Waterdicht of toch niet?

Mijn seiko geeft 20 atm aan
Maar mijn kids(slimme) horloges hebben weer codes zoals IP 67/68.
Wat is in praktijk kloppend, wat zijn jullie ervaringen? Ik duik graag een meter of 5-6 diep van duikplank. Heeft de snelheid dat ik duik invloed? In de middellandse zee is het 23 graden maar een maand geleden zwom ik in een macedonisch meer met 7 graden. Kloppen de schema’s?

1 like

Met 20 atm kan je gerust van de duikplank hoor, daar kan je dieper mee dan dat jij je adem in kan houden.
IP coderingen worden voor electrische apparaten gebruikt.

1 like

:point_up: Helemaal waar, al zijn er mensen die zullen zeggen dat de klap op het water inderdaad problematisch is, en weer anderen die stellen dat dat weinig uitmaakt.

Als ik in de gauwigheid deze pagina lees stemt dat overeen met alles wat ik in mijn hoofd heb: https://allesoverhorloges.nl/waterdichtheid/. Er zal vast op detailniveau iets niet aan kloppen, maar volgens mij kun je dit wel als leidraad gebruiken voor de ‘atm’-aanduidingen (en aanduidingen van aantallen meters).

Ik ga eens kijken wat ik kan vinden over de snelheid van je duik en IP-coderingen. :man_shrugging:

Volgens mij is IP67 dompeldicht en IP68 waterdicht tot 1 meter…

1 like

Ik geloof je onmiddellijk. Ik heb er nog nooit van gehoord. :joy:

Het verschil met die codering is ook dat het te maken heeft met hoe lang het apparaat zich onderwater bevindt. Ip68 is bijvoorbeeld iets van een meter of halve meter diep voor maximaal een half uur

Dat is een erg ingewikkelde vraag. Om de snelheid te weten moeten we uw gewicht weten en of u bijvoorbeeld zo’n aerodynamisch haaienpak draagt; dan kunnen we de impact die het horloge te verduren krijgt in het water uitrekenen. (geloof ik…). Verder is van belang hoe u in het water beland na uw duik van 6 meter. (voeten eerst of handen).

Kortom is mijn advies, laten we het niet te ingewikkeld maken: gewoon lekker duiken met die Seiko, dat zal wel geen probleem zijn.
:+1:

1 like

Beste Kontenwasser,

Zolang er ‘DIVER(S)’ op de wijzerplaat staat zit je goed met wildwateravonturen :+1:

Dan is het horloge ISO6425 gecertificeerd.
Een standaard voor duikhorloges.

2 likes

Vermits de pakkingen tijdig vernieuwd zijn en het horloge op wd is getest.

Dat neem ik met een korrel zout.
Mijn SKX 10 jaar oud is nog steeds 20 ATM OK.

Als je hem open maakt, ja dan moet er een nieuwe pakking in.

En wat is dan ‘tijdig vernieuwen’, 5 jaar, 10 jaar, 15 jaar? :thinking:

2 likes

Ik denk 5 jaar en zeker op wd controleren als het horloge geopend is geweest.

Mn pa zijn Datejust is nog nooit open geweest, loopt nog steeds +4 sec per dag, en die gaat gewoon het water in en de zee…

Ik cringe ervan maar inderdaad gaat hij niet open heb je geen nieuwe pakkingen nodig.

1 like

Ik denk dat niemand dat precies weet, ook sterk afhankelijk van gebruik denk ik.
Als ik echt afhankelijk zou zijn van mijn mechanisch duikhorloge, zou ik het elk jaar laten testen denk ik. (maar die tijden zijn al lang voorbij…:wink:)
Hier aan mijn bureau durf ik het iets langer aan. :wink:

2 likes

Haha :joy::+1:

Ik kom ook nooit dieper dan 1 meter.
En ik ga in zee ook nooit verder dan de laatste bank.
Echte waterhelden zijn wij :rofl:

Maar, en dat is wel belangrijk ook voor de pakkingen.
Ik spoel de SKX altijd zo snel mogelijk even onder kraanwater.
Dan spoel je het zout en andere rommel weg.

2 likes

Ik liet ze wat vaker testen :ok_hand: :+1:

5 likes

In de Rode Zee? :grinning:

1 like

oHf3IgU

Ik zou zeggen google de standaarden eens. Dan kom je dit soort dingen tegen:

Wat betreft 30-1000m WR standaarden voor horloges: Gast. Gebruik een zoekfunctie. Die discussie is op Wikipedia, dit forum, WUS en in allerlei bladen al zo vaak aan bod geweest dat je echt actief moeite moet doen om het niet te vinden.

Verder props voor @HorlogeOpa dat ie over onderhoud van pakkingen begint. 200m WR is natuurlijk leuk op de wijzerplaat, maar als je 10 jaar lang je pakkingen laat uitdrogen heb je er geen reet aan. :slight_smile:

3 likes

De pakking van het kastdeksel is het probleem niet als die gesloten blijft, het is de pakking/pakkingen van de kroon die slijt, omdat die kroon regelmatig gebruikt wordt voor opwinden en gelijk zetten.

2 likes

Nee. Bij de biertap op8 meter in de Boschmolenplas :ok_hand:

1 like

Wordt weer tijd voor testosteronremmers? :grin:

Maar serieus, wie duikt hier nou eigenlijk echt onder de 10 meter?
Een paar misschien.
En die nemen elektronische gear mee, niet zo’n SKX.
Ja, als back up misschien.

1 like