Wel cosc-niet cosc

Dank iedereen voor de antwoorden :+1:, ga natuurlijk ook de sites bekijken. Maar al met al lopen dus de tot nu toe geteste horloges, prima. Je zou verwachten dat een simpel uurwerk als de nh35 niet zo netjes zou lopen als de Eta’s en seliita’s, maar dat is dus geen vaststaand feit heb ik gemerkt. Heb er nog wel wat te gaan maar dat houdt mij lekker bezig met de horloges. Langzaam aan worden we wijzer toch, in ieder geval ik :wink:

Nieuwe mechanische horloges, niet Cosc horloges met een dagafwijking van + en - 15seconden lijkt mij zeer acceptabel.
Voor de bijna vintage en vintage uurwerken speelt het door de jaren heen gepleegde onderhoud natuurlijk wel een grote rol. Dan kunnen afwijkingen van 60seconde per dag nog acceptabel zijn afhankelijk van het merk uurwerk, het aantal beat per uur, handwinder, automaat enz.
Van de cosc gecertificeerde horloges mag je bij goed onderhoud op hogere leeftijd nog verwachten dat ze voldoen aan de gestelde fabrieksnormen toen ze de fabriek verlieten. Dat laat onverlet dat dat ook kan gebeuren bij niet Cosc uurwerken zoals veel ETA en/of Selita uurwerken, maar ook bij bijvoorbeeld het Japanse Miyota.

1 like

Verder wil ik ook @krix en @ErwinJ hartelijk bedanken voor het doorgeven van de sites, beide sites maken heel veel duidelijk :+1: :ok_hand:

2 likes

Bij mij ook, alle binnen cosc normen (OK, niet de Parnis :rofl:). Allen 1 cosc certified…

2 likes

Ik wilde een heel zinnige bijdrage leveren, maar ik ben geen echte horlogemaker, zelfs geen onechte.

1 like

doe je toch een onzinnige bijdrage, soms leiden die tot hele interessante vragen/discussies zonder dat je het weet :wink:

1 like

Nog steeds geen tl2 ferry1962?

1 like

Nope Ruud, maar fijn dat je mij iets jonger geeft :wink:. Het is 1959, maar joh wat kan ik eigenlijk met TL2. Ik zou het alleen al fijn vinden als ik mijn berichtjes zou kunnen aanpassen, type nog wel eens te snel en dat ik op bepaalde leuke onderwerpen mee kan praten in het off topic. Verder boeit het mij niet, geniet nog steeds iedere dag van mijn horloges. Deze week zal je nog wel een NA van mij tegenkomen, weet zeker dat je dat een top horloge vindt :wink:

Shit. Verkeerd onthouden.

Ik lees eigenlijk nooit NAs Ferry

Offtopic in

1 like

Hou die NA voor 1 keer maar in de gaten dan, echt een mooi horloge. Vraag het maar aan Ronald Koeman :wink:. tja off-topic zou wel leuk zijn, als het maar leuk en gezellig blijft anders ben ik daar zo weer weg.

Nee, meestal ook verschil qua afwerking.
Daarnaast zijn dr chronometer grade ETA’s gewoonlijk voorzien van betere legeringen metaal voor de spiraal en balans.

Nivarox/Nivaflex 1 meen ik.

Hier is meer info:
https://www.phfactor.net/swr/ETA-grades_1638452.html

1 like

En nog een link met plaatjes:

Dan nog dit: goed gereguleerd kunnen ook vrij basale 2824’s chronometer certificering doorstaan.
Voorbeeld: Dornblüth heeft de certificering voor de 200 Dreadnoughts van Eddie Platts op zich genomen.
Dat was dan Duits, o.b.v. ISO normering, geen COSC. Maakt weinig uit, want COSC is alleen een Zwitserse toezichthouder en dat is alleen geografisch een punt.

1 like

Dank je Bernard, bij veel horloges wordt de basis van een bepaald uurwerk gebruikt. Dan kleine aanpassingen en zeggen dat ze een nieuw uurwerk hebben. Ga natuurlijk ook jou site lezen :+1: :wink:

Dat zeg ik ook in een volgende post. Ik weet van de verschillende materialen tussen de verschillende grades.
Glucydur balance etc.

1 like

Laten we één ding voorop stellen: COSC is voor pussies. Een COSC quartz mag een schandalige 25 seconden per jaar afwijken bij kamertemperatuur, maar als het varieert mag dat al gauw 6 seconden per maand of 72 seconden per jaar worden. Over mechanische horloges hoeven we het helemaal niet te hebben, die mogen jaarlijks 24,3 minuten verliezen of 36,5 minuten winnen. Da’s een half uur. Kom op.

Deze twee pauper-uurwerken zijn al woest inaccuraat met hun +/- 10 respectievelijk +/- 5 seconden per jaar, want een 0100 van Citizen doet +/- 1 seconde. Per jaar. Autonoom.

Dit soort high accuracy quartz kanonnen veegt natuurlijk de vloer aan met elke pretentie dat een accuratesse-standaard voor een mechanisch horloge er nog toe doet. Sterker nog, dat doet iedere quartz van de kruitvat ook, net als een F91W van 20 ballen.

Dat gezegd hebbende is een fatsoenlijk afgeregelde automaat mooier in gebruik dan iets wat minuten per dag wint of verliest, dus ik begrijp de discussie die je in je topic aan wilt gaan, ik zeg alleen dat COSC belachelijk is in de 21e eeuw.

METAS heb ik veel hoger zitten dan COSC, omdat Omega / Swatch groep hun horloges daarmee test op waterdichtheid, 15.000 Gauss magnetisme, en de combinatie van water en magneten toepast. Daarbij mag het horloge maximaal tussen de 0 en 5 seconden afwijken, onder elke omstandigheid.

Kijk, dat zijn nog eens test-regimes waar je mee thuis kunt komen, omdat die ook iets zeggen over robuustheid. Het siert Tudor dat ze hun horloges tegenwoordig ook zo laten testen en certificeren, om een voorbeeld te noemen.

Da’s gezond. Seiko uurwerken kunnen zelfs een lagere amplitude hebben, maar 270-320 is de goldilocks-zone. Daarboven is trouwens erg niet goed, terwijl er onder nog wel werkt.

Da’s over het algemeen prima. Maar je moet wel het gemiddelde van een stuk of 5 posities pakken, want positionele variatie kan groot zijn.

Misschien magnetisme, ik zou kijken of demagnetiseren helpt. Zo niet, dan een beurtje met regulering er bij.

Boze tongen beweren dat een beat error boven de 0,8 niet goed is en dus service nodig zou hebben. Dat zeggen ze hier beneden, bijvoorbeeld:

Anderen zeggen dat een beat error van boven de 0,6 al niet goed is. Nu denk ik dat het ook met de leeftijd van het horloge te maken heeft. Ik denk dat je met een vintage horloge een beat error van 0,8 niet per se veel te klagen hebt.

Ik zou horloges met beat errors boven de 1 wel na laten kijken.

Mooi ding, ik heb er inderdaad ook één en ben er tevreden over.

3 likes

Ik niet.

Zolang METAS een “wij van WC eend adviseren WC eend” niveau heeft (en dus alleen open staat voor Omega / Swatch group) zegt het mij precies nul komma niks.

Vroeger had men de chronometer-wedstrijden.
Die gedachte spreekt mij meer aan als het om wedstrijdjes verpissen gaat dan een eigen test.

2 likes

Ik hecht wel waarde aan Superlative Chronometer van Rolex :rofl:

Overigens vind ik alle chronometer certificering beter dan een uurwerk zonder certificering.

2 likes

Special van COSC voor Rollo.
Kusje erop.

1 like

METAS is same same voor Omega natuurlijk.

1 like

Nou, Mido kan ook een horloge naar COSC sturen, of Longines, of …

Metas is volgens mij een gesloten clubje

1 like