Welk horloge bij -25 C?

Goedenavond! Ik kreeg net een vraag van een vriendin van mij (die niet echt iets met horloges heeft) en ik wou de vraag toch graag doorspelen aan jullie.

De desbetreffende persoon gaat binnenkort een paar weken (volgens mij 3) rondtrekken in Telemark (noorwegen). Temperaturen van -25 zijn niet ongewoon in die periode en plek, en ze stuurde mij net de vraag of ik een goed horloge weet om om te doen. Normaalgesproken draagt ze een Garmin smartwatch, daar krijg je problemen met de accu (zowel door de kou, als het ontbreken van stopcontacten ;)).
Ik denk toch dat je gemiddelde huis-tuin-en-keuken quartzhorloge het zou moeten overleden, toch? Of krijg je problemen met de capaciteit van het batterijtje met deze temperaturen?

Ik heb zelf even in noorwegen gewoond maar op z’n koudste was het -18, toen deed m’n quartz tissot het in ieder geval nog.

Groet,
Jochem

1 like

G-shock

5 likes

Ice watch en lange mouwen

16 likes

Maar heb je dat horloge ook -18 graden laten worden? Of gewoon lekker warm onder de mouw of binnen in huis? Met een quartz kan je ook het zelfde probleem met de batterij krijgen als met de accu van een garmin dat die in vrieskou het minder doen.

2 likes

Om je pols zal de temp zeker geen -25° bedragen dus volgens mij zit je met elk horloge wel goed. Alleen niet afdoen ‘s nachts :grimacing:

5 likes

Goed punt, ik heb hem inderdaad om m’n pols gehad en in mn huis laten liggen, waar het gelukkig ook nooit zo koud is geworden haha

De ruimte waar je slaapt zal ook niet echt koud zijn anders heb je zelf een groter probleem.

1 like

@JochemvD

Beter mechanisch dan quartz met die temperaturen.

Victorinox Inox kun je overwegen. G-shock…uiteraard. Sinn en Omega schijnen bepaalde oliën te gebruiken die speciaal bestand zijn tegen extreem lage én hoge temperaturen.

2 likes

7 likes

Explorer polar.

Het horloge, net als een Quartz neemt de temperatuur aan van je lichaam.

Klaar.

7 likes

No brainer gewoon een Casio, hoeft ook heus geen g shock te zijn gewoon zo een plastic ding van 20 euro van Casio is ook prima

2 likes

Mijn eenvoudige Seiko 5 deed het in Lapland prima bij die temperaturen. Maar ik deed 'm dan ook niet af. :wink:

6 likes

Er is maar één echt antwoord, dit afzichtelijke ding natuurlijk!

31 likes

Seiko Alpinist?

2 likes

ik stelde ook dit horloge al aan haar voor, maar die vond ze toch wat te duur :upside_down_face:

5 likes

Meerdere horloges gehad tijdens mijn tijd in Rusland. Ook voor langere tijden blootgesteld aan -30 en nooit problemen mee gehad. Mechanisch en quartz!

Niets voorstellen

Gewoon kopeeeeee

1 like

:rofl::rofl:

Ik heb een tijdje een g-shock gehad die condens kreeg aan de binnenkant bij vorst:

Bij kish waar ik em gekocht had gaven ze aan dat dit vaker gebeurt en geen kwaad kan zolang er geen echter druppels ontstaan. Maar bij -25 zou ik het er niet op wagen denk ik.

Wacht dat je van een Vostok? Zijn ervoor gemaakt lijkt me

1 like

Had ik ook met m’n G-Shock, 200m waterdicht zeggen ze dan, ding had 2 keer de afwas gezien.

Marathon arctic msar, met tritium dus goed leesbaar in het donker

4 likes