Nu ben ik best bekend met (vintage) Worldtimer horloges maar degene die ik ken/ heb zijn allemaal voorzien van een 24 uurs schaal, al dan niet met een dag/nacht aanduiding. De schaal staat vaak op de chapterring maar soms ook op de wijzerplaat afgebeeld en een enkele keer is het een (interne) draaibare ring.
Toch kom ik ook (duik)versies tegen zonder die 24-uur schaal maar ik heb geen idee hoe je deze moet aflezen. Iemand een idee?
Ik denk dat je de bezel gelijk moet draaien met de stad/tijdszone waar je op dat moment bent. En dan kan je aflezen hoe laat het is op de plaatsen op de bezel.
Zo werkt het “normaal” en lees je de tijd af op de 24-uur schaal. Even de bovenste Fortis als voorbeeld; laten we zeggen dat we in London zijn (we noemen het even G.M.T. voor het gemak).
Hoe laat is het dan volgens het horloge in Denver?
Dan moet je de bezel gelijk zetten met de uren wijzer. Dus 2 stapjes naar links draaien.
Als je dat doet staat denver op 3 uur. En is het in Denver 3 uur. Stel dat het in london 22:10 is dan is het in denver 15:10. In Karachi is het dan 03:10.
Je moet er altijd even bij nadenken en het werkt niet heel handig. Maar is een goedkopere optie dan als merk speciale gmt uurwerken in te kopen. Het zijn zo te zien ook meer budget horloges
De werking van een 12 uurs worldtimer is in principe hetzelfde als bij een 24 uurs versie. Bij een 12 uurs versie is het verschil tov de 24 uurs versie dat je moet opletten of het vroeger/later is, waar dat bij een 24 uurs versie wat duidelijker is.
Ze hebben hier een dubbele ring met stedennamen met een plus of min er voor. Plus is later en daarvoor ga je voor de nieuwe tijd met de klok mee, en vice versa.
Hoop tekst maar als je het eenmaal een keer hebt gedaan best makkelijk eigenlijk.
Caracas, Saigon, Bagdad. Mooi om de historie aan het horloge af te lezen. Dat zijn van die steden die er toen toe deden. Ooit. Wie denkt er nu nog aan Saigon? Caracas? Waar ligt dat ook alweer?
Was bijna vergeten dat hier ook nog zoiets rondslingert. In 2020 niet een keer gedragen. Internal bezel, maar dan 24 uurs wat het een pak duidelijker maakt.