Weet iemand iets over de Angora Watch Company. Swiss Made?

Ik ben al tijden op zoek om erachter te komen waar dit horloge vandaan komt.

Er is een aanwijzing/speculatie te vinden dat ze van Wyler zouden komen. De beste indormatie zou uit het gebruikte uurwerk kunnen komen.

Het keurmerk van de kast is in ieder geval van Francois Borgel een beroemd Horlogekast maker, volgens mij uit Genève.
Het horloge is rond de 20er jaren geproduceerd en zo te zien voor de Angora Watch Company. Van de kast en de patenten weet ik inmiddels veel. Het enige wat ik nog zo graag zou willen weten is wat de geschiedenis is van de Watch Co.
Barting

Misschien (ook) es op t vintage gedeelte proberen.

Zie op andere fora dat je al jaren aan het zoeken bent.

Wellicht eens in de archieven in Zwitserland van bij de Kamer van koophandel gaan snuffelen. Er moet iets bewaard zijn…

Goede tip! Dacht zelf ook al dat ik die richting op moet. Ik weet dat er in Calcutta in India een aantal Angora Watch Compagnies zijn. Dit type horloge kast werd ook wel Tropical Case genoemd omdat het goed tegen vochtige klimaatomstandigheden zou zijn geweest. Ik heb een aantal Angora Watch Co.'s in Calcutta gegoogeld maar naar mijn gevoel hebben zij nog maar weinig met de echte Co. te maken. Het zijn meer een soort van Wehkampbedrijven, dus niks mooie horloges.

Potverdorie, mooie Breguet-cijfers zeg!

Kan je bij het uurwerk komen? Dat zegt al iets meer, welke kwaliteit en ongeveer wanneer het gemaakt is.

Heb al op zoveel forums dezelfde vraag gesteld, dat ik vergeten ben of ik dat niet al gedaan heb. Zal het nakijken en het alsnog doen. Best wel lastig trouwens om Horloge Forums in Zwitserland te vinden, wat ik juist voor dit land best vreemd vind.

Hier is een Zwitsers horloge forum, wel alles in het Frans.
http://forum.horlogerie-suisse.com/

Ik heb een redelijke foto van het binnenwerk (zie bijlage). Zelf heb ik er te weinig verstand van om er iets uit op te maken. Maar zelfs een leek als ik ziet dat dit een kwaliteitshorloge is. Volgens diverse forumleden van verschillende Horlogeforums in Amerika behoort het patent van de kast aan Frederick G. Gruen (1918). Ook ene Jean Finger claimt het patent in 1921. Het Meesterteken met sleutel is van Francois Borgel, een beroemd Horlogekastenmaker uit Genève. Vooral bekend om zijn Trench Watches.

Enorm bedankt! Moet nu weg maar zodra ik thuis kom ga ik dit Forum zeker bezoeken. En voor wat dat Frans betreft gaat dat tegenwoordig redelijk goed met vertaalsites.

Ziet er inderdaad mooi afgewerkt uit, 15 jewels. Helaas zijn er teveel uurwerken met ongeveer dezelfde layout om meteen te kunnen zeggen welk uurwerk het is.
Onder het balanswiel staat iets, kan je dat lezen?

Hoi, De letters onder het balanswiel zijn volgens mij twee initialen. De letters staan als volgt; A R en daaronder F B.
Ik vermoed dus dat F.B. voor Francois Borgel staat. Dezelfde als de maker van de Hermetische kast van het horloge.
Wie A.R. is weet ik niet maar het lijkt er op dat hij/zij, samen met Borgel het horloge gemaakt heeft. Ik heb getracht iets scherpere foto’s te maken wat hopelijkerwijs een en ander iets duidelijker maakt.

Wat jij bedoelt, is AR en daaronder FS. Staat voor Avancer en Retarder, daaronder Fast en Slow. Om het uurwerk middels de kompasnaald dus sneller en langzamer te doen lopen.
Ik bedoelde op de platine/bodemplaat. Echt onder het wiel als je er doorheen kijkt.

X marks the spot.

1 like

Het uurwerkje lijkt veel op deze record 104K.
Het kan zijn dat het uurwerk ook in kleinere of grotere afmetingen is gemaakt.

Ongelooflijk wat ik allemaal leer over een horloge wat ik al zo’n 30 jaar in bezit heb. Bedankt hiervoor!!!
Ik heb mijn beste glazen oog ingezet om de door jouw bedoelde letters te traceren. Het was niet gemakkelijk met dat bewegende balanswieltje maar het beste waar ik mee kan komen is dat er RW staat. Het is echter zo lastig om te zien dat RK ook een optie zou kunnen zijn.

Nou, dat zou dan betekenen dat het RW is en inderdaad het Record uurwerk dat @diashock al had gevonden, nice!
Makkelijk dat je met de Masterkey ook de werkzijde kan bekijken om te identificeren. Met Bestfit moet ik echt het stelwerk zien.

Hallo Diashock, zelfs ik zie overeenkomsten. Wie is Paulson en waar komt hij vandaan?

Stelwerk???