Watchwinders, een onderbelicht component?

Een standaard Winder doet een gecontroleerde, maar repeterende actie zonder te stoppen, dus de veer kan niet of nauwelijks ontspannen en weer deels opwinden daarna. Nu zullen de meningen verschillen, maar mijn idee is dat dit onnodig slijtage opleverd. Het helemaal niet opwinden, maar het uurwerkje stil laten staan voor maanden lijk mij killing voor allerlei componenten die olie bevatten. Ik bekijk dit een beetje als een stilstaande motor in een auto.

Hier een slechte ervaring met de Spin-R. Deze winder werkt in combinatie met een app op je telefoon. In mijn geval werkte deze app niet.
Twee maanden bezig geweest met de support-afdeling van de leverancier maar het is niet gelukt om de combinatie aan de praat te krijgen. In de app-store ook meerdere negatieve reacties mbt het gebruik van de app.

Geen aanrader wat mij betreft…

1 like

Er is nog wel 1 ding misschien wat ik niet vermeld heb. Het horloge zelf. Ik heb eerlijk gezegd wel beeld erbij dat er merk/type horloges zijn die misschien een winder prefereren en andere minder. Mja, hoe ga je dat in godsnaam uitzoeken…

Ik heb liever dat het uurwerk een keer opnieuw geolied moet worden dan dat ik slijtage in het raderwerk heb…

5 likes

Jij parkeert je auto voor je huis met een draaiende motor?

6 likes

Dank voor je informatie over de Spin R. Wat vind jij van de ChronoVision One? Is “Duitse kwaliteit” tov “Japanse” en alle opties denkbaar. Wel helaas een stuk duurder.

Komt bij mij niet voor - een week hooguit. Horloges die zo langdurig niet worden gedragen zijn bij mij (over)rijp voor het blauwe gedeelte.

1 like

Ik heb er 2. Bij mijn Tissot Moto GP zit een helm welke tevens een watcwinder is. Pokkeding want maakt een hoop geluid. Laatst bij Bol een watchwinder gekocht. Klein en met led verlichting, vond hem best goedkoop en fluisterstil. https://www.bol.com/nl/p/watchglobe-watchwinder-horloge-opwinder/9200000075043904/?suggestionType=typedsearch&bltgh=8601ecdc-7e74-4442-be98-104399a51175.1.13.ProductTitle

Of het nodig is. Tsja, heb 13 automatische horloges dus zou erg veel tijd zijn met het voortdurend verwisselen. Meer voor de heb.

1 like

Ik heb wel een watchwinder maar gebruik hem alleen voor het opbergen van horloges. Vind het gelijk zetten altijd wel aardig.

Ik heb ook een Breitling Superocean Heritage II, en met 70 uur powerreserve heb ik die nog niet vaak hoeven op te starten :grinning:

2 likes

als je uurwerk hebt met 13 verschillende complicaties kan het een overweging zijn :grinning:

3 likes

Dan kan ik mij voorstellen dat jij mogelijk een Winder een beetje onnodig vind.

1 like

Beetje off topic, maar erg tevreden over dit uurwerkje? Ik vind het echt een topper met dat nieuwe Tudor semi in house movement en nu met keramiek bezel! Nu nog kleurtje uitzoeken. Ik denk toch zwart/zwart… Ja is saai, weet het, maar ook tijdloos denk ik. En met Mesh bandje en later rubber erbij kopen.

Wel grappig inderdaad, maar ik snap wat je bedoelt te zeggen. In feite geen winder nodig dus.

Ja ik ben heel tevreden met de SOH II. Uurwerk loopt zeer nauwkeurig (paar seconden in de plus per week!) , de mesh band is erg comfortabel net als het hele horloge trouwens. Hij voelt ook erg degelijk aan en heeft gewoon een prachtige wijzerplaat!

Ik heb de blauwe, maar vond de zwarte ook mooi. In het zonnetje is het echt genieten:

5 likes

Er zijn gewoon twee kampen bij dit onderwerp. De een zegt, laten lopen levert slijtage op aan het uurwerk (vergelijk het idd met een draaiende motor), de ander zegt, stilstand is achteruitgang. Ik geloof wel dat in het eerste kamp meer mensen zitten.

2 likes

Ik ben een fan! Na mijn verhuizing volgende maand ga ik zaken doen bij een juwelier in de buurt. Ik heb al een redelijk deal klaar liggen.

Tot die tijd moet ik het even doen met mijn Datora… haha :grin:

Sorry mensen, weer even off topic…

2 likes

In the end kan alleen een horloge expert of horloge maker een goede afweging maken per type uurwerk of dat noodzakelijk is of niet denk ik. Aangezien mijn Datora een full calender is, oke zonder maanfase en andere complexere complicaties zit ik toch in het 2e kamp.

Ik ken iemand met een Christiaan van der Klaauw Planetarium. Volgens mij zit daar standaard al een Winder bij…

Ik heb me laten vertellen door mijn horlogemaker dat het beter is op een winder omdat de olie dan mooi rond gaat. Te lang stilstand is niet aangeraden volgens de beste man. Maar specifiek in mijn situatie en naar mijn mening heb ik geen winder nodig daar de meeste horloges in een kleine rotatie betrekkelijk vaak gedragen worden.
Maar mocht ik ooit zo’n horloge met veel complicaties hebben lijkt het wel aangewezen om een winder in huis te hebben.

1 like

Voor je nieuwe aankoop (breitling) is een watch winder geen must. Als je een complicatie heb als moonphase, GMT, annual of perpetual calendar dan heb je er meer aan. Die “krengen” weer op de juiste maanstand of dag te stellen vergt veel tijd en geduld.

Draag je per week meerdere automatic horloges dan is het wel handig.

Ik gebruik om mijn niet-dragende horloge te smeren. zo komt iedere horloge om de 3-4 maanden op de watchwinder terecht. Dan laat ik hem 2-3 weken (afhankelijk of ik het niet vergeet :slight_smile: ) draaien, zodat mijn horloge goed is ingesmeerd. Mijn watchwinder kan ik aantal uren per 24 uur instellen. Ik zet hem op 8 uur per dag. Kan ik hem ook niet over opwinden en slijt het ook minder.

Zoiets hoorde ik dus ook, maar zoveel fans, zoveel meningen denk ik.

1 like