Omdat ik nu toch de hele zondag thuis zit ben ik maar eens begonnen aan het inventariseren en oppoetsen van mijn Russische horloges. Ik heb zo langzamerhand eigenlijk veel te veel klokjes waar ik niks mee doe, dus dit helpt om te beslissen welke er weg mogen.
Als ik wat ga verkopen (bij voorkeur hier op HF) dan wil ik wel eerst weten wat 't precies is en zodoende stuit ik nu op een klokje met een uurwerkje er in wat ik niet thuis kan brengen.
Het gaat om een Sekonda horloge waar een caliber in zit dat niet meer laat zien dan de inscriptie ‘17 jewels’ achter op het uurwerk op de brug die dwars over loopt en ‘NM’ + ‘Stainless Steel Back’ op het achter (klik) deksel. Onder de balans staat niks.
Ik wil het horloge niet verder uit elkaar halen om te zien of er op de voorkant wat staat. Zoeken op de site van Rafft helpt ook niet. Buitenmaat va het klokje is ca. 35,6mm.
Ik heb het al in 2012 overgenomen van ‘Roelof’, samen met een mooi Poljot wekker horloge , een Chinese Herc automaat en een z.g.a.n. HMT klokje. Het was een beetje het begin van mijn horlogeverzameling. (Roelof, als je dit leest en het herkent, neem dan even per PB contact op? Sorry ik weet je HF naam niet meer, kan zulke oude correspondentie niet meer terug vinden. Nog op HF, nog in mijn oude, grootdeels gewiste e-mail gegevens uit die tijd).
Ik heb begrepen dat er ook Chinese Sekonda’s gemaakt zijn. Is hier soms sprake van bij dit horloge? Ontwerp, afwerking en zo doen mij sterk denken aan de wat later (na de wende) gemaakte russen of Belarus klokjes, maar wie weet.
Ter verduidelijking hieronder het meest essentiele: enkele foto’s. Het is allemaal geen halszaak, maar ik zou het graag willen weten. Dat is het gekke van deze hobby toch? Wie helpt mij? Alvast bedankt.