METAS en Rolex doen hun eigen certificering bovenop de al afgeronde COSC certificering
Tudor zit er nu ook bij. Rolex is veel meer gesloten.
METAS en Rolex doen hun eigen certificering bovenop de al afgeronde COSC certificering
Tudor zit er nu ook bij. Rolex is veel meer gesloten.
@Fate_Amenable_To_Change, Ha Chris, cosc is voor pussies daar denk ik tweeledig over. Als ik een nieuw duur horloge koop met cosc, dan verwacht ik wel dat die daaraan voldoet i.v.m garantie. Je weet hoeveel horloges ik heb, dus ik ben echt niet zo zeikerd die kijkt of mijn automaat nog wel op de sec. loopt dan zou ik precies na 24 uur het horloge moeten vergelijken met de atoomklok. Maar ik wil langzaam aan gewoon steeds meer leren, dus dan moet je ook wel spullen hebben om je horloge te kunnen testen of een bandje verwisselen enz. Ik heb die Weishi natuurlijk niet voor de sier gekocht, moet welk functioneel zijn.
Als ik het goed heb gelezen kan die Weishi geen horloges met batterijen met quartz testen. In mijn topic vraag ik gewoon naar de waardes die fabrikanten aangeven bij verkoop van horloges en de werkelijke waarheid als je bij een AD de deur uitloopt. In mijn vraagstelling ligt niet besloten dat ik mij druk maakt als een horloges iets meer of minder afwijking heeft. Nou ja, op de Breitling ocean na dan. Nieuw gekocht en gelijk al 4-5 sec. boven de cosc waarde en daar ik dagelijks wissel weet ik niet wat hij na een paar maanden zal doen en daar zit nog garantie op dus die laat ik opnieuw afregelen door Breitling. Bij de andere horloges maak ik mij dus echt niet druk, maar ja heb nu eenmaal die Weishi dus dan ga je wel controleren.
Pfff moet er niet aan denken dat ik een horloge 1 jaar achter elkaar zou dragen
.
Ik moet nog een NA aanmaken van een horloge semi autmaat laat ik die zo maar noemen
dat pauper horloge zou een afwijking mogen hebben van +/- van 10 sec. per jaar, is ook speciaal gemaakt voor paupers die 20 jaar gespaard hebben
. Jij weet dan verwacht ik over welk welk horloge ik het heb. 
Op dit moment heb ik een quartz Citizen om de pols, net nog even vergeleken met de atoomklok, loopt op de sec. nog steeds gelijk en zo heb ik er nog wel een aantal meer.
Maar je weet ik ben best wel fan van duikers, de andere heb ik meer als dress horloges (zijn ook discussies over wat is een dress en wat niet
) en daar zitten ook mooie tussen hoor, maar draag die als ik te lui ben om mijn automaat goed op dag/datum en tijd te zetten (zijn ook haters van op het forum, horloges met een datum, nog erger als er een pukkel op zit
). Ik moet nog heel wat horloges op de Weishi doen, maar mijn cosc horloges voldoen aan de fabriekseisen ongeacht het prijskaartje.
Op de Weishi gaf mijn Omega veel nettere waardes aan dan de Rolexen, leuk om te weten verder boeit het niet. Zelfs een plakhorloge (Duxot) gaf de beste waardes aan dan de gecontroleerde horloges, dat is de enige niet cosc horloge (naast die Breitling) die ik in 6 standen heb gecontroleerd. Die gaf een gemiddelde van 1 sec. p.d aan, amplitude van 280 en een beat error van 0,3 zit alleen geen certificaat bij en volgens mij zit daar gewoon een nh35a uurwerk in, misschien te koop zetten als automaat voor €30.000,00
. Mijn Seiko’s waar ik er ook een aantal heb gaven ook netjes de waardes aan, de beste was mijn Prospex Padi King Turtle.
Heb gisteren op 2 na de horloges alleen op de horizontale positie getest, volgende stap is om ze op 6 posities te testen. Gewoon om te kijken wat welk horloge doet, dus niet zoals anderen in dit topic dachten dat ik mij drukt maakte of een horloge nu 10-20 sec .enz p.d zou afwijken. Of ik moet er 1 tegen komen die een 1/2 p.d afwijkt dan moet er wat aan gebeuren. (kreeg van mijn schoonzoon zijn Monster Seiko die dat dus deed, gelukkig een heel vriendelijk HF lid die deze gratis voor hem in orde wilde maken en daar was/is heel wat mis met dat uurwerk, moesten ook wat onderdelen vervangen worden. Eikel had hem laten vallen
). Maar goed idee, ga ook een demagnetiserings hulpstuk bestellen, kosten weinig.
Verder dank Chris, je bent de enige die volledig op mijn vraag inging en ook jou site ga ik natuurlijk lezen. Op zo’n uitgebreid antwoord van jou, verdient het ook op daar dezelfde manier in te gaan. Maar zoals je merkt maak ik kleine stapjes in de horlogewereld
, veel lezen en luisteren.
Gr, je vriend Ferry