Welk horloge deed je vallen voor een merk?

Ja ik kom veel mooie Rado’s op de Japanse markt tegen. Ook Technos trouwens… ik voel een nieuw topic aankomen!

1 like

Hier nog zonder bandje en nog geen service gehad, waar wel het begin van de voorliefde voor Ricoh horloges

8 likes

Ik heb mezelf binnenstebuiten moeten draaien om hier een antwoord op te kunnen geven. Ik heb mijn favoriete merken, maar kan niet zeggen dat eentje boven de rest staat. Ik zou mijn g10 durven naar voor schuiven omdat er niet veel is dat cwc als merk verkeerd doet. Ze durven als 1 van de weinige merken nog te focussen op wat ze groot gemaakt heeft. Dus daarom dan de G10

Dit topic hoeft overigens niet in het bruine deel te staan, kan gerust onder algemeen. Ik zie dat topicstarter @Gaspard tl-1 is. Laat maar weten mocht je het in algemeen willen zien.

11 likes

Toen ik op de citizen site terecht kwam was ik gelijk fan van de promaster modellen.
En dat gevoel is niet meer weggegaan.
Veel horloge voor je geld.

6 likes

FTFY

2 likes

Thanks, maar ik liet de keuze bewust aan TS :slightly_smiling_face:

1 like

Het topic mag gerust naar algemeen!

1 like

The rest is history :grin:

10 likes

Voor mij was het deze Citizen Tsuyosa die me liet vallen voor Citizen.

Ik heb hierna meerdere merken geprobeerd, ook wat Chinezen, maar ik kreeg toch niet dezelfde “klik” als toen ik voor het eerst dit horloge om deed. Ik heb nu twee Tusyosa’s en een Nighthawk maar ik moet me iedere keer inhouden om er niet nog meer te kopen omdat ik nog andere merken wil proberen.

11 likes

4f2724f22f9baf6012f3324d85aed118f7c30506_1_666x500
In oktober 2016: de SBGX061

13 likes

Dat zal bij mij de Omega Speedmaster Moonwatch Professional. Gestart in de jaren negentig, maar de knoop uiteindelijk (via een SMP300 aankoop in 2014) doorgehakt in 2020.

Soort van laatbloeier zeg maar :slight_smile:

11 likes

ik ben de verzameling begonnen met het oog op Pontiac, aangezien dit ook het eerste horloge was dat ik van mijn vader kreeg.
maar kort nadien kwam ik op een veiling deze tegen:

en als een donderslag bij heldere hemel herinnerde ik me dat dit het eerste horloge was dat ikzelf kocht in m’n jonge jaren.
daarmee was voor mij duidelijk voor welk merk ik hoofdzakelijk de voorkeur ging hebben en dat heeft geresulteerd tot verschillende citizen’s, o.a. deze:

10 likes

Meer dan 20 jaar geleden, deze Citizen. Verwonderd door het eco drive verhaal. En sindsdien toch wel een loyale Citizen adept geworden.

En sinds ik hier lid ben is daar, onder aanvoering van @Piede en @jacobus, The Citizen aan toegevoegd.

Doet niks af aan de andere merken uiteraard, maar toch, als het geen (the) citizen is dan overweeg ik een aanschaf nog meer :man_shrugging:t3:

13 likes

Tja, het was begin jaren '90 en deze campagne liep, o.a. veelvuldig in Newsweek. Ik wist meteen dat ik een horloge van dit merk wilde. Diverse exemplaren volgden en ik ben nog steeds fan van het merk. :smiling_face_with_three_hearts:

Dit was m’n eerste.

10 likes

Dat zou zo’n 35 jaar gelden zijn na het zien van een Breitling Colt. Die blauwe wijzerplaat met die bijpassende blauwe band was pure magie voor mij. Leek als ik was had ik geen idee van de prijs, pas bij de lokale juwelier kwam ik achter de prijs. Dat werd sparen maar na een jaar was het horloge van mij en daar is het allemaal mee begonnen.
Zou binnenkort aan het rondje “even voorstellen” meedoen en de huidige verzameling tonen.

4 likes

En dat is ook wel een hele aparte :face_with_monocle: Ik heb 'm in mintgroen en in 't begin vroeg ik me steeds af wat ik er in zag - geen ander horloge dat er qua stijl maar ook op lijkt. En zeker geen Citizen :innocent:

6 likes

Mag ik hem ook omdraaien: Welk merk deed je vallen voor een horloge?

Jaren geleden ben ik begonnen met het verzamelen van Braun apparaten van de beroemde industrieel ontwerper Dieter Rams. Vooral uit de 60’s. En dan vooral audio.

Zoals de PS500 draaitafel.

cd82e810be278979865b2e708070ec53

De CE500 radio en CSV 250 amp.

En de classic: De RT20 buizenradio. Dit is overigens de enige die ik nog werkend heb staan. Te gek ding om te zien! Overigens ook in de collectie van het MOMA opgenomen.

Hoe techniek samenkomt met dagelijkse bruikbaarheid en minimalistisch design fascineerde mij, en nog steeds.

Uiteindelijk heb ik een horloge gekocht ongeveer in de stijl van de bekende Dieter Rams alarm clock / wekker.

s-l400

En dit was eigenlijk mijn ingang in de horloges. Ik heb vervolgens een vrij minimalistisch mechanisch horloge aangeschaft: een IWC Mark XVIII. En daarna ging het mis :joy:

23 likes

Een beetje cliché misschien, maar voor mij was deze Seamaster de reden dat ik voor Omega viel. Ik blijf het nog steeds de mooiste generatie Seamaster vinden. Wat erna allemaal kwam qua specs een stuk beter, maar de looks…? Deze blijf imo winnaar :point_down:

Ik was echter nog een beetje aan het begin van mijn ‘horlogereis’ binnen het duurdere segment en vond de ruim 2,5k destijds een flinke uitgave, dus ik kocht eerst de quartz:

Prachtig ding, maar door dit forum aangestoken met automaten. Ik kreeg spijt van mijn aankoop en wilde een automaat. Daarna met veel plezier een TAG Heuer Aquaracer gehad, maar in 2010 uiteindelijk toch gekozen voor het horloge die ik 8 jaar dagelijks om mijn pols had. De reden dat ik voor de zwarte koos was omdat ik ergens las dat blauw zou verdwijnen… Destijds wilde ik sowieso niks ‘speciaals’ hebben of iets dat uit productie was.

Wat heb ik een plezier gehad van dit horloge. Omega in de jaren 2000-2010 was toch wel het hoogtepunt imo. Maar aan alles komt een einde, zo ook aan mijn liefde voor Omega. Ik vind het merk nu echt bijzonder onaantrekkelijk. Omega is als een raket gegaan om te concurreren met Rolex. Prima, maar dan kies ik voor een ander merk (niet ten nadele van Rolex hoor). Dat gezever over co-axial metas blabla, uitzonderlijk willen zijn door niet meer bij de doorsnee juwelier in de etalage te liggen etc. Te pretentieus for my taste :joy:

(plaatjes geleend van internet)

Hierna deel 2: Oris

9 likes

Ik had al een lange tijd Oris op het oog. Een merk met de perfecte formule: kasten, banden, glas etc van hoogwaardige kwaliteit, maar een goed werkend werkpaard als uurwerk en daar gewoon transparant over zijn. Als een blok gevallen voor de nieuwere generatie Aquis.
Na mijn Seamaster deze gekocht:

Vier jaar enorm plezier van deze beauty gehad. Ik ben Oris echt een fantastisch merk gaan vinden en zat periodes dagelijks op de website te kijken voor nieuwe releases en overwoog zelfs een tweede horloge (ik heb er normaal altijd 1). Dat zegt al wat.
Toen kwam Oris met het nieuws dat ze met een nieuw eigen uurwerk kwamen (ze hadden al een eigen handwinder): calibre 400… In 2022 deze gekocht:

Helaas zat het ding vol met kinderziektes en heb ik 'm voor reparatie teruggestuurd. Helaas is mijn liefde voor Oris compleet weg. Irritante marketing, de triljoenste special edition maar vooral het zichzelf plaatsen in het hogere segment, terwijl ik juist hun positie voorheen zo briljant vond. Jammer… Ook de transparantie lijkt ver weg te zijn.

7 likes

Deel 3…

En nu al meer dan drie jaar deze dagelijks om de pols:

Ik vind Longines een fantastisch merk. Mede omdat het nu in de positie zit als waar Omega voorheen zat. Zoals jullie merken ligt daar mijn horlogevoorkeur :slight_smile:
Qua specs is dit horloge gelijk aan mijn Seamaster. Zo blij met dit ding.

12 likes