Ondanks dat ik van “time only”-horloges houd, ben ik op zoek naar een watchwinder. Binnenkort komt er een horloge met dag- en maandaanduiding terug na een servicebeurt, maar ook mijn andere twee horloges wil ik niet continue goed hoeven zetten.
Het aanbod van goede reviews valt me echter stevig tegen. Veelal kom je toch uit op reviews van webshops en ik zoek eigenlijk meer lange termijn ervaringen.
Ik heb straks 4 horloges die in de watchwinder kunnen. Het zijn wat modernere horloges en volgens mij gaat bij bijvoorbeeld de ETA 2892 twee kanten prima. Met of tegen de klok in is dus fijn, maar geen pré.
Zijn er zaken waar ik verder op moet letten? Aantal keer draaien per dag? Snelheid waarmee ze draaien? Moet het per horloge instelbaar zijn, of maakt het allemaal niet zoveel uit? En wat is realistisch qua budget? Ome Ali heeft goedkope winders voor 1 horloge van ongeveer €20, maar voor bepaalde merken loopt het makkelijk op naar €800. Ik zat zelf te denken aan ongeveer €200 tot €250, maar is dat afdoende?
Horloges slippen door bij teveel opwindingen. Anders zou het op de pols ook gebeuren. Maar een watchwinder zou ik überhaupt niet gebruiken. Ik neem aan da tTS zijn auto ook niet heel de nacht stationair laat draaien.
Je bedoeld dat ie niet de hele tijd moet ronddraaien? Ik heb ze van mezelf op intermissie staan, maw elk uur doen ze even een aantal minuten rond draaien, lijkt mij dat, dat juist goed is
Als je je horloges wekelijks tot maandelijks draagt, droogt de olie echt niet uit. Hoe langer je horloges lopen, hoe sneller het slijtageproces gaat in tijd. Ik zou ze zeker niet te veel willen laten opwinden. Mij lijkt een opwinder dan eigenlijk ook niet zo’n goed idee.
Af en toe op tijd zetten is de charme van een automaat he, anders overschakelen naar quartz
ik gebruik nu toch al enige jaren een winder voor al mijn automaten,(24 stuks)
mijn ervaring met de winders zijn in het algemeen goed,
nu de hypothese van geen winder te gebruiken omdat het meer kwaad doet dan goed, wel waarom draag je een automaat dan?
je speelt op dat moment zelf voor winder
Gisteren de Klarstein Garonne 4 mogen ontvangen.
Deze heeft de volgende standen
Rotatiemodi: linksom/rechtsom/twee richtingen
Rotatiesnelheid per dag: 1920/2304/7680 TPD (Turns Per Day)
1920 TPD: 6 min. met de klok mee, 30 min… pauze, herhaling
1920 TPD: 6 min. tegen de klok in, 30 min. pauze, herhaling
7680 TPD: 20 min. tegen de klok in, 10 min.
pauze, 20 min. met de klok mee, 10 min. pauze,
herhaling
2304 TPD: gedurende 3 uur om de 10 minuten afwisselend met de klok mee en tegen de klok in, 9 uur pauze, herhaling
Ik merk dat in het segment van rond €130 tot €250 ik telkens dezelfde doosjes tegenkom met ander merkje. JQueen, Roogs en DUKWIN, allemaal exact dezelfde modellen. Her en der wisselende reviews, maar meestal inderdaad erg positief.
De enkele van Mozsly ziet er ook wel goed uit, met nog wat meer opties. Keuzes keuzes keuzes… Ik ga nog wat nadenken, maar ik denk dat het inderdaad Roogs gaat worden.
Er zijn veel voorstanders, met argumenten als ‘dan droogt de olie niet uit’ en tegenstanders met het aloude ‘als je je auto parkeert laat je de motor toch ook niet draaien?’ en voor beide kanten is wat te zeggen.
Ik persoonlijk vind een winder zinvol als je een gecompliceerd horloge hebt met maanstanden, triple date, en dergelijke. Of als je wil controleren of een vintage horloge blijft lopen.
Ik heb een Benson gehad waar vier horloges in konden, maar na een paar jaar gaf een van de vier winders de geest.
Nu heb ik een AliExpress cyclometer van 4 tientjes (zoek op ‘cyclotest watch’) en omdat ik mijn auto ook niet met draaiende motor s’avonds in de garage zet heb ik er een bouwmarkt timer tussen gezet zodat de tester/winder alleen loopt van 0900 tot 2100. Aan de pols krijgt een horloge ook zo ongeveer 12 uur beweging per dag.
Grappige bijkomstigheid: in het binnenwerk zit een groot plastic tandwiel wat de 6 armen aandrijft. Na verloop van tijd is er 1 tand afgebroken waardoor alles na 1 omwenteling even stopt en dan weer met een kleine schok verder loopt. Wat blijkt? Ideaal voor het opladen/winden van Kinetic horloges .
Het is allemaal een beetje houtje-touwtje maar het werkt en is best goedkoop.
Voor het budget wat je opgeeft zijn er best mooie winders te koop, maar of ze van goede kwaliteit zijn durf ik, na mijn ‘Benson’ ervaring niet te zeggen.
Succes met je zoektocht!
Ikzelf heb een Boxy winder met 4 opbergvakken. 2 houders die niet opwinden en 2 stuks die wel opwinden. De winder is ook vrij stil, hij staat naast mij op het nachtkastje! Instellen kan in een range van 650 rotaties tm 3600 rotaties. Dit is het model nummer: BLDC-A02. Ik heb hem nu 3 jaar en staat eigenlijk continu aan sinds dien. Zeer tevreden mee