Wanneer ik duurdere objecten tweedehands koop, is de aanwezigheid van de originele aankoopfactuur een absolute vereiste. Ik weet niet hoe het in NL zit, maar hier (=SE) moet je na een eventuele woninginbraak de waarde van gestolen voorwerpen kunnen aantonen. Het beste middel daarvoor is de originele aankoopfactuur. Vroeger woonde ik in BE, en ook daar is de factuur een belangrijk hulpmiddel bij verzekeringskwesties.
Voor mij alleen interessant voor de verzekering .
Bij mijn kostbaarheden verzekering moet ik een Nederlandse factuur overleggen voordat het horloge kan worden opgenomen in de verzekering .
Zuur is dat toen ik een Sinn horloge nieuw had gekocht bij de fabriek omdat er geen dealer in Nederland was ik dat horloge moest laten taxeren ( gloednieuw horloge met factuur ) voor âŹ100,- om geaccepteerd te worden , pfff !
Het is inderdaad iets prive maar toch, zie voorbeeld van mijn neef;
Mijn neef kocht een horloge, Rolex Submariner van nog geen jaar oud, van een vriend van hem. Deze vriend had 'm in Duitsland gekocht. Na een leuke vakantie kwam mijn neef aan op Schiphol en werd daar aangesproken door de douane. De douane vroeg hem waar hij het horloge gekocht had waarna hij braaf vertelde; in Nederland meneer. Hij moest toch de bon overleggen, welke hij niet had en na enig aandringen zijn vriend een foto stuurde van de Duitse bon.
Je raad het al, hij mocht belasting betalen.
Vandaar sommigen, ik nu dus ook, graag de bon willen bij een zo goed als nieuw horloge om dit te voorkomen.
Aankoop factuur zal ieder van mij mee krijgen, geen punt.
Maar wel aangepast, naam en adres gegevens en evt gedeelte rek nummer zijn van het aan de koper mee te geven kopie alle verwijderd.
Geen idee of het een broodje aap verhaal is. Ik heb 'm ge-whatsapped, even kijken of ik het goed heb. Kom erop terug!! Zal wel iets verkeerd begrepen hebben, vaker last van.
Volgensmij ben je in Nederland nog onschuldig tot het tegendeel is bewezen. De doane zal dus wel iets moeten hebben om de bewijslast bij jouw neef te leggen (bijvoorbeeld box, papieren en bon in de tas).
Ik had het verkeerd, zijn vriend komt uit Duitsland en had 'm ergens gekocht op vakantie. Waar dat weet hij (neef) niet.
Geen idee waarom maar hij moest belasting betalen. Dit was in 2014 dus niet pre-Schengen.
Bij mijn laatste vakantie nog nagevraagd op Schiphol aan een douane beamte of ik last krijg met een horloge bij aankomst in Nederland. Deze mevrouw vertelde mij dat ik het best een kopie/foto bij mij kan hebben van het aankoopbewijs.
Omdat je jouw reactie aan mij richt, toch even een kort antwoordje terug.
Ik heb respect uiteraard voor het verhaal wat jij uiteenzet. Het is echter een andere situatie dan wat de TS schetst.
Mijn reactie op TS behelst uiteraard niet alle uitzonderingen op de door mij uitgeschreven mening. Mijn reactie is mijn persoonlijke mening en ervaring, gebaseerd op de situatie zoals de TS die stelt.
Op bijna alle verhalen zijn uitzonderingen mogelijk, zo ook op dit verhaal.
Dit wordt meestal toegepast door de belastingdienst, als je je administratie niet op orde hebt. Bijv, je stelt dat jouw omzet een x bedrag is en de belastingdienst heeft aanwijzingen/vermoedens dat het veel hoger is, en dus je (belastbare) winst hoger. Dan moet de belastingplichtige bewijzen dat zijn omzet toch veel lager is.
Voor het civiele recht wordt âomkering van de bewijslastâ niet zo vaak toegepast.
Men kan jou niet zo maar van een âmisdaadâ o.i.d beschuldigen en dat het aan jou de taak is om te bewijzen dat het niet zo is.
Bij de belastingdienst ligt de bewijslast bij de partij die de stelling doet. Jij doet je eigen belastingaangifte, dus moet je die kunnen onderbouwen. Hier wordt hij uit de rij gepikt voor iets wat aan zijn pols hangt, dus vraag me af of de hele bewijslast dan bij de neef ligt als nergens uit blijkt dat het horloge net is gekocht. Verder gaat het voor de neef om een particuliere aankoop, dus geen btw verschuldigd. Zal een mooie boel worden als je heel je reisbagage moet verantwoorden bij elke reis.