Watchwinder of opwinden?

Vraagje en tamelijk nieuw hier: Wat is eigenlijk het verstandigst om te doen met het oog op de levensduur/slijtage van een automatisch horloge dat je enkele dagen niet gebruikt? Laten zitten in de Watchwinder of wegleggen en later weer opwinden?

Opwinden is beter.

1 like

Gewoon opwinden inderdaad… Tenzij het een gecompliceerd horloge is (perpetual calendar of zoiets), dan wordt een winder het overwegen waard.

1 like

Als het om enkele dagen gaat, een horloge kopen met een pittig gangreserve. Anders gewoon opwinden.

1 like

Toch wel nieuwsgierig naar het waarom dan.

Ik heb ze nu op de winder (4 uur aan, 8 uur uit linksom/rechtsom) Zijn duikhorloge met een schroefkroon, dus dat scheelt aanzienlijk met losdraaien van die kroon en elke keer opwinden en op tijd zetten. En het is toch nabootsen van een natuurlijke beweging van de rotor?

2 likes

Dit onderwerp is natuurlijk al 1000x besproken (zoekfunctie) en de meningen van ons ‘kenners’ zijn vaak nogal uiteenlopend. Net zoals de vraag of je met een Speedmaster het zwembad in kan … :wink:

Ik gebruik zelf wél een winder, omdat ik lui ben. Maar goed, ik heb nu maar één automaat en die draag ik gewoon dagelijks. En dat ‘slijt’ ook denk ik, net zoals de kroon (schroefdraad) slijt als je 'm elke paar dagen losdraait om de boel op te winden. Maar ja, 't heurt erbij en droge olie is ook niet lekker enzo. Wat een gedoe allemaal.

:coffee:

4 likes

Heel simpel: beweging = wrijving = slijtage. Dus als een horloge niet gebruikt wordt is het in principe beter dat het stil ligt.

Ik wind een automaat overigens nooit op. Een paar keer in de hand ronddraaien is normaal gesproken voldoende om hem weer te laten lopen. Of je kunt hem alvast omdoen en even later pas op tijd zetten.

2 likes

Wil je een snufje🍿erbij?

1 like

:joy:

Haha, nee dank je!

Maar let op, de een gaat zeggen dat een winder geen kwaad kan en de ander roept slijtage. Dan zijn er ook nog die roepen dat olie in beweging moet blijven. Et cetera, We hebben nog nooit, echt nog nooit, consensus bereikt over dit onderwerp.

Mij mening is gewoon doen wat jezelf het beste lijkt. Dat slijtageverhaal zal wel meevallen, als je dat wil voorkomen moet je ook geen horloges dragen. Bij normaal gebruik kan het echt geen kwaad of je je horloge wel of niet op een winder zet. Maar da’s mijn mening hè. Dat moet je verder vooral geen waarde aan hechten. :sunglasses:

1 like

Ik doe exact hetzelfde bij automaten.

Dat is inderdaad zo. Ik laat ze stil vallen maar zo een keer per maand slinger ik alle horloges even een slagje aan om ze niet te lang aan een stuk stil te laten staan maar ook geen onnodige slijtage te laten oplopen.

2 likes

Zo simpel is dat niet. Want er worden smeermiddelen gebruikt om de wrijving en dus de slijtage tot een minimum te beperken. En wat Gebeurt er met die smeermiddelen wanneer een onderdeel niet beweegt? Slijt het daarna niet erger omdat de filmlaag met smeermiddel die door regelmatige beweging ontstaat verdwijnt? Denk dat niet zo simpel is als gezegd :sweat_smile:

1 like

Smeermiddelen reduceren slijtage, maar niet tot 0. En de olie gaat er ook heus niet binnen een paar dagen, weken, zelfs jaren vandoor. Een horloge is geen auto :wink:

Mijn vader heeft een datejust net laten servicen (na 18jaar gedragen te hebben in afwisseling met zijn breitling) en omdat het losschroeven van het kroontje te moeilijk is nu (zijn hand trilt een beetje) gaat ie gewoon op de watchwinder.
Ik hoop dat ie het volgend onderhoud binnen 18jaar ook mag meemaken, dan is ie er 96.

2 likes

Ik heb een watchwinder naast mijn bed staan. Mijn vrouw ergert zich groen en geel aan het geluid. Houdt mijn huwelijk op gang :wink:. Altijd de watchwinder dus

1 like

Bij meerdere automaten, nu zeven stuks, is een Watchwinder toch wel erg handig. Altijd minimaal 3 automaten die op tijd lopen en gelukkig hoef ik nu niet elke keer de datum en de maanfase goed te zetten. Noem het lui :grin:

2 likes

Mijn automaten hebben allemaal een langere gangreserve en zijn door de makers zo gemaakt om lekker veel te slijten. Enkele blijven zelfs zo’n 80 uur doortikken, maar vallen daardoor soms toch een dagje stil gelukkig.

Mijn quartz en solar horloges horloges zet ik lekker in de winder (2 boxen met ieder 4 plaatsen in de winder), gewoon omdat het licht er dan zo lekker mee speelt.

Zonder gekheid, de meeste merken maken horloges om dagelijks te dragen. En die enkele dag/weekend dat je ze niet draagt maken ze juist een grote gangreserve zodat hij door blijft lopen.
Ik ben niet zo paranoia dat ik geloof dat ze dat doen om zo meer servicekosten binnen te slepen.

Precies dat, daarom stopt mijn auto direct met lopen wanneer ik hem niet gebruik (moderne varianten zelfs bij een verkeerslicht), terwijl horlogemakers het zo maken dat hij juist zo lang mogelijk blijft doorlopen als je hem niet gebruikt :ok_hand:

Goed verhaal wel.

1 like

Opzich met nieuwe horloges kunnen winders geen kwaad, de olie is synthetisch en verdampt pas na jaren. Tevens olie wordt door middel van de capillaire kracht bij elkaar gehouden en loopt niet ineens weg, gebeurt dit wel dan is of het onderdeel niet schoon geweest of te veel olie.

Bij vintage waarvan men geen onderhouds historie weet en met de woorden oh hij loopt nog hartstikke goed hoor, zou ik voorzichtiger zijn met in een winder te steken.
Dit komt door gebruik van toen vaak nog natuurlijke oliën en deze hebben de vervelende eigenschap dikker te worden en daarmee vuil en metaal deeltjes vast te houden, dit zorgt er dus voor dat er een soort polijst pasta gevormd wordt en dus de boel wegslijt.

De winder is dus prima te gebruiken net als dat je hem dagelijks zou dragen, en nog een andere mythe om te ontkrachten een winder wind je horloge niet volledig op maar vaak net genoeg om hem te laten lopen al die tijd.

2 likes

Dat heeft natuurlijk weinig nut. Een ‘slagje’ laat het horloge misschien een paar minuten draaien, dan kan je ze beter laten liggen denk ik.
Beetje alsof je hem erin hangt en na 2 stoten zegt: Zo welterusten…

2 likes

:thinking::joy: Mooie vergelijking!

2 likes