Ik denk dat je tegen die tijd niet zo’n behoefte meer hebt aan een horloge. Ik denk dat er dan andere dingen belangrijker zijn
Dan maar de Marathon GSAR, met een automaatje
Ik wil persoonlijk gewoon een kwarts in m’n beuker. Grab&Go en minder kans op duur gezeik.
Goed verhaal. Ik heb een navigator als beater, dus kwartz. Super fijn horloge, tritium tubes baby!
Die is ook vet!
Bomproof zolang je het glas schoonhoudt en niet teveel krast…anders laadt ie ook niet meer op via solar. Bij die van mij was dat de oorzaak van niet meer lopen.(Mudmaster 2 generatie) Kan daarna gewoon de prullenbak in
Zeker wel! Bizar licht, onder alle omstandigheden goed afleesbaar en comfortabel draagbaar. Me likes!
Meest robuuste Seiko’s zijn als je het mij vraagt de tuna’s. Kinetic is toch minder met meer bewegende onderdelen en complexiteit. En een accu kan ook minder worden door de tijd heen.
Eén van deze twee Promasters zou mijn keuze zijn, en ik moet niet eens meer naar de winkel om ze te gaan kopen
(Of nog beter, alle twee voor als ik eens wil wisselen )
Beide titanium eco-drive 20 ATM, eentje radio-controlled.
Vostok Amphibia!
Automaatje, 200m waterdicht dmv van een kast volgens het compressor principe (hoe dieper, hoe hoger de druk hoe hoger de waterbestendigheid!
Acrylglas dus polijstbaar.
Een onverwoestbaar automaatuurwerk met een onderhoudsinterval van 10 jaar en prima te reguleren binnen cosc normen. Dus geen batterijtjes die vervangen hoeven te worden of condensatoren die de geest geven.
Een schier eindeloze keuze in wijzerplaten.
En een ruime keus in allerhande typen en maten kasten die allemaal hetzelfde uurwerk en afmeting wijzerplaat bevatten.
En dat alles voor eur. 65,-
Je hebt geen budget aan gegeven, maar ik kan je wel een tip uit eigen ervaring geven. Ik heb verschillende oudere Seiko automaten in mijn verzameling- zowel duikers als Seiko 5 modellen- die al sinds de jaren 70 en 80 bij mij zijn en nog steeds prima lopen. Nooit onderhoud aan laten geven. Die doen het gewoon meteen als je ze oppakt en een paar keer ruimhartig mee heen en weer zwaait. Kleine investering in verhouding en zeer de moeite waard.
En uiteraard zoals @BG1 al aangeeft; de Vostok Amphibia. Supergoed horloge en ook nog voordelig. Doen het altijd.
Yes; ik heb er twee al een eeuwigheid en die doen het altijd.
Budget: liefst onder de 500€
Dan zit je zeer ruim onder de 500 Euro met zowel de Seiko als de Vostok alternatieven.
En met de Promaster BN0200/0201/0205 zit je er ook een paar honderd onder. Radio-controlled zal rond de 500 zitten.
Een good old Seiko SKX779K Monster! Heb deze al jaren en doet het altijd. Goede WR en ook robuust gebouwd.
Even zoeken maar ze zijn er.
Klopt
Hoor ik daar iemand zoeken???
Op internet dan…deze blijft nog wel even bij zijn baasje
Deze sla ik al tien jaar tot snot, en afgezien van de kras op het glas is het niet te verwoesten. Eco Drive. Heb ik hoger zitten dan solar technologie van anderen.
Die Promaster Tough is natuurlijk dikke mik met die geweldige monocoque case, maar iedere Promaster met fatsoenlijke WR gaat het doen.
Als je upmarket wilt: Chronomaster. 100m WR, zelfde technologie, beter uurwerk, want HAQ op 5 sec / jaar. Geharde kast met Duratect laag, ze zijn er ook met Duratect Alpha, da’s net zo hard als saffier. Ontspiegeld glas, 100m WR. Voila:
Maintenance window van 10 jaar.
Batterijwissel om de 3 jaar wegens high torque quartz, als ik me dat goed herinner.
Geldt ook voor GS, al hebben die formeel een langer onderhoudsinterval.
Gewetensvraag: Ga je ze nat maken? Want ik zou wel eens in de twee jaar waterdichtheid checken, en bij problemen pakkingen vervangen. Dat doen ze bij een GS bij batterijwissel, maar daar betaal je dan ook 140 ballen voor.
Denk aan je pakkingen. Ook bij die monocoque Citizens.