Wat zouden jullie doen?

Een jaar of 3 geleden heb ik via Catawiki een Certina Certronic gekocht. Mooi model, uiterlijke staat was goed maar er was een technisch mankementje (weet niet meer wat maar volgens mij iets met de kroon). Ik breng het horloge naar een horlogemaker met de vraag om het horloge weer te laten functioneren.

image

Na een tijdje krijg ik een bericht van de horlogemaker met de opmerking dat het een lastige reparatie is maar hij het horloge wel over wil nemen omdat een andere klant hetzelfde horloge heeft maar niet in zo’n goede staat en hij mijn horloge wil gebruiken om van dat horloge (of andersom) een goede versie te maken. Ik had daarvoor wat minder goede ervaringen met de staat en authenticiteit van bij Catawiki gekochte horloges dus toen de horlogemaker mij het bedrag bood wat ik er zelf had voor betaald (EUR 124,-) hapte ik toe. Ik had het gevoel dat ik een slechte deal op Catawiki had teruggedraaid dus was eigenlijk wel tevreden.

Kom ik onlangs in zijn zaak en zie daar in een vitrine het horloge liggen voor een bedrag van ruim EUR 900-. Ik moest even slikken toen ik ‘m zag liggen want uiteindelijk leek het er dus op dat ik geen goede deal had gemaakt. Toen ik de zaak uit liep was ik flink geirriteerd want voelde me toch wel enigszins in het ootje genomen omdat ik erg sterk het vermoeden had (en eerlijk gezegd nog heb) dat het gewoon mijn horloge was dat daar lag.

Nu zit ik in dubio wat te doen. Ik weet heel goed dat eea het gevolg is van mijn naiviteit en met name mijn gebrek aan horlogekennis. Dat is mijn eigen schuld dus heb ik te accepteren. En misschien heeft de horlogemaker heel veel tijd en materiaal in de Certina moeten steken om het weer goed lopend te krijgen. Hetgeen de vraagprijs helemaal rechtvaardigt. Maar ik blijf toch – dus al dan niet terecht - met het gevoel zitten dat de horlogemaker niet helemaal eerlijk is geweest en er een spelletje met me is gespeeld. Waarom zou anders het horloge van een klant in zijn vitrine liggen.

Wat ik wil doen is de horlogemaker confronteren met mijn verhaal en luisteren naar zijn versie van het verhaal en het daarbij laten. En op zoek te gaan naar een andere horlogemaker want ik blijf gewoon een onprettig gevoel houden om verder ‘ zaken’ met hem te doen.

Wat is jullie mening over bovenstaand en wat zouden jullie doen in mijn geval?

1 like

Dit.

3 likes

Doen.

Dat ligt aan zijn versie van het verhaal :wink:

1 like

Tja zo gaan die dingen, je had er een goed gevoel bij tot dat… is een beetje als een jas kopen voor €100 en dan na een maand te horen krijgen dat hij in de aanbieding is voor €50. Je kan dan moeilijk doen of denken ik heb er toch maar mooi een maand langer plezier van gehad .

Niet achterom kijken gedane zaken nemen geen keer, mocht je gevoel slecht blijven dan er niet meer komen. Een confrontatie leidt tot niks wat denk je nog te kunnen halen…

3 likes

Een horlogemaker is een bedrijf, het is geen liefdadigheidsinstelling, hij moet ook zijn brood verdienen. Ik zou het erbij laten. Een wijze les zullen we maar zeggen.

6 likes

The truth, nothing but the truth :wink:

3 likes

Ik reageerde per ongeluk op jou, was voor ts bedoelt.

@pulsar96 heeft het wat mij betreft juist…

2 likes

Snap je gevoel, maar denk dat je dit gewoon los moet laten. Best tof dat je toch nog je €124 terug hebt gehad terwijl het horloge technisch niet in orde was.

2 likes

Neem je verlies, een horlogemaker is geen filantroop en verdient ook gewoon geld. Toen je het horloge verkocht leek het een prima deal, dat zou het in principe nu dus nog steeds moeten zijn… Nog steeds geen slecht idee om er gewoon naar te vragen, maar daar schiet je feitelijk weinig mee op…

2 likes

Geen probleem.
Bwaa, kan toch geen kwaad even met de beste man gaan praten

1 like

Ik zou het laten voor wat het is. Het heeft je geen geld gekost toch? Next! :sunglasses:

1 like

Maar doe dat dan op een eerlijke manier in plaats van een of ander verhaal dat hij hem voor een klant wilde die hem nodig had voor zijn horloge.

Ik denk dat je er verder niet veel mee opschiet om verder verhaal te gaan halen oid. Mogelijk een negatieve review achter laten en verder gaan.

5 likes

Ik ben benieuwd wie €900 voor dat ding wil geven :joy:
Het gaat hier over een certina…

8 likes

Dat is balen.

De horlogemaker had een alternatief : hij had kunnen melden dat hij van twee horloges 1 kon maken, maar dat het 776€ zou kosten. Hij was vrijwel zeker dat je dit bedrag niet zou ophoesten, en bood de overname aan.

De horlogemaker had misschien geen 100% zekerheid dat hij van de 2 exemplaren 1 functionerend zou kunnen maken. Hij nam het risico, en wacht nu tot hij kan incasseren.

Drie jaar terug was je tevreden omdat je geen verlies hebt gemaakt. Maar nu baal je. Kan ik begrijpen.

Heeft het zin om de horlogemaker hierover aan te spreken ? Nee, want je ergernis zal enkel toenemen. Tenzij je bereidt bent het horloge te kopen. Maar dat zal je 600 tot 900€ kosten.

3 likes

…assumption is the mother of all fuck-ups! :wink:

4 likes

Je kan natuurlijk met de horloge maker praten puur en alleen om te bepalen of je hem nog vertrouwd of niet.
Dat lijkt me geen slecht idee aangezien je toch het liefst zaken doet met mensen waar je vertrouwen in hebt.

3 likes

voor je het weet wisselt hij je 3035 met een 2824

2 likes

ik heb zeer weinig vertrouwen in de mensheid als het op geld aankomt :wink:

6 likes


ik heb zeer weinig vertrouwen in de mensheid

:see_no_evil:

7 likes

Allemaal leuke adviezen hier, maar ik zou er niet van wakker liggen.
€900,- is een belachelijke vraagprijs voor deze certronic. €250 lijkt me echt de max, dus die €124,- voor jouw defecte exemplaar is nog niet heel vreemd.
Snel vergeten en lekker zoeken naar een volgend vintage horloge :sunglasses:

9 likes