Voor mijn vrouw een Tudor Princess gd/dst aangeschaft, vond ze nix heeft die ook nooit gedragen…
Vervolgens een Breitling Callisto Chronograph gd/st vond ze nix, nooit gedragen…
Recent laat ik haar een Longines Dolce Vita Diamonds zien, zegd ze spontaan ‘die is mooi!’, dus die haar vorig weekend voor moederdag kado gedaan en die draagt ze wel!
Mijn vrouw was eigenlijk nooit zo van de horloges, lachte wat meewarig als ik weer enthousiast bij een etalage stond te ‘kwijlen’.
Tot zij het in haar hoofd kreeg dat een Eco-Drive toch wel een heel mooi systeem was. Plotseling stonden we samen voor de etalage, bij de juwelier, schuimden we sites af…… Leuk!
Opeens gingen diameter, materiaal, luglengte, wel of geen datum voor haar leven. Ik kreeg zelfs een “ ik snap nu wat je er zo leuk aan vindt” te horen.
Na veel vijfen en zessen is deze het geworden, hopelijk de opmaat naar meer……
-niet te klein (“tuttig”)
-geen bling bling
-prettig licht
-geen romaanse cijfers
-wel een datum
-saffier “natuurlijk”
-en vooral: praktisch, grab-and-go! Geen gedoe met een batterij die op het verkeerde moment leeg is!
Smaken verschillen, maar zie eigenlijk dat veel vrouwen in mijn omgeving totaal geen interesse in horloges hebben. Net als auto’s eigenlijk, een heel breed aam od maar ook breed smakenpatroon van de liefhebbers.
Ik ben vrouw en lid van de ‘letterclub’. Ik laat in het midden om welke letter het gaat.
Wat horloges betreft: drie jaar geleden begon mijn horlogereis pas. Ik draag zowel automatische als quartzhorloges. In de loop van die jaren ging mijn smaak in de richting van klein en plat. Met klein bedoel ik: 33 mm tot 36mm. Af en toe heb ik juist zin om een groot horloge te dragen. (Max 40mm).
Ik hou van rustige wijzerplaten, goede afleesbaarheid.
Ik ben onder de indruk van de techniek van mechanische uurwerken. Af en toe geef ik een oud horloge een servicebeurt en iedere keer weer bewonder ik de precisie van de bouw van zo’n uurwerkje.
Dus: alle vrouwen zijn verschillend. En: er zijn wel degelijk vrouwen op het forum. Ik zie er hier zeker drie heel regelmatig.
Dank voor alle antwoorden tot dusver. Leuk om te zien dat er toch wat vrouwen actief zijn op dit forum.
Het is mooi om te zien dat jullie smaken en redenen voor de voorliefde van horloges zo van elkaar verschillen. Dat is ook precies wat ik het verwacht, want vrouwen zijn, net als mannen, allemaal verschillend.
Juist daarom hadden mijn partner en ik de frustratie dat de horloge wereld zo “traditioneel” een aanbod afstemt op een heel specifiek soort vrouwenhorloge, daar waar bij de mannen een eindeloze variatie word aangeboden. Toch lijken de vrouwen die tot nu toe hebben gereageerd deze frustratie niet echt te delen. Uiteraard hoef je zeker niet jezelf te beperken tot het Ladywatches tabblad dus daarmee is het wellicht een non-issue.
Hoe dan ook dank voor het delen van jullie meningen, leuk om te lezen
Wellicht nog een leuke nabrander, waarom denken jullie (alle genders) dat het komt dat horloges, net als auto’s, een wereldje is wat zo door mannen wordt gedomineerd. Bij auto’s zijn veel culturele normen aan te wijzen die dit effect vanaf hele jonge leeftijd al versterken. Maar met horloges vind ik dit toch lastiger aan te wijzen.
Het maakt mij niet zoveel uit hoe ze een horloge noemen. Maar het is wel zo dat er veel merken zijn waar de modellen voor dames inderdaad veel glitteren, dat trekt mij persoonlijk wat minder. Ik draag alleen volledig staal of volledig goud.
Ik vind zelf Cartier en Rolex de leukste merken dus daar heb ik ook eigenlijk alleen horloges van. Mijn modellen van Cartier draag ik bij gelegenheden en Rolex draag ik dagelijks omdat dat zorgeloos is.
De maten die ik draag zijn vooral 28-31. Ik heb hiervoor een OP 34 gehad die heb ik toch geruild voor een 31 omdat ik dat zelf een iets subtielere maat vind.
Dat stoorde mij aanvankelijk wel, maar gelukkig worden de zogeheten herenhorloges kleiner. Een paar jaar geleden werden er veel met een diameter van 42mm aangeboden, en die zijn zelfs voor de meeste mannen te groot.
Ik kijk dan ook nooit bij ‘dames’ op de websites.
De horloges die ik (vrouw) koop, zijn de horloges die ik mooi vind, en enigszins fatsoenlijk op de smalle pols passen Ik selecteer niet op ‘lady watches’; als ik dat zou doen dan sluit ik teveel leuke horloges juist uit.
Dat klopt. Ik denk dat ik er (bewust) misschien een viertal weleens ben tegen gekomen, maar het zijn het vast/hopelijk meer. Diversiteit is echt een bonus in een markt zo vol als die van horloges. En toch valt het mij dan wel op dat er weinig expliciet kleine indies of microbrands zijn die zich richten op meer flexibele unisex maten of zelfs expliciet meer stereotyperend vrouwelijke ontwerpen (of dat nu zit in kleur, bling, elegantie, of zeer kleine afmeting), terwijl daar onder de fashion en fabrieksmerken duidelijk markt voor is.
Ik kan me voorstellen dat echte (vrouwelijke) liefhebbers lak hebben aan markt en labels en gewoon kopen waarvan ze overtuigd zijn. Dat moet ook vooral zo blijven, want dat doe ik ook en is wel zo leuk. Tenzij je natuurlijk het gevoel krijgt dat er voor jouw voorkeur te weinig te halen valt. Ik weet niet of dat zo is, maar als ik zoek naar een horloge voor mijn partner dan zijn er zeker beperkingen in keus. Dat laat zich vooral voelen in gebrek aan hedendaagse creativiteit en kleinere maten of als ik toch een keer geen quartz zou willen kopen. Mijn partner laat zich grotendeels leiden door mijn interesse, overigens, maar zegt gelukkig ook wat ze vind. De kleine (30mm) Maurice Lacroix Aikon ging ze niet dragen, terwijl het in mijn ogen een horloge was dat verrassend goed uit de verf komt, beter dan verwacht (na bijvoorbeeld retourgezonden lady Tissot of lady Michel Herbelin). Die moet ik snel eens hier aan gaan bieden, want horloges moeten wel gedragen worden.
Dat gezegd zijnde, man of vrouw, als een horloge te groot is, zie ik dat. Ik respecteer ieders eigen keuze, maar dan lang het horloge nog zo fraai zijn, het beeld is dat dan niet. Ik houd niet van oversized. Dat ligt aan mij. Maar wie die mening deelt zal vooralsnog voor goede kwaliteit en creativiteit in kleinere maten in een beduidend kleinere vijver vissen. De situatie voor vintage is wellicht iets beter gebalanceerd.
Twee redenen denk ik.
-omdat veel mannen hun status ontlenen aan hun auto en mogelijk ook horloge. Of dat dan compensatie is, laat ik in het midden. Meer materialistisch iig.
-ga naar een juwelier. De meeste sieraden zijn voor vrouwen. Horloges zijn voor mannen veelal de enige sieraden.
Zegt dit iets over mij dat ik niet weet wat de letterclub is?
Hoi, ik zal me eerst even legitimeren: Forum vrouw. 15cm pols.
Het zijn meestal een soort met steentjes beplakte aftreksels van de heren modellen, weinig origineel en in mijn mening vaak minder mooi. Bij een kleiner model is er al minder ruimte, en dan zetten ze die vol met steentjes. Dan gaat het in mijn optiek soms niet om het horloge, maar om de glim. Dat is overigens prima natuurlijk, ieder heeft zo zijn eigen beweegredenen!
Persoonlijk draag ik ook gewoon heren modellen (38-41mm duikers en field horloges) hoewel je hier voornamelijk mijn vintage 26mm Rolex gaat tegenkomen.
Laat je vooral nergens door tegen houden. Mooi = dragen!
Die eerste reden kan ik me wat bij voorstellen. Materialisme is wel iets wat vaker voorkomt bij mannen dan vrouwen. Compensatiegedrag ook .
De tweede reden vind ik wel interessant. Je hebt gelijk dat het merendeel van juwelierszaken op de vrouw is gericht. Minus een paar zilvere armbanden en het hoekje met horloges. Die had ik nog niet zo in 't vizier. Scherp.
Vervolgens zijn ze veel lady watches niet gaan maken als horloges maar als vrouwensieraden waar toevallig een klokje in zit haha.