Welk calibre in deze vintage JLC?

Beste forumgenoten, bij de lenteschoonmaak (ja, wat vroeg) kwam dit horloge tevoorschijn. Op zich een hele mooie verschijning natuurlijk, maar hij wordt niet gedragen. Dus toch maar weg. Maar ik heb geen idee eigenlijk wat er voor uurwerk in zit. Behalve dan dat het origineel is (want 1e eigenaar) en dat het een handopwinder is. Ik heb er voorlopig maar bij gezet dat het een JLC uurwerk is omdat dat ook staat bij het enige vergelijkbare horloge staat wat ik online kan vinden.

Iemand enig idee hoe ik er achter kan komen welk calibre hierin zit? (behalve open maken dan, want met die kleine schroefjes wordt dat geheid krassen :grimacing:) Referentie is 14140/21, garantiebewijs van 1982.

Dank voor alle hulp en suggesties alvast!


3 likes

Het zou geweldig helpen als je het deksel er even afneemt.
Er zal ergens op de rand een inkeping aanwezig zijn, zet daar een scherp mesje in en druk dat stevig aan. Het deksel klikt dan los.

1 like

Als het zo makkelijk was geweest had ik het gedaan natuurlijk :wink: De 4 ‘lipjes’ waar de schroeven in zitten zitten vast aan de deksel, dus :point_down:t2:

2 likes

Wat een leuke vondst! Online kan ik niet meteen terugvinden welke kaliber ze gebruikt hebben in dit horloge. Gezien het een horloge is uit begin jaren '70, en een handwinder met een zeer compacte kast, zou ik ‘gokken’ dat het een van onderstaande 3 uurwerken ‘zou kunnen’ zijn. Ik durf er echter echt m’n hand niet voor in het vuur te steken. Open (laten) doen geeft je in elk geval sowieso uitsluitsel :wink:

:point_up_2: :point_up_2: :point_up_2:

2 likes

Thanks! Stuk leuker ook dan wat er allemaal achter de kast vandaan kwam :mask: :sweat_smile:

Dank! Die ga ik even opzoeken. Overigens valt het met de zeer compacte omvang van de kast mee, voor dit type horloge is hij vrij groot nl. 27mm incl. lunette.

2 likes

O ja, de schroefjes.

Ja, super klein en ik ben daar te onhandig voor vrees ik :face_with_peeking_eye:

1 like

Wel, dat is inderdaad een apart model en zeker een leuk horloge.
Niet dat iedere dame een dergelijk model kast wil hebben maar dat is persoonlijk.

De vraag wat er voor kaliber in zit, wel, op het uurwerk staat het kaliber vermeld, maar is nu zo niet direct te zeggen zonder het uurwerk te zien. Het is dus raden maar.

De kast is 27 mm. In doorsnede en zegt wel iets meer.

@Seamaster95 zegt het al en geeft een paar kalibers op die er mogelijk in kunnen zitten.
Ik kan het aanvullen met de volgende kalibers die mogelijk in dit horloge zou kunnen zitten,
490/BW
K818/2 met een doorsnede van 20 mm.
832/1 met een doorsnede van 16 mm.

Maar het zou inderdaad wel handig zijn als het uurwerk zichtbaar is.
Als het lang ergens heeft gelegen, dan zou een service beurt wel een goed idee zijn.

dixi

1 like

Hartelijk dank voor de aanvulling! heb ik weer wat huiswerk voor het weekend :slight_smile: Ik denk dat ik ook nog eens JLC ga mailen om te kijken of ze behulpzaam willen zijn zonder dat er meteen een extract aan te pas moet komen. Hoe meer ik er over te weten kom hoe meer vragen het oproept namelijk. Referentie nummer is vrijwel nergens terug te vinden, ik kan maar 2 vergelijkbare horloges vinden op het hele interweb, het format van zowel het referentie nummer als het kastnummer komen niet met andere formats van JLC overeen :man_shrugging:t2: Begint al een aardig hobby projectje te worden zo. Maar wel leuk, dat zeker!

1 like

Ik denk dat je daar niet veel van moet verwachten.
Het is handiger om de kast open te maken zodat je kan zien welk uurwerk er inzit.
Dat moet geen groot probleem zijn neem ik aan.

Welke meerwaarde heeft het kalibernummer voor de verkoop! Onnodig risico om zelf iets te openen als je er geen ervaring mee hebt

1 like

Ja zoals ik al aangaf ga ik daar zelf niet aan beginnen met die kleine schroefjes. Zie zo die schroevendraaier al uitschieten :grimacing:

Niets. beetje completere omschrijving misschien. Maar ik vind het eigenlijk wel leuk om uit te zoeken aangezien dit horloge een beetje een apart geval lijkt te zijn. En dat maakt het bedenken van een prijs ook lastig trouwens, dus hoe meer info hoe beter…

1 like

Zijn het echte diamanten of is dat een domme vraag?

1 like

bestaat niet heb ik altijd geleerd :slight_smile:

Ja, stenen zijn echt, circa 1.7 ct en aardig goede kwaliteit ook lijkt het. Het horloge is dan ook uit een tijd toen broodroosters nog van staal waren, telefoons van bakeliet en je ze alle twee gewoon kon laten repareren als ze kapot gingen. :nerd_face:

1 like

Toch maar gedaan, want geen andere manier om er achter te komen. Dit is het resultaat :point_down:t2:

Ik ga op zoek naar een match (cal.nr. staat er niet op), maar als iemand het zo ziet hoor ik het zeker erg graag :slight_smile:

1 like

Wat een beauty! Lijkt me een Cal 838 te zijn :thinking:

Edit: foto van Cal 838 vanop het net. Enkel de tekst ‘adjusted to 5 positions’ staat niet op exact deelfde plaats. Overigens zie ik niet meteen verschillen.

1 like

Nog wat extra info: uurwerk is incl. wijzerplaat 2.45mm dik en 20.64mm in diameter

1 like

Dat eveneens een match met JlC Cal. P 838 :slight_smile:

Erg benieuwd wat je met het horloge gaat doen! Hopelijk krijgt deze spoedig terug polstijd!

Dat is nog de vraag. Hij is van m’n moeder en ze draagt hem sowieso niet meer. Eens rustig bedenken maar. Inmiddels in contact met JLC en iemand zover gekregen om m’n vragen door te sturen naar de heritage afdeling ook.

In eerste instantie op verzoek van m’n moeder te koop aangeboden her en der, nu maar even on hold eerst. Maar één ding is zeker; hij gaat niet voor goudprijs naar iemand die hem uit elkaar haalt! :wink:

1 like

Hmm, bang om een krasje op een schroef te maken maar wel het uurwerk eruit halen en op de wijzers en (zwarte)wijzerplaat leggen…:joy::joy::joy:

2 likes