Ik vind een van de belangrijkste eigenschappen van een horloge dat het een mooie geschiedenis heeft. Maar welk horloge heeft nou écht de beste geschiedenis?
Mijn mening:
- Breguet Tourbillon
- Breitling Navitimer
Die waar de meeste legendes over geschreven zijn, of echt pedigree?
Waarom vind je dat belangrijk? Je hebt er in de praktijk doorgaans weinig aan als een merk “historie” heeft. Mij interesseert het namelijk vrij weinig.
Mijn Santos heeft een “mooi verhaal en veel historie”. boeit me niet, ik vind het gewoon een mooi horloge. Mijn GS SLGB005 heeft weinig tot geen historie maar wel heel veel mooie innovatieve techniek.
Omega Speedmaster Moonwatch.

Aan een duikershorloge heb je in de praktijk ook niks. Een chronograaf ook niet. GMT ook niet, met mobiele telefoons.
Juist een mooi verhaal geeft een horloge voor mij een extra lading en maakt het extra bijzonder.
Als gebruiksvoorwerp heeft een horloge eigenlijk bijna geen waarde.
Welke vind je zelf?
Pagani design en ginault
De doxa sub vind een horloge met een van de coolste geschiedenis
Ik hou wel van wat heritage, al is het soms moeilijk om realiteit en marketing BS uit elkaar te houden.
1 kiezen vind ik moeilijk, maar er zijn wel leuke stories
- Rolex SM
- BP FF
- Doxa Sub 300T
- Omega moonwatch
- Zenith net niet ‘el primero’
- Navitimer double pusher chrono’s
- Cartier Santos
- Cartier Crash
- Seagul 1963
- JLC Reverso
- dirty dozen watches
- …
Longines Weems
Persoonlijk heb ik meer met een uurwerk, zoals de Felsa 415. Een patent van Rolex omzeilen en dan heel de weg vrijmaken voor de rest om ook een volledig draaiende rotor te kunnen gebruiken, waar wij bijna allemaal dagelijks van profiteren als we een automaat dragen.
The Felsa 415 is a highly historically significant, vintage Swiss automatic watch movement, introduced in 1942. It is most famous for being part of the pilot series for the revolutionary “Bidynator” family, which was one of the very first automatic movements to feature a bi-directional winding rotor.
Blij om zulks moois in de collectie te hebben en gewoon te kunnen gebruiken.
Fantastic horloge uit een fantastisch film
Ik had de Bulova Lunar Pilot nooit gekocht als het verhaal er niet bij zat.
….meest legendarische geschiedenis…,
Patek Philippe Calatrava uiteraard.
Zeker niet de langste maar wel de indrukwekkendste: F-91W.
Voor beide geldt: ongetwijfeld de F-91W. ![]()