We noemen ons proefkonijn 'Replica'

En als je Zoeon Brood heet?

1 like

Ik denk dat de serieuze horlogeindustrie in mijn geval redelijk veel baat heeft gehad bij de replica’s. Na iedere vakantie in Turkije kwam ik thuis met wat replica’s. Leuk om af te wisselen met mijn Swatches die ik meestal in het vliegtuig kocht.
In 2008 had ik op vakantie een replica van een Brietling Navitimer gekocht en ben gaan rondkijken, zodoende kwam ik op dit forum terecht. Sindsdien heb ik aardig wat geld in deze hobby gestoken en heb een leuke collectie van serieuze merken opgebouwd tot zelfs een echte Breitling, destijds mijn grail.
En ik durf te beweren dat de zwijgende meerderheid hier op het forum zich ook schuldig heeft gemaakt aan het kopen van replica’s. Nou ja, meerderheid is misschien wat overdreven maar ik ben in ieder geval zéker niet de enige.

3 likes

Ik moet ook bekennen dat ik vroeger wat replica’s in bezit heb gehad. Dat begon met een vriend van mijn vader die een een replica datejust mee nam uit de states en later in Salou, Lloret, Mallorca enz, heb ik ook wel eens zelf de modellen gekocht waar ik van dacht dat ik nooit van z’n leven het geld voor zou hebben om een echte van te kopen.

Begrijp me niet verkeerd, want ik zou ze nu echt niet meer dragen en de meeste liggen volgens mij ergens in een rommella bij mijn ouders, maar het heeft toch de passie aangewakkerd en er uiteindelijk voor gezorgd dat ik ook het echte spul heb gekocht

Ik heb hierover een documentaire gezien, m.n. hoe douanepersoneel omgekocht en afgeperst werd. Dit gebeurt bij elke grootschalige smokkel waarbij veel wordt verdiend, dus ook drugs e.d. Vraag me niet meer welke documentaire en wanneer, geen idee meer. Je denk toch ook niet dat kleine onschuldige clubjes in staat zijn al die nepgoederen, horloges, tassen etc etc, de EU of de VS binnen te smokkelen.

Dan krijg je zoiets en ben je behoorlijk aan het naapen :slight_smile:

Elke vorm van handel onder dat onder de radar moet, zal dat als gevolg hebben. Dus ook dat soort horloges. Hoef je geen bewijs voor te hebben, lijkt mij pure logica.

Blij dat je geen rechter bent…

@marijn - Omkopen en afpersen zijn twee nogal verschillende zaken…

1 like

Geen zorgen, er hoeft niemand de bak in omdat ik hier zonder bewijs veroordeel :wink:

Dat er grootschalig wordt omgekocht is toch wel logisch? Lijkt mij naïef om te veronderstellen dat het allemaal netjes wordt doorgevoerd. Afpersen is inderdaad een stapje erger en dat durf ik niet te roepen.

Voor ik op dit forum kwam 1x een Lange 1 replica gekocht. Gewoon omdat ik hem mooi vond, wist niet eens wat een echte waard was. Daarna nog eens een Navitimer Hommage van Rotary en een Steinhart Ocean 1 gehad.

Maar ik ga toch liever voor “the real deal”, dus origineel ontwerp en hoge kwaliteit afwerking, en dan natuurlijk wat ik echt mooi vind.

Ik vind een replica gewoon altijd fout (in alle betekenissn van het woord). Er is geen enkel excuus om een replica te kopen, ook niet om iets uit te proberen. Gewoon criminele handel en zielig als je zoiets draagt. Troep, rotzooi, verlakkerij van jezelf en anderen.

Een mooi origineel mechanisch horloge, al is het een eenvoudiger type, geeft zoveel meer plezier en wekt bij mij per definitie al bewondering op. Als je kiest voor zoiets ben je waarschijnlijk een liefhebber, of je nu veel of weinig centen te besteden hebt. Ga je voor nep, dan vind ik wat anders van je.

1 like

Ze volgden elkaar op. Na een eerste omkoping volgde afpersing tot het bekend maken hiervan. Een belangrijk machtsmiddel van deze syndicaten. Een klein “foutje” en je bent weg.

Een replica om te testen of een echte bevalt? Dat is net zoiets als een opblaaspop kopen om te kijken of je van vrouwen houdt :grin:

17 likes

Oh jee, ik ga aan de biecht.
Op Bali heb ik jaren geleden, nog voordat deze hobby begon 3 replica’s gekocht.
1 Tag Heuer duik horloge (leek niet op bestaand model maar was wel ‘mooi’ )
1 Breitling Navitimer
1 Rolex Daytona
Ze kosten € 18 per stuk

Door het dragen van de ‘Breitling’ ben ik er achter dat dat nog niet het model voor mij is.

De ‘Daytona’ was voor een vriend van mij. Die al een echte Daytona heeft, z’n tweede al, aangezien de eerste tijdens een beroving gejat was. Als hij nu een flinke avond in de stad voor de boeg heeft, wisseld hij de echte voor de nepper, niemand die het op zo’n avond door heeft.

Door het dragen van de ‘Tag’ ben ik er achter dat een duiker me erg beviel en zit ik dit stukje te typen met een echte! Omega PO om m’n pols. Na jaren kijken bij oa juweliers was dat de mooiste. (volgende wordt een Speedmaster, maar vertel dat nog maar niet hier thuis)

Ik snap het wel, nee het geeft niet de feel van een originele en er zit een goedkope automaat in, maar een weekje dragen en je weet wel, of ie niet te groot is.
Dit waren geen hoogaardige dure replica’s. Weinig mensen die hier in trappen.

1 like

Daar heb je deels gelijk in maar dat testen duurt max. een uur. Als ik een euro kreeg voor elk horloge waarvan ik na 4 weken zei “nou nee, toch niet…” dan had ik aardig wat los geld in mijn zak. Testen dus zeker, altijd goed. Of je daar mee op den duur elke twijfel weg neemt…?

In principe eens met ‘not done’ maar heb toch redelijk vaak meegemaakt dat ook na 3 keer kijken bij de juwelier de aangeschafte klok ‘het na 4 weken toch eigenlijk niet was’ :unamused:

Bij mij op werkt loopt iemand met een absoluut echt lijkende Tag Heuer Caliber 16 day-date met quartz uurwerk.
Hij is er eerlijk over dat het een nepper is en draagt m iedere dag.
Vind ik niet kunnen!

Ja dat herken ik helaas ook… Bij de juwelier ga ik voor het eerste gevoel, als dat er al niet is dan komt het er ook (meestal) niet. Achteraf kan de klik dan na een tijdje dragen alsnog tegenvallen. Het kan overigens ook andersom. Ik heb bijvoorbeeld de Longines Legend Diver ooit ècht lelijk gevonden, nu heb ik hem inmiddels een week of 4/5 en heb er veel plezier van.

Valt mee. Zoals Marijn al zegt, na één keer omkoping ben je chantabel en word je gedwongen steeds verder te gaan (tegen een steeds kleinere vergoeding, of helemaal geen vergoeding als je pech hebt). Is echt common practice in heel veel takken van criminele sport.

Vandaar jouw naam Eddy C? :wink:

Ik beroep me op mijn zwijgrecht (staat hierover eigenlijk iets in de forumregels?)

3 likes