Wie betaalt, bepaalt.
Dussssssssssss, wil jij een horloge dragen, gewoon doen.
En het hoeft heus niet per definitie een dress te zijn,
gewoon wat jij passend vind is super.
De enige reden dat ik mijn horloge niet droeg was simpel, hij paste niet onder m’n overhemd.
hcptdg Schreef:
In de uitgave: Hoe hoort het eigenlijk? (Reinildis
van Ditzhuyzen) staat op pag 156: “Bij
avondkleding (rok) geen armbandhorloge. De reden
is eenvoudig: wie naar een avondfeest gaat heeft
alle tijd.”Verder staat er bij huwelijk en kleding op die dag
voor bruidegom (pag 281) niets over vermeld.Dus: Om Die Rolex!
En anders gewoon een zakhorloge, dat mag dan wel weer…
Mooie dresswatch is nooit verkeerd, zie het altijd als “cherry on top” bij een outfit (probeer altijd kleur schoenen en riem af te stemmen op het horlogebandje, alsmede de uitstraling van het horloge af te stemmen op bepaalde events)
Met oog op mijn (nog niet geplande) maar aankomende bruiloft (na tien jaar samenzijn, wordt de druk vanuit de omgeving ondraaglijk groot), laat ik mijn vriendin al langzaam aan het idee wennen dat ik ga voor een variant op de trouwring … (jullie voelen hem al aankomen…). Eerst tegenstand, nu komt er langzaam begrip en als je een paar keer trouwhorloge hebt gezegd, klinkt het niet verkeerd, toch?
Ongetwijfeld maak je een goede keuze en een mooie dag toegewenst.
gr
Dick
- Geen
- Als je die hebt, een ‘dresswatch’ in de formeelste zin van het woord. Dus klein (<8mm?) en slechts 2, of in uitzondering 3 wijzers.
- Zakhorloge
Houthakker Schreef:
Gewoon lekker een horloge om doen. Je gaat normaal
ook niet de deur uit zonder neem ik aan en dan
hoort het gewoon bij wie je bent.En wat de etiquette betreft, een hoop blabla bij
formeel gedoe.
Je bruiloft is geen feestje voor
hoogwaardigheidsbekleders dus laat lekker de
etiquette thuis en doe een mooie dressklok om.
Zie mijn opmerkingen over het Zweedse huwelijk: de hoogwaardigheidsbekleders doen het zelf blijkbaar gewoon met! Ook op de groepsfoto http://www.royalcourt.se/images/18.40e05eec12926f2630480005564/100619+Familjebild+foto+jonas+ekströmer.jpg op de site van het Zweeds koninklijk huis draagt de Noorse Topknakker naast onze Beatrix een forse plolsklok.
De reden om geen horloge te dragen is dat je niet op de tijd hoeft te letten.
Alle ogen zijn de hele dag op je gericht en het staat heel raar als je op je horloge zit te kijken tijdens je trouwdag.
De ceremoniemeester is ervoor om alles in de gaten te houden en het draaiboek bij te houden.
Testo Schreef:
De reden om geen horloge te dragen is dat je niet
op de tijd hoeft te letten.
Alle ogen zijn de hele dag op je gericht en het
staat heel raar als je op je horloge zit te kijken
tijdens je trouwdag.
De ceremoniemeester is ervoor om alles in de gaten
te houden en het draaiboek bij te houden.
Maar je hóeft er toch niet op te kijken? Dragen is één ding, kijken een ander. Zoals ik eerder stelde: desnoods zet je hem niet op tijd. Ik weet van mezelf dat ik het een erg onwennig en kaal gevoel zou vinden ineens zonder klok te moeten.
Daarnaast ook nog op zo’n beladen dag, bij elkaar geen reuze combi naar mijn idee.
Als je een beetje voor horloges voelt, draag je er een. De indruk van anderen -die vast wel weten dat je een horlogeliefhebber bent- is daaraan secundair.
dazomixu Schreef:
wennen dat ik ga voor een variant op de trouwring
… (jullie voelen hem al aankomen…). Eerst
tegenstand, nu komt er langzaam begrip en als je
een paar keer trouwhorloge hebt gezegd, klinkt het
niet verkeerd, toch?
Een hij/zij-setje, of eentje voor de kenner?
Het is idd mores op een gala geen horloge te dragen, hetgeen ik overigens altijd wel deed, anders wist ik niet hoe laat de laatste nachttrein ging. Wat betreft een bruiloft is mij geen etiquette rondom horloges bekend, alhoewel ik gevoelsmatig neig naar geen horloge, tenzij een mooie sjieke kleine klok… of maak er een jaren-20 thema bruiloft van met zakhorloges, sigaren, hoge hoeden en monocles!
Meerdere reacties geven aan dat het volgens de etiquette niet kan. Dat roept bij mij de vraag op wie dat dan bepaalt. DE etiquette bestaat niet, maar is een uitvinding van mensen die geld aan hun boeken willen verdienen over de rug van lezers die over van alles en nog wat onzeker zijn. Waarom zou je op een feest/bruiloft tijd genoeg hebben en zonder horloge kunnen? Dat bepaal ik zelf wel. Misschien heb ik als verrassing voor mijn bruid wel een limousine klaarstaan om ons naar Schiphol te brengen en vandaar naar de Seychellen te vliegen. Of op een feest, ook al ben ik in smoking, heb ik niet eindeloos de tijd, maar moet om 01.00 uur weer thuis zijn omdat de oppas dan naar huis moet. En als je je horloge niet zou willen gebruiken om de tijd af te lezen op een feestdag, dan nog is een horloge een mooi sieraad. Ik denk dat de schrijvers van etiquette boeken volstrekt geen idee hebben dat een horloge meer functies heeft dan op de tijd letten.
Dus: gewoon doen wat je zelf wilt en je niets aantrekken van mensen die denken te weten hoe het hoort.
Groet Roelof
Doel redenaties heet dat… naar jezelf toe redeneren en iets recht praten wat krom is.
Wellicht een beetje overdreven in het geval van een horloge op je trouwdag. Maar etiquettes zijn bedacht om het omgaan met elkaar af te bakenen en respectabel naar elkaar te zijn… klinkt en is misschien ouderwets, maar heel veel mensen zouden er zeker in deze tijd bij gebaat zijn!
En wat heeft omgaan met elkaar te maken met dragen van een horloge? Je geeft precies aan waar het om gaat. Je verwart algemene fatsoensnormen, waarover ik je verzuchting deel dat veel mensen zich daar wel eens meer van mogen aantrekken, met etiquette; een bedenksel van een paar ‘exoten’.
Groet Roelof
Zelf zou ik een mooie dresswatch op leer dragen.
Natuurlijk wens ik jullie een fijne dag.
Een horloge dragen en daarop kijken tijdens een bruiloft of feestelijke avond geeft aan dat je tijd belangrijker vindt dan je gasten, of tafelgenoten. Het is dus ongepast om op je horloge te kijken…
En dan kom jij met je fantastische redenen waarom het dan niet ongepast is… maar dan heb je je zaakjes dus niet goed geregeld op zo’n avond (of een slechte ceremoniemeester geregeld).
En nogmaals natuurlijk is het ouderwets, maar wat is daar mis mee?!
Gewoon dragen die klok!
Al zou het alleen maar zijn om te zien wanneer de huwelijksnacht kan beginnen.(
gr Ron
bikerplus Schreef:
Gewoon dragen die klok!
Al zou het alleen maar zijn om te zien wanneer de
huwelijksnacht kan beginnen.(gr Ron
Direct na het Stadhuis !
etiquette of niet, ik zou ook gewoon een dress watch dragen of zoals ik en meerdere mensen al zeiden een zakhorloge.
Daarbij is het jouw mooiste dag van je leven en mag je zelf bepalen of je wel of geen horloge draagt op je eigen huwelijk.
ALS ik ooit al trouw (mijn vriendin is ooit getrouwd geweest en hoeft niet meer perse, maar wie weet als we 10 bij elkaar zijn over 3 jaar) zal ik zeker een aangepast horloge dragen en misschien ook wel in plaats van ringen, horloges doen (maar zij heeft ook een beetje de tik overgenomen van me).
Wat je ook besluit: veel plezier op de grote dag.
sjokotof schreef:
Maar je hóeft er toch niet op te kijken? Dragen is één ding, kijken een ander. Zoals ik eerder stelde: desnoods zet je hem niet op tijd. Ik weet van mezelf dat ik het een erg onwennig en kaal gevoel zou vinden ineens zonder klok te moeten.
Vind ik ook, je HOEFT er toch niet op te kijken, of je doet het even stiekum zodat het niet opvalt
en anders heeft iemand in de buurt wel een klokje, toch?
gr Ron
Sorry hoor Ron, het lijkt me een nogal dom knaapje dat weinig waardering toont voor zijn fraaie omgeving. Er valt waarachtig wel wat meer te zien dan een wijzerplaat.
Kijk es wat er bij onze toekomstige vorst onder zijn manchet vandaan piept.
Het was nog geen feest natuurlijk, maar ook tijdens dit onderdeel werd alles heus al voor hem geregeld.
Spreekt er wantrouwen uit richting de organisatie:S
Vond hij dat gezelligheid wel tijd kent:S
Deed ie hem af bij het galadiner:S
Is hij gewoon lomp:S
We weten het niet
Wat voor W A van Buren goed genoeg is, moet goed genoeg zijn voor zijn toekomstige onderdanen :} zeg ik altijd maar
Ik wou ook een lang verhaal plaatsen maar tenzij je van adel bent
zou ik me conform de etiquette gedragen.
Zo niet en je voelt je lekkerder met een horloge gewoon doen.
(mits de aanstaande wederhelft toestemt)
Ik heb begrepen dat het voor de vrouw not done is om een klein horloge
onder avondkleding te dragen.(maar de vrouw heeft destemeer keuze in sieraden)
Voor de man zijn er in mijn ogen maar 3 sieraden dasspeld manchetknopen horloge.
Als je een horloge draagt. een platte zéér ingetogen dresswatch met een max diameter van 40 mm en lekker onder je manchet dragen.
Veel succes!
En beide alvast gefeliciteerd maak er een mooie dag van!
Vriendelijke groet.
N.Visser.