Ik zit persoonlijk vaak op fora, Youtube en een beetje op Instagram rond te kijken naar allerlei horloges, en vooral ook nieuwere microbrands die ik niet ken. Deze zet ik dan op een lijstje als ze me interessant lijken, met wat voor- en nadelen. Dat gaat alle kanten op: van Breitling tot Tourby, Yema, DUG Glashütte, GO, Staudt, Oris en een paar klassiekers als een Datejust 1601 of een JLC Reverso.
Nu was ik benieuwd: Welk horloge staat nu al langere tijd (misschien wel jaren) op je verlanglijst, maar iets houdt je tegen om de trekker over te halen. En wat zijn je twijfels?
Ik zal er even 2 uitlichten:
JLC Reverso:
Elke keer als ik er één zie denk ik: wat een klassieker (en deze gast heeft smaak). Toch vind ik hem niet zo enorm bijzonder, en ben ik bang dat ik er verveeld van ga raken. De DUO face modellen (Day/Night) of met Moonphase word ik wild enthousiast van, maar vallen buiten mijn budget. Stel ik koop de ‘betaalbare variant’: ga ik dan alleen maar balen dat ik de ultieme Reverso niet heb?
Yema Wristmaster CMM.20
Het horloge lijkt me interessant op zichzelf, zeker vanwege de prijs en het inhouse movement. Ik twijfel alleen of deze in mijn collectie past. Ik neig meer naar dressy watches, of wat understated horloges die iets quirky’s hebben. Past hij binnen mijn collectie en ga ik hem wel dragen?
ik heb dat met breitling, een mooi merk, steeds als ik voor een horlogewinkel sta en zie ze liggen dan houdt dat me toch enkele minuten extra staan, en toch heb ik ze niet
raar maar waar
Er zijn natuurlijk heel veel horloges waar ik gewoon het budget niet voor heb.
Maar er zijn ook zeker een aantal horloges die ik wel zou willen aanschaffen, en dat ook wel zou kunnen, maar dan toch liever niet het geld daar aan zou willen besteden.
Een TAG Heuer Formula 1 Cal.6 bijvoorbeeld. Of de Sinn 556i.
Niet enkel omdat ik liever niet het geld er aan besteed, maar eerder omdat ik leukere/betere dingen kan doen met het geld. En ook qua horloges, koop ik dan liever twee mooie die op mijn lijst staan, dan (bijvoorbeeld) één van bovenstaande modellen.
Deze Direnzo vind ik waanzinnig cool, stond lange tijd op nummer twee op mijn shortlist. Gemiddeld staan daar 3-5 horloges op, waarvan twee steady. Maar ik heb nog niet de trigger durven overhalen, ook al vind ik het horloge goed bij mij passen.
Ik stel mezelf de vraag: vind ik dit over 3 jaar nog steeds leuk? Daarop antwoord geven wisselt steeds. Feit blijft: Ik ben geen flipperaar, ik ga niet iets kopen om snel weer weg te doen, anders had ik het al gedaan. Door hem op de shortlist te zetten, geeft het wel houvast om andere interessante horloges beter op hun (meer)waarde te kunnen schatten. Het heeft me al geholpen om een aantal impulsaankopen te voorkomen. Er is tenslotte zoveel leuks!
Het grootste nadeel is dat ik hem nog niet in het echt heb gezien, maar ik neig inmiddels ook iets meer naar een saaie “GADA” als eerstvolgende aankoop. Misschien dat als ik die heb, er ruimte is voor een modern horloge met wat eigenwijze trekjes.
Op dit moment zijn dat:
Sinn 556i. Ik weet simpelweg niet welke variant het dan moet worden. Dan neig ik weer naar de zwarte I, dan weer de A, dan weer de I B (de blauwe).
Oris Big Crown Pointer Date. Heb hier eigenlijk hetzelfde als met de 556i. De Oxblood en de Tuxedo vind ik momenteel het mooist.
Maar goed, het heeft allemaal ook geen enkele haast. Ik heb 2 horloges in 14 maanden gekocht sinds ik echt werk ben gaan maken van mijn sluimerende interesse voor horloges. Door veel research en omdat ik wel altijd horloges gedragen heb, heb ik nu een veel beter beeld bij wat me aantrekt, waar ik op moet letten, wat ik graag draag en wat ik wil uitgeven aan deze hobby.
Voorlopig ga ik werken aan het aanschaffen van meer straps voor mijn bescheiden collectie. Dus ik vermoed dat beide horloges voorlopig nog wel op de wishlist blijven.
Die GS kan ik warm aanbevelen als je er eentje vindt, de Omega is ook super cool, maar de Zenith… Ach… Ik ben niet heel erg van de ladder bracelets, en eerlijk gezegd ken ik je verzameling goed genoeg om me af te vragen of dat nou echt nog wat toevoegt.
Mijn shortlist veranderd continu. In 2025 eindelijk de guilloche chronograaf van Staudt van deze lijst kunnen halen en dit jaar de Barnacle van Citizen. Daarnaast staan enkele kort op de wishlist en verdwijnen dan weer uit beeld, soms door te passen, soms door nieuwe releases, etc.
Al lang op de lijst, maar nog niet de knoop doorgehakt geldt voor de Tudor BB58 gmt vanwege het beschikbare budget en de Longines spirit omdat ik geen drie Longines wil bezitten
Hmm…voor mij was dat altijd dé Snowflake. Sinds ongeveer de periode dat ik op HF kwam, rond 2014 denk ik. Nooit van gekomen want de prijs was voor mij wat te hoog. Uiteindelijk begin dit jaar de knoop doorgehakt en een bestelling geplaatst maar die ging niet door vanwege een langere, en vooral onduidelijke daadwerkelijke levertijd. Heel jammer. Maar…inmiddels heb ik wel een prachtig alternatief om de pols…de SBGH299. Kortom, de Snowflake mag weer op de backburner. Of ie er ooit komt…de behoefte wordt iig steeds minder.
Heb ik dan verder nog iets dat er nog niet van is gekomen? Niet echt eerlijk gezegd. Ik zou nog wel eens een Zenith (El Primero) willen proberen.