Wel of geen horloge tijdens bruiloft

Ik droeg geen wit hoor!
Mijn man wel daarintegen, hahaha!

Het is gangbaar om van de etiquette af te wijken waar je dat nodig acht. Etiquette is een richtsnoer, geen keurslijf (waar bv. een koninklijk protocol dat wel is).

Beschouw je een horloge als een instrument tot tijdsmeting, wordt het traditioneel als ongepast beschouwd dit te dragen bij gelegenheden waar tijdsmeting geen rol voor de drager hoort te spelen. De beschouwer is doorgaans iemand die een horloge voornamelijk in die rol ziet.

Is het voor jou daarentegen meer het sieraad dat ook voor mannen als zodanig acceptabel is, of is het van belang omdat het verzamelaarschap een kenmerkend onderdeel van je persoon is, of heeft het een andere speciale betekenis (bijvoorbeeld als aandenken aan de vader die niet bij de gelegenheid aanwezig is), staat jou absoluut niets in de weg van de richtlijn af te wijken!

Als compromis kun je besluiten het op een onzinnige tijd in te stellen of het niet op te winden. Daarmee geef je aan, de tijd niet van belang te vinden. Een vestzakhorloge is leuk gevonden, maar heeft wat mij betreft iets teveel weg van sjoemelen, verstoppen en smokkelen met regeltjes, daar waar je zelf heer en meester over deze regels bent.

Ben je geinteresseerd in etiquette, is er een engelstalige ‘Etipedia’ op emilypost.com, waarin onder meer het onderdeel ‘New Times, New Traditions’. Daar wordt aangegeven dat oude tradities soms aanpassing aan en vertaling naar nieuwe tijden behoeven. Hoewel Angelsaksisch qua inhoud, zijn de redenenen voor de regeltjes doorgaans westers en daarom ook hier geldig.

Mocht je dat als argument willen gebruiken: bij het Zweeds koninklijk huwelijk in juni dit jaar droeg de bruidegom wel degelijk een klokkie, zoals onder meer op deze talk-to-the-hand foto is te zien (nr2 van 65): http://www.zimbio.com/pictures/1J02RBKrR1k/Wedding+Swedish+Crown+Princess+Victoria+Daniel/-h9wWLhL9eE/Prince+Daniel.

Wat mij betreft is de algemene regel: als je vrouw er verdrietig van wordt, doe je het liever niet.

2 likes

De kans om onderbouwd met je eigen argumenten een JLC Reverso aan te schaffen.
Veel plezier en een hele mooie dag.

Er zijn ook manchetknopen met kleine werkende klokjes erin :slight_smile:

Mocht ik ooit nog trouwen, dan draag ik toch echt wel een horloge. Niet een SNDA63,

maar een 6105-8110 is in mijn ogen niet verkeerd…

Of ik hou het beheerst en ga voor een oude chrono:

:smiley:
In elk geval, heel veel plezier op je huwelijk :slight_smile:

robbie409 Schreef:

Er zijn ook manchetknopen met kleine werkende
klokjes erin :slight_smile:

Of deze. Dan draag je geen horloge, maar protesteer je toch subtiel tegen het standpunt van je aanstaande echtgenote! :wink:

Gewoon lekker een horloge om doen. Je gaat normaal ook niet de deur uit zonder neem ik aan en dan hoort het gewoon bij wie je bent.

En wat de etiquette betreft, een hoop blabla bij formeel gedoe.
Je bruiloft is geen feestje voor hoogwaardigheidsbekleders dus laat lekker de etiquette thuis en doe een mooie dressklok om.

Zorg dat jij (op jullie dag) de juiste keuze maakt.

Dit is toch ook geen armbandhorloge? :wink:

Groeten,

Martin

Toen ik getrouwd ben heb ik gewoon een horloge omgedaan, ook al hoort het niet. Anders zit je zo vaak naar je blote pols te kijken.

een blote witte pols en bruine armen is naar mijn mening ook geen gezicht en ook niet etiquettewaardig.
Dus gewoon jezelf blijven en een klok om.

Hoe dan ook ,een fantastische dag toegewenst

Lenno

zoek een mooi horloge wat direct als herinnering aan de mooie dag zal blijven.

Maar jongens toch, wie van ons draagt er een horloge OM TE TIJD AF TE LEZEN :smiley:

Wij “getikten” dragen toch horloges omdat we ze MOOI vinden ! (tu)

Conclusie: draag gewoon een horloge ! :wink:

lenno Schreef:

een blote witte pols en bruine armen is naar mijn
mening ook geen gezicht en ook niet
etiquettewaardig.
Dus gewoon jezelf blijven en een klok om.

Hoe dan ook ,een fantastische dag toegewenst

Lenno

Tja: stoer en toch stijlvol of naakt…

Laat de bruid maar kiezen :slight_smile:

Je draagt gewoon een horloge aan je hand en de bruid op handen,dan komt alles goed.
Maak er een mooie dag van.

Dat is toch juist een mooie dag om een mooi nieuw dresshorloge om je pols te doen? :wink:

Max Kool Schreef:

Dat is toch juist een mooie dag om een mooi nieuw
dresshorloge om je pols te doen? :wink:

Aboluut! Wat kost zo’n trouwjurk die nooit meer gedragen wordt niet? :slight_smile:

RJ-Omega Schreef:

Ik zit eigenlijk met een klein dillema.:S
Wij gaan binnenkort trouwen, nu is de "discussie"
de volgende:

Draag ik als bruidegom nu wel of geen horloge? Ik
draag gewoon een pak met gillet, géen Jacquet of
Black Tie

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

(via google kom ik niet verder dan de dresscodes
voor black-tie en jacquet)

Gezelligheid kent geen tijd: geen horloge dus!

Ik had er tijdens mijn bruiloft er gewoon een om . eigenlijk nooit bij nagedacht om hem af te doen

RJ, je bent alom bekend als fanatiek horlogeliefhebber. Ik denk dat je meer te horen zou krijgen “van de zenuwen je horloge vergeten om te doen RJ?”

Heb je geen zakhorloge? Da’s helemaal de ultieme “ik doe wat ik zelf wil maar dan wel echt in stijl”. Kies anders iets kleins en plats voor om de pols (pakweg 35 mm diameter max). Je hebt vast wel ergens een jaren '60 handopwindertje liggen. Wie zeurt daar nou over?

Maarre… Alvast heel veel geluk en een heel mooie dag gewenst!

Tuurlijk wel! Maken we gelijk een leuk topic bij. Noem je budget en de suggesties voor een mooie dresswatch komen binnen. Een nieuw horloge dat voor altijd een link heeft met “de mooiste dag van je leven”