Waterdicht maken?

Gisteren zag ik dat de batterij van 1 van mijn horloges leeg was. Het is een seiko fightmaster 200m. Dus vandaag ga ik langs bij de plaatselijke juwelier bij mij in de buurt in Amsterdam en geeft hij aan dat het tussen de EUR 59 a ÊUR 69 gaat kosten en dan komt er nog EUR 7 bij voor de batterij.

De reden het moet verstuurd worden naar seiko?

Mijn inziens is dit toch wel van de gekke dat het zo duur is, dat is bijna 1/3 van wat het horloge heeft gekost. Of zijn dit de normale tarieven voor het waterdicht maken?

Indien je een andere juwelier kent in Amsterdam waar dit goedkoper kan dan hoor ik dat graag.

Zo zie je maar weer dat het investeren in een handopwinder/automaat toch een veel beter idee is. Kost wat meer, maar dan heb je ook wat.

Slik, dat is idd de moeite. Ik moet je wel eerlijk zeggen dat ik daar geen ervaring mee heb, maar zal er zeker rekening mee houden bij toekomstige aankopen…

Ik heb eens mijn breil naar Siebel gebracht in Rdam. Zelfde prijs.
Grappig genoeg wordt hij dan ook opgestuurd naar seiko en de kosten zijn zo hoog vanwege dezelfde reden…

Soms heeft de juwelier een eigen horlogemaker, maar dan garanderen ze geen waterdichtheid.

Ben je bij een juwelier / verkoper langs geweest of bij een horlogemaker ?
Zit dikwijls een wereld van verschil tussen…

De gevraagde prijs is redelijk hoog voor dat type horloge.

Waterdicht maken betekent bij deze horloges; een nieuwe (ingevette) pakkings-ring op het deksel en evt. een nieuwe pakking op de opwindstift en/of in de kroon.

Voor echte duikhorloges komt daar nog een dichtheids-test bij.

Horlogemakers doen dat zelf…

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Neem eens contact op met Wesselink en Vreeker in Alkmaar. 'n Zeer gewaardeerde (op dit forum) horlogemakerij. Ik wil niet zeggen dat ze goedkoper zijn, maar waarschijnlijk gaat het allemaal ‘in house’

Menno

Ik ben dus naar een juwelier geweest en ik ben niet bekend met een een horlogemaker in Amsterdam. Wellicht een tip waar ik naar toe kan gaan.

Ik zal morgen zeker even bellen naar Wesselink en Vreeken. In ieder geval bedankt voor de tip.

yes_sir Schreef:

Mijn inziens is dit toch wel van de gekke dat het
zo duur is, dat is bijna 1/3 van wat het horloge
heeft gekost. Of zijn dit de normale tarieven voor
het waterdicht maken?

Zoals Morse al zei, juwelier stuurt het op, horlogemaker doet 't zelf.

Zo zie je maar weer dat het investeren in een
handopwinder/automaat toch een veel beter idee is.
Kost wat meer, maar dan heb je ook wat.

Ja, maar daar hoor je tussen de 5 en 10 jaar een servicebeurtje aan te besteden. Troostje, daar zit ook weer een wereld van verschil tussen. Bij de juwelier/dealer ben je tussen de 350 tot 500 euro kwijt als er niks kapot is ofzo. Bij een horlogemaker 1 a 2 honderdjes goedkoper.
En een simpele Seiko doen sommigen tussen de 50 a 100 euro.

Ga eens naar Lucardi. Ben ik ook geweest met een Seiko (10 atm weliswaar). Die hebben ze ook weer waterdicht gemaakt en dat was rond de €30,00 .

Groetjes Martin.

Zojuist gebeld naar Lucardi en zij geven aan dat het voor EUR 25 a EUR 30 kan. Dus daar zal ik het laten doen. Bedankt voor de tip!!

Als het horloge niet echt als duiker gebruikt wordt kun je volgens mij gewoon volstaan met een batterijwissel, wat vasseline op het rubber, kast dicht, en klaar. Heb ik met mijn Suunto en casio pro trek (beide 100m) ook gedaan, zolang je er niet mee gaat zwemmen is er niets aan de hand, regenbui en douche kunnen ze goed hebben. Althans ik heb er nog geen problemen mee gehad.

En voor een 5 jaarlijkse servicebeurt a 300 tot 500 euri kun je heel wat keren je horloge waterdicht laten maken;)

Het is volgens mij kletskoek. en de bedoeling hiervan is denk ik centenkloppen.
het waterdicht maken van een horloge met of zonder batterij gaat als volgt.
de batterij hebben ze gewoon liggen en plaatsen ze. het waterdicht maken gaat met
een pakking. en die is vaak universeel en die hebben ze ook liggen of moeten ze nabestellen en dat duurt even. de bodemdeksel laten ze inweken om de resten van de vorige pakking los te weken. pakking erop klaar. dit kan een goede juwelier gewoon zelf. ga eens kijken bij een juwelier bij je in de buurt die een grote collectie duikers verkoopt. p.s het echt testen op waterdichtheid gebeurt wel in de fabriek. met een drukcilinder waar het horloge in gaat en vervolgens wordt de druk geregeld in jou geval 20 atm. en dan controleren ze opnieuw. dit proces wordt gebruikt bij de wat duurdere duikers. Mvg.N.Visser.

Hier staat een mooi artikel (in 't Engels) hoe die waterdichtheidstest in zijn werk gaat.

Menno

Edit: ik zal 'm ook even als aparte posting op het forum zetten.

M.

Zo’n Bergeon staat toevallig te koop bij onze engelse vrienden van TZ-uk.com!

Ik heb het gehad met een duiker van 4 tientjes. Moest er een nieuwe batterij in, zou me dat 59 euri gaan kosten. Toen ik vertelde dat dat duurder was dan het horloge zelf, waren ze wel enigzins beschaamd.
Vervolgens heb ik het bij een andere juwelier voor 6 euri laten doen.

Ik heb vorig jaar van mijn Casio G-Shok de batterij zelf vervangen.
Deksel erop en gewoon daarna mee gezwommen en gewoon waterdicht.
Tja… ik weet dan niet wat men nog meer doet dan alleen de deksel erop
schroeven…

Soms is/zijn de pakking (rubberen ringetjes) aan vervanging toe. Sommige zijn mogelijk uitgedroogd of vervormd (door bijv. verkeerd plaatsen en dichtdraaien), waardoor 't klokje niet meer goed waterdicht is. Daarom worden ze bij servicebeurten preventief vervangen. Als waterdichtheid niet cruciaal is en 't ringetje ziet er nog goed uit, dan vetten sommigen em weer in en herbruiken em.

Voor:

was ik alleen €35 kosten kwijt voor verzending naar Tissot. Had hem in Duitsland gekocht en niet bij de juwelier waar ik hem heenbracht dus moest ik porto betalen.
Allebei de ringpakkingen vervangen, de schroefkroon plus de schroefbuis en uiteraard nieuwe batterij. Briefje van de test erbij.

Zo, dat is aardig! Viel 't nog binnen de garantie ofzo?

Heb ik ook eens een keer gehad met de waterdichtheid van een Citizen. Valt onder garantie, maar moest ook de portokosten betalen :frowning:

Ik heb een Cartier Santos, gekocht bij de AD in 1996 in Alkmaar.
Verkooppraatje was dat er levenslang gratis batterijen werden geleverd.
Na een jaartje was de batterij aan vervanging toe. Er werd me toen verteld
dat de kosten Hfl 150,-- bedroegen. Dit waren de kosten voor het waterdicht maken… De batterij was gratis ja. Ik voelde me toch een beetje ge****d.
Later bij een horlogemaker/juwelier in het dorp gebracht, die de wissel deed voor € 25,-- inclu garantie en waterdicht maken. De beste man is er jammer genoeg mee gestopt, maar W&V doen het ook erg netjes.
Later de AD er is op aangesproken. Die reageerde dat hij deze prijzen ook bij Cartier moest betalen.

Groeten
John