Watch Battle Royal | A. Lange & Söhne Datograph vs Patek Philippe Chronograph

Inderdaad heel moeilijk. Maar het meest bekijk ik het horloge van voren. Dan is de keuze de Patek. Heeft voor mij ook een fijnere maat. Lange staat erg hoog. En dit uurwerk is zo`n beetje de top. Ondanks de balans in de wijzerplaat vd Lange, is het me te veel.

Mooi stukje weer :ok_hand:

1 like

Heel lastig kiezen, maar uiteindelijk vind ik de Patek esthetisch gezien beter in balans.

En de sluiting van de Patek is natuurlijk alleen al reden genoeg. Zoooo vet.

1 like

Prachtig stuk, allebei super horloges. Ik kies zeker voor de Patek omdat die discreter is. (Maar ja, wat is discreet op dit level :rofl:.)

1 like

Leuke vergelijking wederom en mooi verwoord!
Keep it up :slight_smile:

1 like

Goed gedaan, mooie foto’s en goede vergelijking :+1:

Lange vind ik heel praktisch met die grote datum, geen bril nodig.
Patek is het chique horloge voor mij.
Battle: gelijkspel :blush:

1 like

In het Nederlands heet dit ‘armeluiszilver’ :face_with_hand_over_mouth:

Puur op het oog zou ik voor de Patek gaan. De lange vind ik een klein beetje rommeliger

1 like

Een heerlijk vergelijk. Dank voor de onderbouwing, het verklaren van de verschillen en de prachtige foto’s.:pray:
Voor mij persoonlijk wint de PP

1 like

Leuke vergelijking! Het zijn allebei prachtige horloges.

1 like

Mwoa …

1 like

Superlekker topic weer!
:pray:t2:

1 like

Graag gedaan!

Jij dank!! Was erg gezellig en die Dato is echt geweldig! :smiling_face_with_three_hearts:

Thanks! Verwijderd.

Ik mis de link met de twee bovenstaande horloges… :man_shrugging:t2:

Helemaal eens! Door de Dato moesten Patek en VC opeens echt aan de bak. Dat hebben ze goed gedaan in Glashütte!

Grappig dat je dat zegt.
A.L&S is 1845 gestart (dus eigenlijk 6 jaar voordat Patek & Philippe samen verder gingen onder één vlag). Ze hebben eigenhandig Glashütte (en daarmee de Duitste horloge-industrie) op de kaart gezet.

Je kan het A.L&S niet kwalijk nemen dat ze zijn genationaliseerd tijdens de oorlogsperiode.

Ik snap je punt, Patek heeft inderdaad een, vele langere, aaneengesloten geschiedenis. Maar om A.L&S nou af te doen als relatief jong merk, dat gaat wat ver.

Thanks!

Nou, beide zijn bijzonder discreet kan ik je vertellen. Bij dit soort horloges heeft 99,99% werkelijk geen idee.

Ik doe m’n best :joy:

2 likes

Heerlijk topic met prachtige fotos, mooi wakker worden op een zondag :grin: Ik zou zelf een lichte voorkeur hebben voor de Datograph, maar dat is niet om afbreuk te doen aan de Patek… En voor mij zou de keuze hoe dan ook een hypothetische zijn :yum:

1 like

Die sluiting is vet, maar de taper is teveel imo. Band lijkt wel heel iel bij de sluiting :slightly_smiling_face:

2 likes

Super gaaf gedaan! Mooie foto’s en leuk verhaal. Heerlijk om op de zondagmorgen te lezen. :star_struck:

1 like

Oh nee, vind ik niet. Ik hou wel van een beetje taper en op dit horloge staat het imho heel elegant.

1 like

Deze loopt af naar 16mm. Dat is echt meer dan zat, ik vind het nu al een flink brok witgoud onderaan de pols, dat zou zeker niet meer moeten zijn.

1 like

Lekker stuk geschreven hoor :ok_hand::ok_hand:
Draagt echt bij aan HF, kudos!

1 like

Ik vind het echt heel vet dat je je kennis en fotos op deze manier deelt! Een grote toevoeging aan HF, dankjewel daarvoor!

2 likes

Altijd een genot een long read zoals dit. Goeie afwisseling van tekst en beeld materiaal :ok_hand:t2:

1 like

Ik doe Lange niet “af” als een relatief jong merk. Maar op haute horlogerie niveau zitten ze pas na de Duitse eenwording. Het is niet juist dat Lange tijdens de oorlogsperiode is genationaliseerd. De werkelijkheid is dat het plaatsje Glashutte -waar Lange is gevestigd- na de 2e wereldoorlog in de Sovjetzone, later DDR, kwam te liggen. Vervolgens is Lange, met vele andere bedrijven, een Volkeigenes Betrieb (VEB) geworden. Lange ging toen voor het “volk” produceren. Het mag duidelijk zijn dat er toen van haute horlogerie geen enkele sprake was. Ik moet het antwoord schuldig blijven of Lange vóór de 2e wereldoorlog wél op haute horlogerie niveau zat. Zeker is dat dit bij Patek Philippe wél het geval was. Uiteraard kan Lange niet worden kwalijk genomen dat ze in de DDR terecht kwamen. Maar feit is dus wel dat ze pas na de Duitse eenwording op haute horlogerie niveau kwamen, zoals al aangegeven met hulp van IWC ( Gunther Blumlein).