Watch2008 Mijn impressie

Op 6 en 7 december 2008 vond de beurs Watch2008 plaats vanuit een schitterende locatie

Kasteel de Hoogenweerth te Maastricht (vanaf 1498)

Met een al even schitterend uitzicht vanuit het kasteel

De ENCI (Eerste Nederlandse Cement Industrie, vanaf 1926)

Ik wil eerst de initiatiefnemers van harte feliciteren met dit m.i. geslaagde initiatief.
In een prettige ongedwongen omgeving kon er kennis gemaakt worden met veel kleinere (veelal zelfstandige) fabrikanten.

Entreekaarten kostten weliswaar 35 Euro (en bij voorinschrijving via de website 20 Euro), maar veel liefhebbers konden via verschillende watchfora gratis kaarten krijgen.
De catering was perfect met volop luxueuze kleine gerechten (het eten was zo goed, dat ik de term hapjes niet wil gebruiken)

Samen met mijn vrouw hadden we er een heerlijk weekendje Maastricht van gemaakt, waarbij de Zaterdag gebruikt werd om te shoppen, wat trouwens een traumatische ervaring voor mijn Credit-Card bleek te zijn.
Op horloge gebied heb ik me die dag bewust nogal ingehouden, maar ik kon het toch niet nalaten om even bij mijn favoriete tweedehands horlogewinkel, Brocantique aan de Heggestraat, langs te gaan. Het is een waar paradijs voor horlogeliefhebbers, en Huub is een man met passie voor zijn beroep.

Op Zondag bezochten we de beurs. We hadden afgesproken met Johnsr en zijn vrouw.
John, dit was alvast een opwarmertje voor Basel 2009……

Enkele zaken die me opvielen op Watch2008 wil graag de revue laten passeren:

Opvallend was het hoge Unitas gehalte. Veel fabrikanten maken gebruik van dit uurwerk. Enerzijds omdat het blijkbaar een uurwerk is waar nog gemakkelijk aan te komen, anderzijds omdat dit uurwerk goed in te passen valt aan de huidige trend van grote horloges.

Thomas Ninchritz
Een geslaagd model, waarvan een Unitas als basis diende, was deze van Kathedral (2750 Euro) van Thomas Ninchritz uit Neurenberg.

In zijn geval is de Unitas verbouwd tot een typisch Duits ¾ Platine.

Rainer Nienaber
Een bijzonder aardige man is AHCI lid Rainer Nienaber, en hij liet me een prachtig stukje techniek zien. Een Driedubbele Retrograde. Met Retrograde weergave van de Uren, Minuten en Sekonden.

Deze eigengemaakte complicatie is als een 2,5mm hoge module op een (ik dacht ook Unitas) uurwerk aangebracht.
Rond kerstmis wil Rainer Nienaber beginnen met een nieuw retrograde horloge, en die wil hij presenteren op Baselworld.

Dirk Dornbluth
Nu we het toch over aardige duitse mensen hebben (ja, ja, ze bestaan echt), Dirk Dornbluth en zijn vrouw waren er ook. Telkens als ik zijn horloges zie, vraag ik me af waarom ik er nog geen eentje heb. Hij had drie nieuwere modellen bij zich.

Het meest opvallend was de Gorch Fock 1. Yep, zo heet het horloge echt.
Een gedeelte van de opbrengst van dit horloge gaat naar een fonds om het gelijknamige schip op te knappen.

Verder heb ik nog de prachtige Regulator kunnen fotograferen.

AHCI, wake up, en laat Dornbluth snel toe……

Cornelius&Cie
Enkele jaren geleden verkocht ik een horloge thuis bij Wim de Vrij. Het was leuk hem om de beurs te ontmoeten als standhouder voor het merk Cornelius&Cie. Het verhaal is al eens verteld, maar toch nog maar even. De Nederlander Kees Engelbarts en juwelier Paul Pertijs zetten dit merk op. Het schitterende handwerk van van Kees werd tesamen met een interessant 8-daags uurwerk van A.Schild (AS 690) uit de jaren 30 in een massieve gouden kast gezet. Deze kast heeft een typische vorm door de grootte van de veerton die de 8-dagengang mogelijk maakt. Het uiteindelijke plaatje is een kwestie van smaak, maar interessant is het natuurlijk wel.
Ik laat alleen de interessante dingen even zien:

Het onbewerkte AS 690 uurwerk:

En hetzelfde uurwerk in de massief gouden kast, nadat het onder handen is genomen van Kees Engelbarts:

JS Watch Co
Nog meer handwerk van een Meester Graveerder was te zien bij een stand die direkt naast die van Cornelius&Cie stond, JS Watch Co.
Deze beurs was de allereerste keer dat men zich presenteerde op een beurs. Het was dus niet zo vreemd dat ik eigenlijk nog nooit van dit merk gehoord had. Dit IJslandse merk had aardige horloges, maar een trok mijn aandacht door de fraaie achterkant. Het uurwerk van het model Viking is gegraveerd door niemand minder dan Jochen Benzinger. De Viking is een serie van 10 stuks a 10.000 Euro. Het Unitas (ja, alweer Unitas) uurwerk had oorspronkelijk 17 steentjes, en dit stond ook op de rand van de zichtbodem. Echter, nadat Jochen Benzinger het uurwerk onder handen had genomen waren het ineens 18 steentjes. Er was een extra steentje gebruikt voor de balans. Dus een nieuwe zichtbodem moest er komen met vermelding van 18 jewels. De klant krijgt er echter de oorspronkelijke zichtbodem bij, evenals een extra wijzerplaat, en nog een paar extra goodies in een prachtige houten doos.
Als je goed kijkt (maar dan moet je wel heeeel goed kijken) kun je een gezicht van Viking zien in de gravures.

Archimede/Limes/Ickler
Natuurlijk ook even bij Archimede gekeken. Ik ben zeer tevreden over mijn onlangs aangeschafte Flieger. (http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,102269 )

Ik wilde de Chronograph ook wel eens bekijken, en die vond ik mooi, maar ik denk dat de onlangs uitgebrachte Steinhart Flieger Chronograph een pittige concurrent is, ook qua prijs.

Nieuw is het model Vintage van Archimedes. Retro jaren 20/30 look. Jammer dat de kast rond is, en niet de cushion vorm heeft, die bv Longines met de Spirit serie wel gebruikt heeft.

Het meest verrassende op deze stand was Raphael Ickler, de zoon van de huidige eigenaar, Thomas Ickler. Raphael heeft zeer recent een eigen lijn op mogen zetten, en dit was ook de eerste gelegenheid dat hij zijn horloge tentoonstelde. Het model Defakto is zeer gelukt, en ik hoop dat mijn onduidelijke en slechte foto een indruk geeft van het horloge. Het is een 1-wijzer horloge, welke de tijd nog iets globaler aangeeft dan een Meistersinger.
Mooi model, met een leuk kontrast tussen zeer goede afleesbaarheid door de duidelijke indices en wijzer, en de globale aanwijzing van de tijd.
Ik zei dat het horloge nog fraaier zou worden als het rode element op de wijzerplaat bij de 6, waarop een zonnetje staat, als dag/nacht aanduiding gebruikt zou worden. (Zon voor overdag, Maan voor ´s nachts)

Hentschel

Misschien de meest plezierige verrassing van de beurs was voor mij het merk Hentschel uit Hamburg.
Werkelijk schitterende klassieke simpele horloges met een uitstraling die het woord kwaliteit uitschreeuwt.

De horloges zijn verkrijgbaar in slechts enkele kastvariaties, en met een enorme keuze aan prachtige wijzerplaten. Die wijzerplaten worden overigens gemaakt door Glashuette Original. De kasten komen in staal, goud of brons. Vooral die bronzen kast is prachtig. (derde foto)

Zeer bijzonder is de mogelijk (zolang het nog kan) om een ETA 900 handopwind Uurwerk in te laten bouwen.
Van dit uurwerk zijn slechts 100 exemplaren bekend. De firma Hentschel liep tegen deze partij op, en kocht ze allemaal. Navraag bij ETA leverde in eerste instantie niets op. Pas later bleek dat er inderdaad ooit eens 100 stuks als prototype gefabriceerd waren in de begin jaren 30. Dit is dus een zeer exclusief uurwerk.

Een andere mogelijk is de inbouw van de AS 1130, eveneens een handopwinder.

Prijzen beginnen bij om en nabij de 3000 voor een staeln kast, en 4000 voor de bronzen kast. Natuurlijk zijn er ook gouden kasten. Mijn optie zou echter zijn…. Bronzen kast met ETA 900. Over de wijzerplaat moet ik nog ff denken…. Nog ff blijven dromen……

Helaas PITAkaas

Grote afwezige op de beurs was PITA uit Barcelona.
Hij was wel aangekondigd, maar had een nieuw model niet op tijd afgekregen, en had zich daarom afgemeld.
En dat is jammer, want ook zonder zijn nieuwe model heeft hij genoeg moois in huis om te showen. Bovendien was het volgens mij de eerste keer voor hem dat hij zich zou presenteren in Nederland. Een gemiste kans voor hem.
Ik had zelfs speciaal voor de gelegenheid de PITA RE2 omgedaan. ( http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,83234,83373#msg-83373 )

En dan waren er natuurlijk nog veel meer prachtige dingen te bewonderen.
Heel kort wil dan ook nog even stilstaan bij de volgende stands.

De AWCO stand had veel modellen van Christiaan van der Klaauw. Ze werden met verve aan het publiek getoond door o.a. Dale Vito.

De horloges van Stowa zijn erg fraai. En ik voorzie een gouden toekomst voor Jörg Schauer, zeker als hij zijn onlangs verworven naam DUROWE te gelde gaat maken met eigen uurwerken die in o.a de STOWA´s gebruikt zullen gaan worden.

O ja, wie heeft de Stowa Limited gewonnen???

Aristo heeft een bijzonder goede prijs/kwaliteit verhouding, en deze firma durft het als enige aan om een Flieger op de markt te brengen in de oorspronkelijke vorm grootte van 55 mm.

In deze gigant zit een Moljina zakhorloge uurwerk

Het was een aangename dag, waar veel forumdeelnemers waren. Ik heb met velen even kunnen praten, en dat is misschien altijd wel het meest aangename van zo´n dag. Praten met echte liefhebbers, die er niet commercieel beter van hoeven te worden, maar voor wie passie nog de grote drijfveer is.
Voor mij mag er een Watch2009 komen.

Ik wil eindigen met een huiskamervraag van vandaag:

Wat is er zo bijzonder aan dit horloge van Aristo?

Prachtige samenvatting, Hans. Maar ja we zijn ook niet anders van je gewend.
Ik was er ook en had graag eens met je kennis gemaakt.
Een volgende keer dan maar, zullen we maar zeggen.

Groeten Jan Jansen

Fantastische reportage weer Hans! Top!

hans (2) :slight_smile:

Hans (tu) (tu) (tu)

Bedankt, volgende keer praten we langer (tu)

Mag ik je vriendelijk bedanken voor deze mooie impressie en voor de prachtige foto’s (tu)
Het is me wel duidelijk dat ik heel wat gemist heb :frowning:

mvg, Frans

De Watch 2008 stond hoog op mijn want to do list maar wegens andere verplichtingen zal ik (hopelijk volgend jaar) wel kunnen.

Wat de Aristo betreft (huiskamervraag); volgens mij geeft de korte zijde van de secondewijzer de secondes aan.

Bedankt voor de prachtige foto’s en de beschrijving van de beurs / deelnemers.

Hoi Hans,

Bedankt voor dit verslag.
Ik vond het erg gezellig, ook om even met jou en je vrouw te kunnen babbelen.

Wat betreft de Aristo: Deze heeft de ‘normale’ romeinse 4: “IV”, inplaats van de bij klokken gewonen “IIII”. Toch?

Groeten,

Martin

Correct MartinB, deze Aristo heeft een feitelijke romeinse IV ipv van de in horlogeland gebruikelijke IIII.

Ik lees trouwens op het WUS forum dat nu reeds besloten is om volgend jaar ook een Watch2009 te gaan organiseren. De beurs was niet alleen goed voor de bezoekers, maar ook voor de organisatoren en dus ook voor de standhouders… Prima…

Ik heb dit ook gehoord. Ik had Ernie Romers een bedank mailtje gestuurd voor de organisatie van deze mooie dag, en in de reactie stond ook dat Watch 2009 reeds ‘in de steigers’ staat.

Indien mogelijk zal ik zeker weer gaan.

Groeten,

Martin

Dank je wel Hans,
middels deze post ben ik er toch nog geweest… nou ja het gevoel. Ik was helaas niet in de gelegenheid.

PITA nooit van gehoord maar zeker een mooi klok.

Prima impressie, Watch 2008 heeft dezelfde impressie op mij achtergelaten! En leuk je weer te spreken (en John, Hans cptgdhdw, Aad, Martin, Ajan, Marten, Krabong, Jürgen, Dale, enz enz enz). Leuk die enorme opkomst van forummers!

Als ik het allemaal zo lees, dan geloof ik dat ik me daar volgend jaar ook eens moet laten zien. Genoeg te bekijken, en genoeg mensen om ‘live’ te leren kennen!
In ieder geval bedankt voor de impressie van dit jaar!

Zoals jullie kunnen zien waren we allemaal erg met horloges bezig :smiley:
Ik sta er zelf niet op, dat is mijn broer.

Henrik Schreef:

Zoals jullie kunnen zien waren we allemaal erg met
horloges bezig :smiley:
Ik sta er zelf niet op, dat is mijn broer.

http://www.de-keizer.nl/freddy/bezoekers.jpg

Henrik, stel die"lelijke" kerels eens voor.:smiley:

Ahhh… De Balkonscene…

Staand vlnr hcptdg,Bojo,Broer van Henrik, Aad A ?
Zittend voorste bank vlnr Johnsr, Nivelacuso
Zittend achterste bank vlnr Mw.Johnsr, Mw.Nivelacuso (die meer interesse had het glaasje zalmmousse met wortelpuree)

Ik stel voor om volgend jaar het balkon als verzamelplaats voor forumleden van de diverse fora te gebruiken.

Ehm,
Ik sta niet op deze foto. Volgens mij is dat Aad A, toch?

Groeten,

Martin

Sorry, Martin… is gecorrigeerd.

Eigenlijk zou iedereen ook met een badge met zijn forumnaam moeten rondlopen.

Is dat misschien een keer te organiseren, Henrik. Mooie badges maken voor diegene die dat wil met het logo van het forum, en de forumnaam erop?

Goed idee, moet voor de andere fora toch ook te doen zijn lijkt me.

hans

Nivelacuso Schreef:

Sorry, Martin… is gecorrigeerd.

Eigenlijk zou iedereen ook met een badge met zijn
forumnaam moeten rondlopen.

Is dat misschien een keer te organiseren, Henrik.
Mooie badges maken voor diegene die dat wil met
het logo van het forum, en de forumnaam erop?

Helemaal mee eens.
Ik vind het jammer, dat ik gisteren niet met een aantal forummers nader heb kunnen kennis maken.

Gr. JanJ.

Ik vind het prima maar het was Watch2008 he? Niet Horlogefora2008 :smiley: