Rusland roept mij ook al een tijdje…
Zegt niet dat hij niet langer mee gaat of stopt na 10 jaar
Bij mijn tuna’s was het 5+ jaar. Zit zo’n beetje de grootste gangbare horloge batterij in namelijk
Ja, ik zeg ook een G Shock. Solar en radio controlled.
Deze krijg je niet gauw kapot.
Zou persoonlijk wel iets met digitaal willen.
Dan komt mijn Pro Trek in aanmerking. Ook solar en radio controlled.
Dat geldt in principe ook voor iedere ETA 2492. Maar het blijft mechanisch, en dus om de 10 jaar onderhoud zo niet eerder. Quartz kan zwaardere schokken hebben, heeft minder bewegende kleine delen en de duurdere uurwerken zijn goed te servicen.
Klopt, maar onderhoudsadvies is er niet voor niks. Het is het behoud van je spullen.
Als ik 30 jaar moest overbruggen zou ik analoge Eco-drive pakken. Of Casio Solar.
Neem nu de Oceanus. 500 ballen na import, Tough movement, Solar, Zaratsu finish, absoluut een end of days horloge.
Houdt een LCD-scherm het 30 jaar vol? Die dingen kunnen deels uitvallen, lekken en zijn niet te repareren, alleen te vervangen.
Maar na alles wat hier aangedragen wordt, denk ik dat er geen horloge is die het eeuwige leven heeft. Zonder onderhoud/batterij wissel.
Een eco-drive heb je in een nucleaire winter ook niet veel aan🤯 Als het constant donker is.
Kan je in je bunker met je zaklantaarn opladen toch?
Tot die batterijen ook op zijn…
Willekeurige Seiko 5, rond de 100 euro. Dagelijks dragen en de grootste kans dat hij het over 25 jaar nog prima doet zonder onderhoud.
Ik zou als de maatschappij ineen stort denk ik gaan voor een groot, eenvoudig zakhorloge. Gelijkzetten met een zonnewijzer o.i.d. Uiteindelijk moet je het ding onderhouden en bij grote, eenvoudige onderdelen kan dat makkelijker zijn, de veer smeren met rendier vet e.d.
De leider van de stam heeft het horloge veilig onder zijn/haar vele lagen kleding/huiden terwijl de rest naar iets eetbaars zoekt.
een skx overleeft je ook
Of PMD56, die is ook monocoque.
En dan nog kan een Ecodrive 6 maanden zonder een sprankje licht blijven werken…
Casio noemt het niet voor niets een tough movement.
Ik zou mijn geld inzetten op b.v. een Casio Oceanus ocw-s100-1ajf
Sommige modellen een heel jaar, of langer als je ze in slaapstand laat gaan, en zelfs kaarslicht helpt al om te laden
Welk model is dit weer ? Niet dat ik nog een 11de Citizen ga kopen of zo hoor