Goedenavond! Ik kreeg net een vraag van een vriendin van mij (die niet echt iets met horloges heeft) en ik wou de vraag toch graag doorspelen aan jullie.
De desbetreffende persoon gaat binnenkort een paar weken (volgens mij 3) rondtrekken in Telemark (noorwegen). Temperaturen van -25 zijn niet ongewoon in die periode en plek, en ze stuurde mij net de vraag of ik een goed horloge weet om om te doen. Normaalgesproken draagt ze een Garmin smartwatch, daar krijg je problemen met de accu (zowel door de kou, als het ontbreken van stopcontacten ;)).
Ik denk toch dat je gemiddelde huis-tuin-en-keuken quartzhorloge het zou moeten overleden, toch? Of krijg je problemen met de capaciteit van het batterijtje met deze temperaturen?
Ik heb zelf even in noorwegen gewoond maar op z’n koudste was het -18, toen deed m’n quartz tissot het in ieder geval nog.
Maar heb je dat horloge ook -18 graden laten worden? Of gewoon lekker warm onder de mouw of binnen in huis? Met een quartz kan je ook het zelfde probleem met de batterij krijgen als met de accu van een garmin dat die in vrieskou het minder doen.
Victorinox Inox kun je overwegen. G-shock…uiteraard. Sinn en Omega schijnen bepaalde oliën te gebruiken die speciaal bestand zijn tegen extreem lage én hoge temperaturen.
Bij kish waar ik em gekocht had gaven ze aan dat dit vaker gebeurt en geen kwaad kan zolang er geen echter druppels ontstaan. Maar bij -25 zou ik het er niet op wagen denk ik.
Wacht dat je van een Vostok? Zijn ervoor gemaakt lijkt me