Wat (WC Eend) geschiedenis. Best indrukwekkend vanaf de 19e eeuw:
Vanaf het begin heeft A. Lange de ambitie gehad om bij de absolute wereldtop te horen en met succes.
Rond het begin van de vorige eeuw maakte ze dit soort spul:
Ze mochten de grootste koningen, Tsaren en vooraanstaande tot hun klantenkring rekenen. Er zijn mensen (ik was er zelf niet bij) die op dat moment Lange en Söhne al dé beste horlogemaker ter wereld zagen.
Het is wel juist dat A. L&S in de oorlogsperiode is genationaliseerd, in 1918 werden namelijk alle Duitse instrumentenmakers genationaliseerd en verplicht om voor het leger te werken. Vanaf dat moment ging een groot gedeelte van de capaciteit naar de productie van boot, en specifieker, onderzeeboot instrumentaria. Het andere gedeelte van de capaciteit ging voornamelijk naar het maken van high-end zakhorloges voor de Duitse legerleiding, maar goed, dat is een stukje geschiedenis dat je niet vindt op Wikipedia of Lange.com
Don’t mention the war
Weet trouwens dat in die periode Duitsland hyperinflatie kende, niet echt een gezonde voedingsbodem voor een internationaal opererende haute horlogerie fabrikant.
Vanaf 1930 werd A.L&S verplicht om zgn B-Uhr horloges te maken, daar was weinig “haute horlogerie” meer aan:
in 1945 is de manufacture gebombardeerd en was er weinig van het eens ze mooie horlogehuis over. Na de oorlog vielen ze achter het ijzeren gordijn en inderdaad, toen hebben ze wat Sovjet meuk gefabriceerd. Maar goed, de pijn was toen al lang geschied.
Ik heb verder geen aandelen van A. L&S en iedereen heeft er een eigen beleving bij. Ik vind het alleen jammer als die beleving is gebaseerd op halve waarheden.
Als je het leuk vindt, hier nog wat linkjes:
Goed verhaal. Maar ik gaf al aan dat ik het antwoord schuldig moest blijven of Lange vóór de 2e wereldoorlog wél op haute horlogerieniveau zat. Dat blijkt dus wel zo te zijn. Dat wist ik niet, vandaar ook mijn voorbehoud. Jammer dat ze dan nog ruim 40 jaar “volkshorloges” fabriceerden.
Thanks!
Maar je start je verhaal met de boute stelling:
Daarnaast eindig je verhaal met;
Leuke battle!
Normaliter ben ik meer van de Lange als het op dress watches aankomt. Dat is omdat de Lange Saxonia Thin heerlijk is. Maar zodra Lange dingen gaat verzinnen om het horloge gecompliceerd te maken verliezen ze me altijd. Hier ook.
Het uurwerk is me te barok, de balansbrug lijkt het slachtoffer van een overenthousiaste tribal-tattoeerder te zijn, de plaatsing van de subdials doet het niet, de power reserve is nog OK, maar de großdatum is storend aanwezig en tot slot is er de helaasheid van de derde pusher.
Patek for the win. Van dat merk ben ik vaak juist niet zo gecharmeerd, maar je hebt hier net één van hun horloges te pakken waarbij ze echt vrijwel alles goed doen… Mooi uurwerk, cleane wijzerplaat, mooie kastvorm.
Ik moest aan Boris the Blade denken. Heavy is good, heavy is reliable.
Grappig genoeg associeer ik dunner en lichter met kwaliteit.
Vond ik eigenlijk degene die het meest tegen viel. Dan liever de VC. Viel op de pols stevig tegen.
Lange stijgt boven alles uit zodra de kleine seconde verschijnt & alles wat daar na volgt. (Wat mij betreft)
Zo zie je maar weer hoe verschillend we dingen kunnen beleven. Voor mij is de absoluut beste kleine seconde op de markt de JLC Reverso in originele simpele uitvoering. Minder is voor mij echt vrijwel altijd meer.
Wauw wat een heerlijke battle! Heel mooi allebei en moeilijk kiezen. Prachtige review en een genot om te lezen en van de beelden te genieten! Bedankt!!
Als ik me niet vergis was de list prijs van beide horloges nagenoeg gelijk. Voor dat geld krijg je bij Lange een stuk meer met de platina kast en de Big date. Het eerlijkste vergelijk zou met een 1815 chrono zijn, die een list prijs ongeveer 20k onder de Patek had.
Ik ga dus voor de Dato, ook omdat het één van de meest vernieuwende horloges van de afgelopen 30 jaar is. Dan wel voor de 1e generatie in 39mm en zonder de up down indicator.
Mooie foto’s en goed verhaal - ook weer behoorlijk wat geleerd van de comments
Ik prefereer ook de eerste versie
Je ziet bij de Lange wel een stuk meer inner angles in de anglage zitten, waardoor het een stuk arbeidsintensiever zal zijn om dit uurwerk te produceren. Waarschijnlijk vergelijkbaar met de vroegere lemania based uurwerken van Patek.
Toch oogt het Patek caliber een stuk cleaner op de foto’s. Mijn stem gaat naar de Patek.
Moet je maar net willen. Voor mij is een Big Date altijd een afknapper…
De Dato is list dik 25K meer dan de Patek.
De rosé gouden Dato en de Witgouden Perpetual zijn vergelijkbaar qua prijs.
De Dato heeft er eentje
De Patek precies nul.
Dat dacht ik eerst ook.
Qua draagcomfort is de nieuwe echt stukken beter, het klinkt misschien gek, maar door het grotere formaat draagt de nieuwe veel beter.
De Gen 1. Dato draagt door het kleine formaat en de dikte echt als een tonnetje op de pols.
Wat een pracht beide horloges , met de huidige prijzen helaas nooit meer voor mij vrees ik…
Leun zelf qua uurwerk met naar A.Lange, maar voorkant in deze gevallen waar strakker bij de Patek.
Vroeg me alleen af of dit lichtinval was of zijn de schroefjes aan de buitenkant een beetje verwaarloosd:
Allen knetter gaaf, toch zou ik voor de Lange gaan uiteindelijk.
Haha.
Dat is de reflectie van de boom in m’n tuin, daaronder heb ik de foto’s gemaakt.
Ik tel er volgens mij wel meer als ik niet alleen de bruggen tel, maar ook andere onderdelen. Sowieso veel meer scherpe hoeken wat bewerking moeilijker maakt.
Lange maakt natuurlijk ook veel minder horloges per jaar, maar wellicht werken er ook minder mensen.
Smaken verschillen gelukkig.
In dit geval vind ik de Big Date juist zorgen voor een betere balans, als tegenwicht tegen de “laag geplaatste” chrono subdials. Voor mij is het geheel juist “evenwichtig” zo.