Wel cosc-niet cosc

Ik zie nu trouwens wel een spelfout in de naam van @fredpanarai1 :face_with_hand_over_mouth:

2 likes

Ha ha, je bent nu dus de 4e die het opvalt, is een gebbetje van mij :rofl:

1 like

aah ja

1 like

Zit niet anders in elkaar is gewoon een kwestie van afstellen en dat in verschillende posities om aan de cosc regels te voldoen. Amplitude en beat error hebben daar niks mee te maken volgens mij.

2 likes

Is die certificering dan verbonden aan de afstelling? Kun je zo’n certificaat bij elk uurwerk krijgen mits het goed is afgesteld (en verloopt zo’n certificaat dan weer)

2 likes

Ja en dat kan met ieder uurwerk maar merken die standaard uurwerken van Sellita en ETA met een cosc certificaat laten voorzien gebruiken daarvoor de betere uitvoering van die uurwerken.

3 likes

De doodsteek voor cosc is dat het alleen geldig voor horloges die Swiss Made zijn. Alleen daarom neem ik het al niet serieus.

Maar ik ben dan ook geen horlogemaker.

1 like

Mijn cosc horloges heb ik dus in 6 posities getest de anderen alleen horizontaal, maar de amplitude heeft toch met de balans te maken hoever die draait of niet. Daarom zeg ik ook wil graag leren, maar waarom zit die test dan op de Weishi daar moet dan toch ook een reden voor zijn? Om het nog wat te verduidelijken, bij een nieuw horloge dus. Als je een horloge weinig of veel draagt doet natuurlijk ook wat met het uurwerk toch?

COSC is een certificering aan de hand van sterrenkundige tijdsmeting. Maar we hebben nu atomic time, wereldwijd, wie maakt zich nog druk om COSC? en zelfs al voldoet een uurwerk hieraan er is dan nog altijd een afwijking van enkele seconden per dag mogelijk.

3 likes

Dat klopt een 4- tot een +6, daar heb ik dus ook garantie op, zoals gezegd heb ik 20 horloges getest en sommige zitten heel netjes binnen die norm. Maar de uiteindelijke vraag is, wat je mag verwachten van een automaat die +/- €500,00 a €600,00 nieuw kosten. Ik weet best wel dat wanneer je een horloge een tijd draagt daar verandering in kan komen, zo ver ben ik al :smile:

Was niet slecht bedoeld hoor :+1:

1 like

Die koop je niet voor exacte tijdmeting, die koop je ergens anders voor, vul maar in …

1 like

Als mij een beetje gevolgd hebt weet je dat ik wel meer dan alleen automaten heb, meestal zoals velen voor de looks. Maar is toch geen gekke vraag die ik stel?
Ben benieuwd of de echte horlogemakers met een opleiding mij antwoord willen geven, dus op nieuwe horloges. Mijn Breitling gaat gewoon terug om afgeregeld te worden, ze verkopen ze niet voor niets met een cosc toch?

Hier zit een Sellita in maar dat is gelijk aan de genoemde ETA.
Ik heb deze nu een dikke 2 jaar en hij blijft strak op 0 lopen :grinning:

2 likes

Bij horloges met een NH35 uurwerk kun je -20/+40 sec per dag verwachten.

Zie ook https://calibercorner.com/seiko-caliber-nh35a/

Horloges in de €500 range hebben vaak een standaard uurwerk, zoals die NH35, dus als je weet welke kun je de accuraatheid ff googlen en vergelijken met wat jij hebt gemeten op je Weishi.

1 like

Tja, horloges zijn in essentie nutteloos voor tijdsmetingen :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Afhankelijk van t uurwerk. Fabrikanten geven ranges op. Seiko bijv -20/+40.

Zelf vind ik +/- 15 wel ok.

Alle uurwerken kunnen beter afgesteld.

2 likes

Want? Voor Sellita en ETA uurwerken is dat heel simpel op te zoeken. Ook voor de meeste Japanse uurwerken. Sellita en ETA in de sub 1k klasse zijn vaak de elaboré versie, 20 seconden zoeken op Google wat de toegestane toleranties daarvoor zijn.
Soms heb je geluk dat een merk het uurwerk zelf nog wat tweekt maar meestal is dat niet het geval.

2 likes

Wat je mag verwachten is afhankelijk van wat de fabrikant aan garantie stelt. Als een fabrikant van een horloge van €500,- stelt dat het horloge 2 minuten afwijking per dag kan hebben, dan kan je als het een minuut afwijkt niet gaan lopen klagen.

1 like

Op https://calibercorner.com/ is heel veel te vinden over zo’n beetje alle uurwerken. Bij bijvoorbeeld de 2824-2 en 2892A2 zie je alle grades en bijgehorende max afwijkingen etc etc.

Van een horloge tussen de 500-1.000 euro verwacht ik wel een redelijke accuratesse maar ik denk dat je het vooral moet treffen. Van alle automaten die ik heb gehad (tot nu toe 5 en allemaal meer dan 1.000 euro) was er slecht één een chronometer, maar ze lopen allemaal binnen COSC-normen.

1 like