Eigenlijk een 2 in 1 topic, maargoed, denk dat dit moet kunnen.
Tot niemands verbazing is het overgrote merendeel van dit forum bezocht door mannen. Het voelt alsof dit echt 100% man is. Maar is dit ook zo? Zijn er vrouwen op dit forum actief? Ik ken namelijk wel vrouwen die into horloges zijn, maar die zijn allemaal niet actief op een forum.
En als we dan toch de vrouwen hebben gevonden die zich op dit forum bevinden (you’re awesome!), dan heb ik gelijk deze vraag:
Wat vinden jullie van de manier waarop de horlogemarkt “lady watches” in de markt zet. Mijn vriendin (ik ben zelf man overigens) kijkt namelijk wel eens online voor een leuk horloge. Maar word altijd gefrustreerd dat als ze op “lady” klikt dat ze alleen maar “van die truttige horloges met glitters” tegen komt. Dit is totaal niet haar smaak, en volgens mij van menig vrouw niet.
Natuurlijk kun je gewoon kijken bij de herenhorloges en zoeken op kleinere maten. Maar ik vroeg mij af of deze frustratie van mijn partner herkenbaar is voor de dames. Ik kan het mij namelijk heel goed voorstellen!
Voor het geval er echt geen dames op dit forum zijn, heren reageer vooral ook met jullie mening, maar laat even weten of je een man of vrouw bent, anders weten we het nog niet wanneer we een mening hebben van een ‘ervaringsdeskundige’.
Ik (man) ben ook wel benieuwd naar de vrouwelijke visie op horloges.
Wat vinden ze nu wel en niet mooi?
Interesseert hen de techniek erachter of kijken ze alleen naar de esthetische kant van een horloge?
Welke maten vinden zij interessant?
Japanse merken hebben doorgaans de overtuiging dat vrouwen vooral erg kleine horloges moeten dragen, terwijl mijn vriendin (zelf een Aziaat) toch liever pakweg 34mm a 36mm horloges draagt.
Ik ben eigenlijk altijd meer van het meelezen en niet echt van het reageren (ook wel te zien aan mijn net nieuwe account). Voor referentie, vrouw, 28 jaar, 15.4mm (6 inch) pols.
Sinds iets meer dan een jaar geïnteresseerd geraakt in horloges door YouTube recommendations, voornamelijk door Wristwatch Revival, French Watch Collector, etc.
Ik kijk nu vooral naar vintage ‘‘mannen’’ horloges tussen de 30 en 33mm case diameter en een maximale dikte van 8mm (maar het liefst zo dun mogelijk).
Nu moet ik wel zeggen dat ieder natuurlijk zijn eigen smaak heeft! Sommige vrouwen houden wel van ‘‘fashion’’ watches en glitters, ik denk dat het net als bij mannen niet anders is.
Voor LN zijn lijstje (mijn persoonlijke smaak!)
Wat vinden ze nu wel en niet mooi?
Ik hou niet van hele grote horloges (in verhouding, als de case/lugs echt uitsteken). Ook duikers zijn niet mijn smaak, hoewel ik ze bij mannen wel mooi en casual vind staan.
Interesseert hen de techniek erachter of kijken ze alleen naar de esthetische kant van een horloge?
Ik vind movements in die zin wel interessant, ook om videos van te kijken, maar ik vind het vooral belangrijk dat het goed loopt en betrouwbaar is. Realistisch gezien zie je de binnenkant nooit. Verdere technieken zoals SpringDrive etc zit niet in mijn prijsrange maar ik hou er wel van dat anderen er enthousiast van worden haha.
Welke maten vinden zij interessant?
Ik kijk nu tussen de 30 en 33mm. Bij een lug size van meer dan 40mm gaat het bij mij uitsteken bij de pols. Kleiner lijkt snel oudbollig maar ik vind het niet misstaan bij oma dus mogelijk komt er nog wel iets kleins.
Overigens vind mijn vriend het niet interessant, hij heeft gewoon een smartwatch .
Goud, veel goud.
Diamanten, veel diamanten.
Wulps gelijnde modellen, echte lady watches.
Geen mode horloges maar horloges van een topmerk.
Altijd quartz; horloges opwinden is verspilling van tijd.
Mag wat kosten. Duurder=Beter.
Mijn vrouw heeft en wil geen account op HF. Ze deelt mijn passie voor horloges niet in dezelfde mate maar is wel erg geïnteresseerd. Zij heeft 2 horloges die de vooral in het weekend draagt (doordeweeks een Garmin).
Beide Rolex OP: een 34mm zwarte dial en een 36mm Celebration dial.
Zie ook bij @Tudor95 en @Nickjackelson hun voorbeelden en de beschrijving van @FadingSundown precies wat hier in huis ook geld. Dit zijn prima horloges, passen bij dames om de pols en zijn gevarieerd in hun stijl, net als bij de heren.
Maar de vraag en dus gevoelde frustratie ging meer over het feit dat als je op een gemiddelde horlogesite naar “lady” gaat je dit ziet:
Laat duidelijk zijn dat er niks mis is met dit soort horloges. Als je dit mooi vind dan is dat helemaal prima. Maar ik krijg toch vaak het gevoel dat dit een geval is van mannen die maar bepalen dat vrouwen altijd maar bling willen met goud, zilver, en bovenal steentjes! Ik zou zelf denken dat vrouwen net zo veel variatie aangeboden zouden willen krijgen als de heren modellen. En ben dus vooral benieuwd of ik hier toch volledig naast zit of dat dit toch word herkend door meer vrouwen dan alleen mijn partner haha.
Mijn vrouw heeft er niet zoveel mee. Ik heb haar een half mensenleven geleden een bicolor YSL cadeau gedaan, en die draagt ze vrijwel dag en nacht. Het horloge heeft dan ook meer gebruikssporen dan een Oekraïense tank. Maar, hoe bekrast en zonder doublé ook, ze taalt niet naar een vervanging. Ze heeft nog één ander horloge, een DW. Meer ambitie heeft ze niet. Een Cartier VLC die ik zelf nauwelijks meer draag en die ze van mij om mag, heeft ze nog niet omgehad.
Mijn dochter lijkt meer op mij (ondanks dat we allebei onze roots in Oost-Brabant hebben, is mijn vrouw niet genetisch aan mij verwant) en die vindt wat grotere maten (36-38-39) prima, dus die draagt wel eens horloges van me.
Ik kijk niet zo naar die horlogemarkt omdat ik vintage verzamel. Maar ook in oude advertenties was er al verschil russen heren en dames modellen. En ik denk dat de marketing afdeling wel weet wat het beste werkt.
Wat iemand mooi vindt is smaakgebonden. Ik zie horloges als sieraden en dan mag er best wat te zien zijn. Glimmertje, emaille, afwijkende vorm, elegant. Ik ben dol op Art deco. Zakhorloge aan een ketting ook leuk. Zoek op Gruen op dit forum en je krijgt een idee.
Techniek… Ik loop niet warm voor een Quartz. En ik heb een opleiding uurwerktechniek gevolgd. Als je veel mechanische horloges hebt, dan is zelf kunnen onderhouden een must.
maten, van hele kleine damesmodellen tot aan jaren 60 herenmodellen. M.i. dragen veel heren veels te grote horloges.
Owja, ben dus een dame. En niet de enige op het forum.