Er is veel over te vinden en dus ook geschreven.
Iedereen weet (denk ik ) dat peter henlein de primeur had met de pomander, hierin zat een veermechanisme. (Opwinding) foto van internet.
Alhoewel er schijnbaar in de 14 eeuw ook al soort van een horloge is gemaakt door als ik me niet vergis Gallet. Verbeter me aub als ik het niet correct heb.
De calibers zijn door de eeuwen heen veranderd , geevolueerd en opnieuw uit gevonden.
In het horlogeforum komt dagelijks voorbij van alles over de wijzerplaten, achterkanten, horlogebanden en ga zo maar door maar geen caliber topic.
Ik ben nog een leek en van alles aan het lezen en proberen te begrijpen daarom vraag ik om jullie kennis te delen.
Welk caliber is het voor jou en waarom?
(Fotos mogen uiteraard)
Ik vind de 244 bumper met zijn lichte getik een pareltje.
Ik ga voor de 7C46 van Seiko, in verschillende verpakkingen.
Robuust, doet waarvoor het gemaakt is, in alle omstandigheden, de opgave voor de afwijking is +/-15 seconden per maand en 5 jaar op een batterij. En met nu zo’n 40 jaar in productie zal er nog wel voldoende aan reservemateriaal zijn om deze nog wel even aan het lopen te houden.
De SBBN031 heb ik sinds maart 2017 en die loopt nog op de originele batterij, en zo’n +4 seconden per maand.
De SBBN040 heb ik sinds augustus 2018 en die loopt ook nog op de eerste batterij en draait zo’n +5 seconden per maand.
Ik heb een voorkeur voor Grand Seiko 9F uurwerken, maar misschien als je finishing van bruggen terzijde schuift ook de 8J uurwerken.
De Citizen A660 uurwerken heb ik ook gehad. Het verschil is voor mij de belofte. Citizen belooft +/-5 of zelfs +/- 1 per jaar, maar maakt het alleen waar als het uurwerk dagelijks uren gedragen wordt, terwijl het een GS uurwerk niet uitmaakt of het om je pols zit, op de bodem van een vulkaan ligt te pruttelen, of op Antartica in een gletsjer terecht is gekomen, die beloven +/- 10 en lopen vrijwel altijd strakker.
Daarom zijn het mijn favoriete uurwerken. Ik vind het top engineering. Niks tegen The Citizen of iedereen die met mechanische dingen wil rommelen, dat waardeer ik ook allemaal.
Er is maar een soort uurwerk wat ik haat. Perpetual calendars die mechanisch zijn en altijd moeten lopen omdat je anders 5000 keer op een knopje moet drukken om de datum weer goed te zetten. Zo stom.