Wat zouden jullie doen met deze 3-piece collectie?

Zoals de titel van het topic al doet vermoeden heb ik op dit moment een 3-piece collectie waar ik in ongeveer 2 jaar naar toe heb gewerkt. Omdat iedereen hier graag plaatjes kijkt zal ik daar maar mee beginnen.

Nomos Tangente
Dit was mijn eerste horloge aankoop. Draag ik meestal als dress watch onder mijn pak, maar kan ook prima met een t-shirt en sneakers als ik iets op leer wil dragen.

Black Bay 36
Sportief maar toch nog netjes, robuust maar wel comfortabel. Deze krijgt het meeste tijd om mijn pols, mede ook omdat het met mijn jongens van 1 en 5 nogal een wilde bedoeling kan zijn hier in huis.

Rolex DJ 1601
Als laatste toegevoegd, een icoon van een horloge. Vintage dus het rammelt, maar qua looks kan hier weinig tegen op na meer dan 50 jaar. Ik draag deze als ik minder formeel naar het werk ga, maar ben er thuis wel erg voorzichtig mee.

De volgende stap…
Om alle horloges polstijd te geven vind ik 3 een mooi aantal, ik draag deze horloges nu op verschillende momenten met veel plezier. Tegelijk merk ik dat er toch nog onrust is en ik volop aan het nadenken ben over hoe verder. Uiteraard is dit een luxe probleem maar ik ben ook wel benieuwd wat jullie zouden doen op basis van mijn huidige collectie.

Het budget dat ik komend jaar in de horloge-hobby wil investeren is wel fors minder dan ik afgelopen jaar heb gedaan. Ik verwacht met een additionele €1500 thuis nog wel weg te komen, maar meer kan het niet zijn. Daarnaast heb ik een pols van 17cm en voorkeur voor wat kleinere horloges, max echt 40mm.

Op dit moment twijfel ik met name over de volgende :

  1. De 1601 eruit en daarvoor in de plaats een 16234, bij voorkeur met blauwe plaat. Dit horloge is dan wat robuuster met saffier glas en natuurlijk een minder oude jubilee waardoor ik het wat makkelijk kan dragen thuis (zeker nu een derde op komst is).

  2. De BB36 eruit en hiervoor een 114270 terug. De explorer is wel echt een grail voor me en ondanks dat ik geniet van de BB36 is het toch geen explorer. Maar weet niet of ik de explorer het extra geld waard vind. Ik ben ook nog wel benieuwd naar de 214270, met name vanwege de band en sluiting. Ik zou 39mm ook wel eens om mijn pols willen hebben om te kijken hoe die staat. Zodra de BB58 in het echt te zien is wil ik ook die nog wel eens gaan passen.

  3. Als laatste optie dan toch echt iets anders toevoegen aan de huidige collectie, niet upgraden maar een grotere doos kopen. Ik heb eerder al eens een suggestie gehad van een squale maar ben daar niet echt enthousiast over, daarentegen vind ik een Lemania Chrono wel weer echt prachtig.

Dan nog even wat plaatjes om af te sluiten… wat zal het worden?

8 likes

Je mist inderdaad chrono-geweld. Wat dacht je hiervan?

image

17 likes

Optie 1 en 2 lijken mij beide goed.

De Tangente is een blijver? Een DJ kan ook onder een pak vind ik :slight_smile:

1 like

Met een 116000 wijzerplaat


Mijn trotse eerste photoshop

En met een OP sluiting

Dat verzonken coronetje vind ik erg cool.

Maar aangezien je een smooth bezel (Explorer) en die blauwe dial (DJ) post, wat vind je van een 14000 Air King?

3 likes

Ik zou blijven bij een 3-piece collection, dus dan wordt het een upgrade. Persoonlijk zou ik dan de Black Bay 36 inruilen voor de explorer of misschien de nieuwe BB58.

De Rolex DJ 1601 is echt het pareltje uit je collectie wat mij betreft. Die zou ik nooit omwisselen voor een jonger model…

2 likes

Ik zou mijn handen dichtknijpen!:ok_hand:

1 like

Mooi glad armpje @HanDavinci!

On tpic, die BB eruit voor explorer.

2 likes

Prachtig, maar die ga ik nooit vinden voor <1500 euro. Heb ook wel een Zenith Prime handopwinder op de wensenlijst staan, daarvoor moet ik ook wel langer dan een jaar sparen.

Ik vind de Tangente veelzijdig en fijn om een horloge op leer te hebben, kan ik ook nog eens bandjes wisselen. Een DJ hoort voor mij wel echt op jubilee en de BB36 wordt erg iel op leer. Verkopen van de Tangente (schat ik 900-1000 euro) om een ander horloge te upgraden levert ook weer te weinig waarde.

Je idee om de Tudor weg te doen en een Explorer erbij te nemen vind ik het beste idee. Nu ben ik geen fan van deze Tudor en juist een groot fan van de Explorer, dus dat is gemakkelijk.

De Explorer is een (bijna) alleskunner. Fantastisch qua maat. Een ingetogen Rolex. Eentje voor het leven.

De Nomos is prachtig, inderdaad als dresser, maar ook voor de vrije tijd. Zeker houden.

De DJ is een klassieker. Kan me wel voorstellen dat je, in combinatie met de Explorer, die nog eens laat gaan voor een chronograaf. Een Speedmaster is 42 mm, maar dat is inclusief de kroonbeschermers. Zonder een nette 40mm. Draagt niet groot.

5 likes

Zou inderdaad de Tudor inruilen voor een 36mm Explorer 114270! Was voor mij ook een grail en vergeleken met de 214270 vond ik hem net een stukje beter in verhouding. Is verder ook, zoals @tompj zegt, echt een alleskunner. Zou prima enkel dit horloge kunnen dragen voor de rest van m’n leven.


4 likes

Mooie photoshop, zou ook nog een 116000 met mercedes wijzers en rechte bezel kunnen zijn. :wink:

Ik zou bij dit soort bedragen het horloge graag zoveel mogelijk origineel willen houden, vooral ook omdat ik weet dat de meeste horloges niet voor altijd blijven! De Air-king vind ik erg mooi, maar daarvoor zou ik niet de 1601 laten gaan en het is zeker geen explorer.

1 like

Het blijft uiteindelijk een erg smaakgebonden keuze maar in jouw schoenen zou ik die BB wegdoen.

Ik ben zelf geen Tudor fanboy dus daarmee een voor de hand liggende keuze; die Explorer vind ik trouwens echt een mooiere optie!

2 likes

Nee joh, die lompe lugs en ROLEXROLEXROLEX op de rehaut :persevere:

Ik dacht juist in plaats van de BB36. Die DJ zou ik ook niet laten gaan.

1 like

Als ik dit soort foto’s zie dan denk ik ook wel echt dat ik voor een explorer moet gaan!

1 like

Moest even twee keer kijken :upside_down_face:

6 likes

En vlak de 39mm niet uit!

4 likes

Inderdaad, en een “echte” toolwatch er voor terug. Mijn voorkeur zou uit gaan naar een duiker.

1 like

Mooie collectie!
Vind de Tudor het minst interessant.
Ik zou hem vervangen door een explorer II black

3 likes

Nomos eruit. Erg braafjes en de DJ is dressy genoeg hoor :smiley:
Zelfs zo’n Omega Seamaster chrono zou ik moeiteloos onder een pak dragen overigens. No problemo. Tijdloze klasse!

1 like