Weekend horlogecursus

Beste allen,

In overleg met Henrik wil ik hierbij eens kijken of er interesse bestaat voor het volgende:
Ik was voor mijzelf al een tijdje op zoek naar een horlogemakerscursus als vervolg op mijn cursus in Amsterdam. Ik heb in Nederland eigenlijk alleen de school in Schoonhoven kunnen vinden en de Blancierworkshop. Via een horlogevriend kwam ik terecht in het duitse Paderborn.
Daar werd een complete horlogecursus van een weekend in het engels gegeven door Alexander Schonbach en Andrew Sharpe, twee gediplomeerde horlogemakers en absolute vakmensen.

wellicht zijn er op het forum geinteresseerden voor deze tweedaagse cursus waarbij men een weekend lang de werking, de- en assemblage en het onderhoud van een bepaald kaliber leert kennen en tevens tesamen met kast, wijzerplaat ect zijn /haar eigen uurwerk bouwt om mee naar huis te nemen als afsluiting van de cursus.

Bij genoeg animo willen zij speciaal hiervoor naar Nederland komen.
Er wordt gewerkt met minimaal 4 en maximaal 6 deelnemers wat de nodige persoonlijke aandacht garandeerd. De data en kosten zijn nog niet exact bekend maar zullen ergenstussen de 450 en 550 euro zijn inclusief het te maken horloge en uiteraard koffie/thee en lunch op beide dagen.
Vergeleken met de Blancierworkshop welke tussen de 800 en 1200 euro ligt voor een weekend, is dit mijns inziens “great value for money”.
Graag hoor ik wie er geinteresseerd is, persoonlijk heb ik al besloten zo’n weekend te gaan volgen.

Mooi initiatief! Hulde!

Ik heb echter de cursus bij Schaumburg gedaan (zie zoekfunctie voor verslag) en laat nu even voorbij gaan. Wel erg mooi dat jullie hier tijd in willen steken, waar ik graag vorig jaar aan had deelgenomen.

Het doen van een dergelijk weekend is echt super. Je krijgt inzicht in de fantastische mechanica van je horloge en gaat anders kijken naar wat je draagt! De horloges die ik toen heb samengesteld, gaan ook niet uit de collectie.

Dus ik zeg doen…

cool idee! het ligt net te hoog (los van de waarde want dat zit wel snor) om klakkeloos ja te zeggen, maar ik houd dit in de gaten.

Goed initiatief! Count me in!

Jazzper Schreef:

cool idee! het ligt net te hoog (los van de waarde
want dat zit wel snor) om klakkeloos ja te zeggen,
maar ik houd dit in de gaten.

+1, ik ben een student dus wil wel eerst het fijne ervan weten maar dit is zeker iets waar ik vooraf beduidend interesse voor heb.

Leuk initiatief!! Zelf ook steeds meer aan het rond kijken en heb al iets anders kunnen vinden, toch super en lijkt me ook een nette prijs.

(tu)

Beste allen, dank voor de reacties.Pm’s zijn beantwoord, ik zal verdere info opvragen en posten .

Bidle Schreef:

Leuk initiatief!! Zelf ook steeds meer aan het
rond kijken en heb al iets anders kunnen vinden,
toch super en lijkt me ook een nette prijs.

(tu)

Welliht interessant om met ons te delen wat je gevonden hebt…?

Goed initiatief, ik volg dit bericht ook tot er wat meer details zijn over de locatie…

leuk initiatief Rich!
heb zeker interesse, heel interessant dat het in Nederland kan! Scheelt veel reistijd/kosten. Het is wel een beginnerscursus?

groet,
Arno.

Ik blijf dit zeker even volgen, ligt ook een beetje aan waar het is wat voor horoge erbij zit, maar ik heb zeker interesse.
Heb nog nooit een horloge uit elkaar gehad, dus alles is nieuw.

Beste allen,

Gisteren meer info en foto’s alsmede uiteindelijke prijs ontvangen.

Er zijn legio mogelijkheden tot aan chronografen aan toe maar om het niet te gecomliceerd… te maken hebben de heren twee voorstellen gemaakt.
Of we kiezen met 6 deelnemers voor handopwinders of we kiezen voor een automaat…ik hoor graag wat de voorkeur heeft, meeste stemmen gelden hierbij uiteraard.

Weekend 1.Tweedaagse cursus handopwinduurwerk, een erg goede beginnerscursus genoemd omdat het een duidelijk en niet al te gecomliceerd uurwerk is en tevens de basis voor de chronograafcursus. Er is voor de handopwindercursus de keuze uit deze horloges

of

Weekend 2.Tweedaagse curus ETA2824-2 automaat, met de keuze uit deze horloges

of

De cursus zal plaatsvinden in Ede, de totale kosten inclusief koffie/thee, lunch en het horloge van keuze zijn bij 6 deelnemers 499 euro per persoon voor twee dagen.(hotel niet inbegrepen)

Alexander en Andrew zorgen dat alle benodige apparatuur/gereedschap/verlichting voor alle deelnemers aanwezig is.
Gezien de prijzen van de horloges (voor eenieder zichtbaar op www.garde.de) denk ik dat dit een zeer prettig geprijsde en unieke gelegenheid is om voor een zeer bescheiden bedrag les te krijgen van twee gediplpmeerde horlogemakers.
De cursus omvat het geheel de-assembleren van het uurwerk en horloge, het reinigen en afstellen/reguleren, het geheel weer assembleren van het horloge(kast,wijzerplaat,wijzers,band)
Na het volgen van de cursus krijgt een ieder naast het horloge ook een certificaat.

Daar zij de horloges vooraf moeten inkopen en afrekenen, is het denk ik een goed idee om bij aanmelding voor deelname een deel van het cursusbedrag aan te betalen.
Ik hoor graag wat jullie voorkeur heeft………………………

Erg interessant, alvast dank voor de tijd die je hier in hebt gestoken!

Mijn voorkeur gaat uit naar een automaat. Voordat ik definitief kan toezeggen zou ik graag weten welk weekend het precies is. Ik blijf dit topic volgen!

Hoewel ik ook nog even moet afwachten welk weekend het wordt, en rekeninghoudend met het feit dat de cursus waarschijnlijk snel volzet zal zijn (6 plaatsen) gaat mijn voorkeur toch ook uit naar de 2824, is toch een klassieker en ik denk dat de meesten van ons wel een 2824 in hun bezit hebben (gehad)…

De volgende data zijn op dit moment bekend:het weekend van 26 en 27 maart of het weekend van 2 en 3 april

26-27 maart: zit ik in Basel…

goede tip Robbie thanks…data aangepast

9 en 10 april een optie? Ander voorgestelde data kan ik niet en als er dan tocht een weekend uitvalt (Basel) dacht ik… :slight_smile:

Beste allen,

Vandaag krijg ik de definitieve data door.
Gezien de aanmeldingen op het andere forum denk ik dat er voor 2 of meer weekenden gekozen wordt.
Even vooruitlopend op dit gebeuren…
Voor de gevorderden onder ons willen de beide heren tevens in een later stadium een chronografenweekend opzetten, voorwaarde is absolute kennis van en ervaring met het basis handopwinduurwerk

Ik volg dit topic vanaf het begin. Ik zou graag mee willen doen maar ik zit een beetje met de prijs. Ik zie dat de prijs voor een groot deel wordt bepaald door het horloge. Is het niet een idee om eens te kijken naar een goedkoper horloge en zo de prijs wat naar beneden te kijken?