Ik ga denk ik voor een groene en een rootbeer, houd me aanbevolen voor de voorbeelden.
Heel fijn draadje om te volgen overigens, het zelfgeleerde (!) vakwerk is bewonderenswaardig
Ik ga denk ik voor een groene en een rootbeer, houd me aanbevolen voor de voorbeelden.
Heel fijn draadje om te volgen overigens, het zelfgeleerde (!) vakwerk is bewonderenswaardig
Ik zal morgen bij daglicht nog even een fotootje trekken⦠en de Rootbeer even overdoen⦠die neigt net een vleugje te veel naar Donker Paarsblauw
'k kom net uit de werkplaatsā¦
Eerder had ik dit formuliertje al aangemaakt, vandaag een paar uitgedraaid, en ik moet er nog wat aan veranderen⦠maar daās zo pieptā¦
een āinstelbladā met daarop alles wat ik moet weten, en waar ik rekening mee moet houden⦠teneinde snel en efficiĆ«nt, zij het binnen de grenzen van mijn machinepark, te kunnen produceren.
Kijk⦠dit heb ik dus niet⦠, feitelijk 2 draaibanken in ƩƩn, ƩƩn kant klaar?.. de andere spindel pakt het werk over, en doet de andere kantā¦
wat zoiets kost?.. ik durf het niet eens te vragenā¦
Ziet er top uit. Ik zou graag blauw en fuchsia willen bestellen!
Amper 3 stuks per uur. 30 euro per stuk inclusief materialen, tooling, machines, (verborgen) tijd en overige overheadkosten (hoe bescheiden ook). Do your math. Ik ben bang dat 1 persoon straks nog steeds aan de diepvries pizzaās zit.
Waarom niet? Wanneer hij per geproduceerd product anderhalf keer zoveel kost als je huidige apparatuur, maar je doorlooptijd wordt gehalveerd, is het een no-brainer. Zeker met die wachtlijsten straks
Zulke machines, een āLangdraai machineā, kosten doorgaans genoeg om mijn huis te kunnen kopen⦠en dat van de buren ookā¦
Eerlijk?.. Ik heb voor mijn EMCOturn 120 Draaibank zegge en schrijven 1750,- betaald, en dat was inclusief transport vanuit Ridderkerk.
Doe dat x 1½, 2650,-?.. Neuhā¦daar ga je geen STAR-Cincom draaibank van kopen⦠echt niet⦠een āgewoneā schuinbed draaibank zit al op 32500,-, en dat is āmaarā een gewoneā¦geen dubbelspindel, geen Turret-Wisselaar (die heb ik wel),Ok⦠die heeft wel aangedreven gereedschappen, maar omdat het een 2-assige machine is, kun je er alleen maar mee boren, hetzij dwars op het werk, hetzij op de kopse kant, maar dan gaten op een cirkel en niet alleen in het midden.
Heb ik daar wat aan?.. niet noemenswaardigā¦zeker niet voor die bak geld.
Dan kan ik net zo goed⦠of eigenlijk beter een EMCO Concept Turn 105 kopen:
Mocht je nu denken⦠Hmm⦠die lijkt wel een beetje op die EMCOturn 120 van Kabaalstra⦠Ja⦠klopt⦠de ā105ā is feitelijk een gemoderniseerde ā120ā⦠de machine zelf is identiek, mechanisch gezien, zelfde frame, zelfde sleden, zelfde wisselaar, alleen zitten er andere motoren op, is ie ietsje sneller (ijlgang 5m/min in plaats van 2m/min) en⦠er zit een andere besturing op⦠Nou⦠dan heb ik nieuwsā¦
Ik heb zoān toetsenbord, ik heb een 17" āmepschermā en ik heb al eerder machines omgebouwd naar moderne besturingen.
Als ik mijn machine voorzie van nieuwe stappenmotoren, en nog wat andere dingen aanpas, dan ben ik voor pak em beet 1750,- wel klaar, en dan kost die hele machine me slechts 10% van wat een EMCO Concept Turn 105 me zal gaan kosten⦠die zitten ook rond de 35.000-
De prijs zit em niet zozeer in het formaat van de machine, meer in de nauwkeurigheidā¦
en dat alles voor 150.000,- ja⦠dat dingetje op het plaatje kost 1½ ton!
Pas als ik echt duizenden kleine onderdeeltjes zou moeten gaan maken⦠dan heeft dat zin⦠ik kan me er lekker aan āverlekkerenā⦠en ideetjes opdoen⦠dat wel⦠maar kopen?.. zie ik nog niet snel gebeurenā¦
Op Marktplaats kom je zulke machines niet tegenā¦
āgewoneā machines wel⦠zoals mijn EMCOturn 120⦠'t is een āoud beestjeā al is het , op de freesbank na de meest moderne machine⦠25 jaar oā¦jongā¦
en als ik em om kan bouwen, dan kan ik ook functies toevoegen, zoals een automatische spaninrichting, en een ābarfeederā die stafmateriaal automatisch doorschuift⦠dan kan ik intoetsen hoeveel onderdelen ik wil hebben⦠de machine spuugt ze wel uitā¦
'k kan er dan ook en āparts-catcherā in zetten⦠een opvangbakje, en ik kan nog wel meer dingen verzinnen⦠die allemaal niet eens heel duur zijn⦠'t moet alleen nog even gemaakt wordenā¦
Voorlopig moet deze machine zich eerst maar eens terug gaan verdienen⦠dan gaan we wel eens verder kijken⦠al hou ik natuurlijk de markt wel in de gatenā¦
Vrijdag is er een vakbeurs⦠even zien of ik er even een daagje tussenuit kan⦠ideetjes op doen, even bijpraten met mijn leveranciers van freesjes en dergelijk spul⦠paar verse catalogi aanvragen⦠dan kunnen de andere bij het oud papier⦠levertāt mij weer een kist bier opā¦
M80?.. zegt me zo even nietsā¦
Daar heeft de EMCOturn de toets āAUX ONā voor en de andere draaibank en de freesbank F1 (reset/Amp-enable)
Nee⦠Daās M08, niet M80⦠M07 is Mist-cooling, en M09 is koeling uitā¦
Standaarden⦠G92 is standaard nulpuntverplaatsing , bijvoorbeeld G92 Z10, verschuift op een draaibank het nulpunt 10 mm naar rechts, maarāt kan ook gebruikt worden voor toerentalbegrenzing als G96 (Constante snijsnelheid) geactiveerd is.
het volgende blok kan dan luiden : G92 S3200, om het toerental op 3200 te begrenzen, G96 namelijk regelt het toerental, je programmeert de omtreksnelheid van het werkstuk, en daarmee de snijsnelheid, in meters per minuutā¦
Dat betekent wel dat als de diameter kleiner wordt, het toerental omhoog gaat, en dat kun je dus begrenzenā¦
M01?..
Nou⦠als ik eerlijk mag zijn, de huismerk pizza al tonno, en salami zijn best goed te kanen.
Maar ik weet me aardig te redden in de keuken, gisteren bijvoorbeeld heb ik gecarameliseerde witlof gemaakt, en verder ken ik best een hoop lekkere recepten met water
Laat me raden. Met hop en mout?
Oeh nice, groen groen groen!
Ellenlange teksten en iedereen wilt gewoon alleen maar kleurtjes zien.
95% van de mensen. Een paar mensen lijken het wel te kunnen volgen. Ik zie ook liever plaatjes dan van machines waar ze al dan niet op gemaakt worden.
Maar goed, voortgang lijkt er nog steeds en die laatste plaatjes zien er mi goed uit.
Nou nog:
prijs
levertermijn
Heeft Jan geen Siri dan?!
Ik begrijp best dat zoān apparaat moet worden ingesteld (lijken me coordinaten?) moet worden en dat er een wereld aan kennis en ervaring achter zit. Het interesseert mij in dit geval alleen niet. Ik kan er prima mee leven dat ik van een aantal dingen weinig afweet. Metaalbewerking is er 1.
Dit is de 3e keer.
Wait whut???
Hoe anodiseer je uitsluitend de groefjes en niet de rest? Een coating?