Ik weet dat soortgelijke topics hier al langs zijn geweest, maar lees verschillende antwoorden, HF leden die kunnen leven met een afwijking van soms 1 tot 3 minuten per dag. Ik ben de hele dag al bezig met Weishi 1900 om mijn horloges te checken.
Nu weet ik dat cosc -4 tot +6 is, maar wat mag een horloge van om en na bij €500,00 en niet cosc is nu maximaal voor of achter lopen. Vandaag zo’n 20 horloges gecheckt van cosc horloges tot horloges van €500,00 tot €600,00 gemiddeld lopen dus de niet cosc horloges ongeveer van -15 tot 20+ per dag, op mijn eerste vakantievelingen horloges na, die gaan zelfs soms tot +40 sec. per dag. zijn dit nu normale waardes of niet. Ik weet dat er genoeg horlogemakers op het forum zitten, dus vooral aan hen de vraag, is dit normaal of niet? De amplitudes variëren bij de horloges die niet cosc zijn tussen de 270-320, beat error’s tussen de 0.3 en de 1.4. Verder kloppen de tikgetallen wel. Ik ben nog steeds lerend dus graag serieuze antwoorden waar ik wat mee kan.
Bij 1 cosc horloge (Breitling ocean had die een afwijking tussen de 9 en 11 sec. Daar heb ik mijn AD over gebeld en die gaan deze dus terugsturen naar Breitling. Wat ben ik blij dat ik de timegrapher Weishi 1900 heb gekocht, daar ik dagelijks wissel van horloges en dan heb je dat dus niet zo gauw door.
Maar dat is dus geen antwoord op mijn vragen, vandaar dat ik vooral de horlogemakers om antwoord vraag. Deze antwoorden had ik natuurlijk allang verwacht maar daar leer ik dus niets van. Tuurlijk is het geen halszaak als je iedere dag wisseld, maar dat was niet mijn vraag.
Mijn Cw C65 Trident is niet COSC maar loopt strak 0 over een week(onlangs nog in de praktijk getest)
Mijn Breitling,wel COSC, loopt +5 dus er net binnen
Lol Ed, maar het is echt een serieuze vraag. Ben niet van plan om naar Mr. Visser toe te gaan, nou ja, die haalt er wel deskundigen bij. Maar volgens mij zitten die hier ook op het forum
Misschien hoort dit in het topic over de horlogegerelateerde (domme) vragen maar …
Is cosc een kwestie van afstellen of zit het uurwerk dan anders in elkaar? Een normaal niet-cosc horloge kan toch evengoed binnen de cosc-normen lopen en omgekeerd kan een cosc-uurwerk toch slecht afgesteld zijn en buiten die normen geraken
Zover was ik natuurlijk ook al, maar er moet toch wel een duidelijk antwoord op te geven zijn wat betreft de waardes. Zo kan je ook zeggen, ligt er aan hoe je het horloge draagt. Maar ik vraag dus om waardes als je een horloge horizontaal meet en daarnaast ook naar de amplitude waardes en beat errors.