijk op YT van merken en horloges dan zie ik soms pure kunst voorbij komen. En ook hier op het forum zie ik veel moois.

Als kleine jongen had ik een simpel Casio horloge. Niks geks, gewoon twee wijzers en twaalf cijfers op een lichte ondergrond. Toch voelde ik me een hele patser met mijn klok om de pols. Toen deze uit beeld verdween heb ik jarenlang geen horloge gedragen. Mijn volgende horloge werd een Suunto Vector die ik gebruikte wanneer ik ruige reizen maakte her en der in de wereld. Wanneer je wil weten hoe je zit in Nepal dan is Suunto je vriend.

Omdat dit niet de ideale dresswatch is droeg ik deze voornamelijk alleen op reis. Wanneer je naar een feestje gaat kom je amper door de deur met zoā€™n ding. Doordat ik mij de laatste tijd meer ben gaan verdiepen in de horlogerie is het echter gaan kriebelen om zelf iets nieuws aan te schaffen. Maar wat? Er is zoveel moois te krijgen. Dus ik dacht ik start het volgende topic: indien je nu je eerste horloge zou willen aanschaffen, welke zou dit dan zijn?

Omdat ik niet meteen wil beginnen met een Patek Philippe en een duiker ter grootte als een duikboot waarschijnlijk te groot is hierbij een aantal handvaten voor houvast:

  • budget maximaal ā‚¬ 2.000,- (nieuw of used maar zo goed als nieuw)
  • omtrek van mijn pols circa 17,5 cm

Wat betreft stijl hou ik meer van ingetogen dan van uitbundig, al kan een beetje smoel geen kwaad. Verder sta ik open voor jullie suggesties en kan het alle kanten op (dresser, duiker, flieger, everyday). Voor mij is het meer het geheel dat de uitstraling van een horloge bepaald, en of ik iets wel of niet mooi vind.

Vriendelijke groet, Ron

13 likes

Welkom Ron, kijk eens bij Oris, die heeft over het algemeen wel modellen die je wellicht aanspreken. Of ga eens langs bij een juwelier en laat je daar inspireren. Succes met de zoektocht!

2 likes

Welkom! :grinning::+1:

Ik ga Sinn weer aanbevelen :see_no_evil::joy:, maar voor maximaal 2000 euro is er meer dan genoeg keus. https://www.sinn.de/en/Sinn-Spezialuhren.htm

3 likes

Welkom op HF Ron!
Oris en Sinn zijn inderdaad prima suggestiesšŸ˜„
Veel plezier met je zoektocht!

Ha, woonachtigen unite, het blijft bon ton. Ikzelf woon gewoon. In het landelijke, het Anton Pieck-achtige, het pittoreske, het immer gezellige Flevoland, en als nuchtere boerenlul denk ik dat mijn eerste horloge nog steeds het HEMA duikertje zou worden wat mā€™n vader me ooit gaf. Helaas kwijt, al 30 jaar. Mā€™n eerste serieuze aanschaf van 500 of meer waren een Seiko en Citizen Promaster. Die heb ik na veertien jaar ook nog steeds.

De digitale horloges doen het niet voor me. Sterker nog, zelfs op mijn telefoon heb ik een analoog-ogend klokje op het splash screen staan. Ik kan de NIXIE wel waarderen als Steampunk-grap, maar verder moet je bij mij niet aankomen met digitale dingen. En ook zeker geen ana-digi comboā€™s, die zie ik als een abominatie in het oog van de heere.

Dit lijkt me evident. Grand Seiko quartz all the way, baby.

Een SGBV225, bijvoorbeeld. De facto Ć©Ć©n van de drie beste quartz uurwerken ter wereld, 100m WR, en als je er ooit Ć©Ć©n in levenden lijve vast hebt zul je zien hoe fantastisch de afwerking is. Tel daarbij op een nieuwprijs van list 2200, maar met wat praten die 2000, en een service interval op het uurwerk van 50 (!) jaar, en je kunt het moeilijk nog verslaan.

Sterker nog, als ik gedwongen werd om mijn hele horlogeverzameling door een houtversnipperaar te draaien, en ik mocht Ć©Ć©n horloge dragen, de komende 30 jaar, dan zou dat mijn eigen Grand Seiko quartz zijn. Die zullen ze me in geval van Ragnarok uit mā€™n koude, dode vingers moeten trekken.

EDIT: Wat een rotfoto, ik doe nog een poging.

10 likes

Welkom op dit forum; Een ander adviseren is erg lastig want smaakgebonden; maar als je van ingetogen houd zou ik ook eens bij Certina gaan kijken; waarschijnlijk kun je dan ook een aardig deel van je budget in de zak houden. :sunglasses:

Bijvoorbeeld deze DS 1:

7 likes

Ik zou voor een gebruikte Omega Seamaster gaan. Het liefst een Peter Blake.

Welkom op HF!

Een mooie Omega Speedmaster Reduced, SMP of Peter Blake moet (net) lukken onder de 2k.

Oris is idd een mooie, denk dat je de Chronoris wel mooi zou vinden.

Met een longiness kan je ook niet veel fout doen.

Ik zou voor, jong gebruikt, een Sinn 903, een blackbay 36 of 41, of een frederique constant slimline moonphase gaan denk ik.

Met een voorkeur voor de 903.

@TS: Omega 2254.

4 likes

Hmm, als ik nu jong zou zijn en een eerste horloge zou aanschaffen zou het zou het een Certina DS-1 of een een Maen Hudson of een Serica W.W.W. zijn. Als budget als jonge gast het zou toelaten dan zou ik kiezen voor een Tudor Black Bay.

Welkom op HF :+1:
Ja dan zou ik deze aanbevelen.

3 likes

ik zag laatst in een topic een mooie Tudor Black Bay 58 als NA, zag er inderdaad mooi uit. Maar dat wordt waarschijnlijk een volgende stap omhoog :money_mouth_face:

1 like

Meistersinger in RVS met een zwikkie straps erbijā€¦ Als je net een beetje meer ā€œsmoelā€ zoekt dan normaal zonder onder het criterium van ingetogen uit te komen dan heb je met zoā€™n uniek concept in een klassiek jasje denk ik wat leuks te pakken. En op leer ziet ie er weer heel anders uit dan op een Milanese.

Welkom.
De Rado Hyperchrome is ook een mooie optie. 40mm, eta2824 afgeleide uurwerk en voor onder de ā‚¬1000,- wel te vinden.
image


Het is dat ik 40mm te groot vind anders had er eentje in mijn verzameling gezeten.

2 likes

Als ik nu een eerste horloge moest uitzoeken, zou het deze Omega DeVille worden, die ik vorig jaar heb gepast bij een juwelier. Daarna zou ik doorsparen voor een Seamaster en vervolgens voor een SpeedmasteršŸ˜€.
Deze DeVille is voor rond de ā‚¬2000,00 wel te vinden.

2 likes

Oris.
Of anders gewoon een Aquis of een Big Crown Pointer Date ( volgens mij allebei ook Zwitsers ).
Je kan eventueel ook die 65 van @pasd ergens passen, geen idee wat voor merk dat is, maar wel een verdomd mooi horloge.
image
image

3 likes

Oris Aquis

2 likes

Welke ref is die van jou?
44GS kast op een quartz heb ik nog niet eerder gezien