Hallo RJ-Omega.
Even de bekendste bronnen raadplegen:
Van Dale: Etiquette = beleefdheidsregels.
Wikipedia: De kern van de etiquette is: rekening houden met de gevoelens van anderen en met de gebruiken in een samenleving, in alle situaties waarin mensen met elkaar omgaan. Letterlijk betekent etiquette kleine ethiek.
Ethisch? Is het onethisch het horloge tijdens bruiloft te dragen?
En tegen wie wil je beleefd zijn - tegen je gasten, tegen je vrouw of tegen de schrijvers van de regels (die er toch niet op je bruiloft aanwezig zullen zijn ;))? Als mijn toekomstge vrouw mij echter vroeg geen horloge te dragen - zou ík mij volledig conform haar verzoek gedragen.
Naar mijn mening mag je de etiquetteregels afhankelijk van de omstandigheden interpreteren en toepassen.
Deze regels worden toch niet meer als vaste regels beschouwd. Neem maar het dagelijkse leven - met een korte broek aan naar de supermarkt? Of een man met Birkenstock slippers aan zijn blote voeten in het openbaar? Volgens West-Europese etiquette mag dat absoluut niet. Toch zie je dat elke dag.
En dan de regels met betrekking tot bruiloft.
Is een witte trouwjurk (let op: wit is de kleur van de maagdelijkheid!) bij een al lang samenwonende paar of bij een tweede bruiloft van een vrouw volgens de etiquetteregels toegestaan? Volgens mij zeker niet. Toch draagt bijna iedere vrouw een witte jurk en vindt niemand dat onbeleefd of onethisch.
En nu praten wij over een regel over het bestaan waarvan bijna niemand op de hoogte is. Niemand merkt dat eigenlijk. En als iemand zo goed in de regels van etiquette is, mag hij/zij, ook volgens etiquette, geen opmerkingen maken, zelfs niet laten merken dat er iets op te merken is!
Etiquette is voortdurend aan de veranderingen onderhavig. Waar gisteren nog afkeurend tegen werd gekeken is nu de norm.
Mijn mening dus: alles wat je met je toekomstige vrouw afspreekt is goed. Maak je niet druk over de etiquette, wees gewoon verstandig. Dat is ten slotte jullie bruiloft. Je makkelijk voelen is, mijns inziens, veel belangrijker dan alle regels van de etiquette navolgen en bij elke stap stil staan of het wel of niet volgens etiquette is. Jullie moeten genieten van deze dag en als een horloge een onderdeel van je gevoel “genieten” is – waarom dan geen horloge? (Uiteraard met gevoelens van je wederhelft rekening houden).
En, natuurlijk gefeliciteerd en een fantastische dag toegewenst!
Groet,
Alex