Welk caliber in dit Sekonda horloge?

Omdat ik nu toch de hele zondag thuis zit ben ik maar eens begonnen aan het inventariseren en oppoetsen van mijn Russische horloges. Ik heb zo langzamerhand eigenlijk veel te veel klokjes waar ik niks mee doe, dus dit helpt om te beslissen welke er weg mogen.

Als ik wat ga verkopen (bij voorkeur hier op HF) dan wil ik wel eerst weten wat 't precies is en zodoende stuit ik nu op een klokje met een uurwerkje er in wat ik niet thuis kan brengen.

Het gaat om een Sekonda horloge waar een caliber in zit dat niet meer laat zien dan de inscriptie ‘17 jewels’ achter op het uurwerk op de brug die dwars over loopt en ‘NM’ + ‘Stainless Steel Back’ op het achter (klik) deksel. Onder de balans staat niks.
Ik wil het horloge niet verder uit elkaar halen om te zien of er op de voorkant wat staat. Zoeken op de site van Rafft helpt ook niet. Buitenmaat va het klokje is ca. 35,6mm.

Ik heb het al in 2012 overgenomen van ‘Roelof’, samen met een mooi Poljot wekker horloge , een Chinese Herc automaat en een z.g.a.n. HMT klokje. Het was een beetje het begin van mijn horlogeverzameling. (Roelof, als je dit leest en het herkent, neem dan even per PB contact op? Sorry ik weet je HF naam niet meer, kan zulke oude correspondentie niet meer terug vinden. Nog op HF, nog in mijn oude, grootdeels gewiste e-mail gegevens uit die tijd).

Ik heb begrepen dat er ook Chinese Sekonda’s gemaakt zijn. Is hier soms sprake van bij dit horloge? Ontwerp, afwerking en zo doen mij sterk denken aan de wat later (na de wende) gemaakte russen of Belarus klokjes, maar wie weet.

Ter verduidelijking hieronder het meest essentiele: enkele foto’s. Het is allemaal geen halszaak, maar ik zou het graag willen weten. Dat is het gekke van deze hobby toch? Wie helpt mij? Alvast bedankt.

Volgens mij gaat hier om een Chinees mechaniek van Xiangshan.

Inderdaad een Chinees uurwerkje.

Dank. Klopt inderdaad. Inmiddels dank zij de post van @RobertGerard De chinese horlogeindustrie
het uurwerkje kunnen identificeren:
http://chinesewatchwiki.net/File:Shanghai-ZSH.jpg " A Chinese Standard Movement (Tongji) manufactured by Shanghai Watch Factory. This is a higher quality 19 jewel example, and is also a rare decorated example. Photo taken by watchuseek.com member “Soviet” and used with his kind permission."

2 likes

Ge-wel-dig dat je hem hebt kunnen vinden!! kewl!! :slight_smile:

Wist je dat een oud Enicar uurwerk als voorbeeld heeft gediend voor deze Chinese uurwerkjes.
Sommigen lopen best goed, maar er zijn er bij die echt belabberd van kwaliteit zijn.

2 likes

IK had al zo het idee dat het voorbeeld een wat ouder zwitsers uurwerk zou zijn, maar welke wist ik niet. @Scudo, kun je me vertellen welk Enicar caliber dat was?

En ja, die chinese uurwerkjes zijn zeer divers van kwaliteit. Die in mijn Sekonda is toevallig een hele nette (kijk maar naar de afwerking), maar er zijn er bij die volgens mij van, op zn plat hollands gezegd, pisbakkenijzer zijn gemaakt.
Ik had me overigens niet zo gerealiseerd dat mijn Sekonda een Chinees zou zijn, en dan ook nog hèt stereotype ‘Standaard Uurwerk’. Oorspronkelijk is Sekonda wel degelijk een Russisch merk maar het schijnt dat de wat recentere horloges (ook quartzen) nu in China worden gemaakt. Ik heb overigens ook nog een wat ouder Sekonda horloge in de collectie en dat is wel een echte Rus. Een paar jaar geleden overgenomen van een gewaardeerd HF lid. Een zeer platte uitvoering met het speciaal voor platte horloges bedachte caliber 2209 “Vympel”. 23 steens; wat veel voor een handopwinder, maar het loopt ook als een trein.
Hieronder een paar prentjes.

3 likes

Ik meen dat het de Enicar 1010 is.

Enicar 1010 lijkt er inderdaad wel heel erg op (als we Dr. Ranfft toch niet hadden!).

Dank voor het uitzoeken.
Ik weet niet wat jullie er van denken maar ik vind het uitvogelen van zo’n stukje geschiedenis en achtergrond van een horloge of horloge uurwerk dus een van de leukste aspecten van deze hobby.
Maar misschien is dat een beroeps tic. Ben tenslotte (gepensioneerd) media archivaris.

Tot het volgende onbekende uurwerkje maar weer! :slight_smile:

1 like

Ja dat is leuk maar kan soms ook heeeeeeeel frustrerend zijn… :slight_smile:

Frustrerend…
Het uitvogelen van horlogedata? Nee hoor!
Het beroep van media archivaris? Ja zeker!

1 like

Sekonda was (en, volgens mij, nog steeds is) een Engelse import firma, die de Russische horloges onder deze naam verkocht. In oude Sekonda’s zitten uurwerken van verschillende fabrieken. Dit 2209 is van Luch uit Minsk en werd inderdaad oorspronkelijk ontwikkeld door de 1e Moskouse fabriek voor “Vympel” horloges. Later werd de productie naar Luch overgebracht.

1 like

Ja en nee… Ik ben er ook nog maar weer even verder in gedoken.

Lees hier:
http://forums.watchuseek.com/f10/sekonda-brand-used-two-companies-649514.html

Het Russische Sekonda was gerelateerd aan Poljot en Raketa en werd geproduceerd bij de ‘First Moscow Watch Factory’ in Moskou en de ‘Petrodvorets Watch Factory’ in Leningrad. Na de val van de Sovjet unie is het merk Sekonda overgenomen door een Engelse firma, die horloges onder o.a. het merk Sekonda laat produceren in China.
Het eerste door mij geposte horloge zal dus van de latere Engelse importeur zijn, de volgende twee, die van mij en die van @Marconi_A zijn beide met een cal. 2209 ‘Vympel’ uitgerust. Horloges met dit uurwerk zijn volgens mij origineel Russisch, de wat jongere exemplaren zijn mogelijk inderdaad gemaakt bij Luch in Wit-Rusland (Belarus). Zie ook hier:

1 like

Ja en nee…:slight_smile:

Sekonda was een partner van de “МашПриборИнТорг” (MashPriborInTorg) - een Sovjet instelling, bezig met export en import van verschillende technische producten - van een horloge tot een fabriek. Een Sovjet fabriek mocht eigen productie niet zelfstandig verkopen, alles ging via Moskou, waar ook bijna alle valuta-winst bleef. De fabrieken zelf ontvingen maar een fractie van dit geld en ook niet in valuta maar in roebels.

Sekonda was actief sinds 1966 en was toentertijd de importeur van de Russische horloges en dealer in UK en het Westelijke deel van Europa (in verschillende delen van Europa waren ook, bijvoorbeeld, Cornavin, Meester Anker, Exacta en andere actief).

Officiële site Sekonda
Wikipedia

Op de Wikipedia-site staat, trouwens, foutief vermeld dat alleen Poljot en Raketa onder de naam Sekonda werden gedistribueerd. Eigenlijk waren alle Sovjet fabrieken in Sekonda pakket vertegenwoordigd - ook Molnija, Wostok, Zarja, Slava, ZIM, Luch… Ik heb een paar foldertjes van Sekonda (1968 een 1970) in pdf, waar de horloges van al die merken in staan, maar de bestanden zijn te groot om hier te plaatsen.

De horloges werden door Sekonda in eigen doosjes verkocht, die veel mooier waren, dan oorspronkelijke lelijke plastic of kartonnen doosjes. Ook accessoires werden vaak door Sekonda zelf toegevoegd - mooiere kettingen voor zakhorloges, mooiere leren of stalen banden.

En kaliber 2209… Prachtig uurwerk, verguld en van zeer goede kwaliteit. Een van de dunste Sovjet kalibers. Als ik me niet vergis, heeft het uurwerk, ontwikkeld voor de “Vympels”, enige internationale prijzen in wacht geslepen met dit ontwerp.

Eerst werden door de 1e Moskouse fabriek de “Vympels” geproduceerd en daarna werd de hele productielijn naar Minsk verhuisd. De productie ging daar door onder de naam “Luch”. Zie op mijn “Vympel” het vierkantje met 1МЧЗ logo (1e Moskouse horlogefabriek) en op Sekonda het rondje met Russische Л erin - = L, van Luch.

2 likes

Wow! Hoe kompleet kan informatie zijn! Dank voor het delen van je fenomenale kennis over dit onderwerp!

2 likes

ja geweldig, hier kan ik wat mee!!! :slight_smile:

1 like