Welk horloge voor een begrafenis?

Binnenkort moet ik helaas een begrafenis bijwonen (de eerste sinds het horlogevirus mij besmet heeft).

Ik heb een paar chrono’s (één te flashy, de ander alleen in titanium grijstinten), een paar duikers (waarvan de Steinhart Ocean 500 Titanium), en een Bauhaus-hommage van Rodina. De chrono’s vallen volgens mij sowieso af. De duiker van Christopher Ward ook (is met een oranje duikersring :heart_eyes:).

Ergens neig ik naar de Rodina, want dat is ongetwijfeld het meest sobere/stijlvolle horloge in de set. Alleen zijn de Steinhart en mijn pols onafscheidelijk geworden, en is die ‘onderkoelde’ kleurencombinatie van zwart/titanium met de occasionele azuurblauw accenten iets waar ik wel weg mee zou komen. Voor zover ik weet zullen er tussen de aanwezigen ook niet al teveel horlogeliefhebbers zitten :stuck_out_tongue:.

Wat denkt het weldoorlucht publiek alhier?

Ter verduidelijking: de luchtige toon is louter bedoeld om het onderwerp niet zwaarder te maken dan het is, het is geen gebrek naar het overleden familielid in kwestie.

2 likes

Geloof niet dat de nabestaanden enige interesse hebben in het horloge dat je draagt. :neutral_face:

21 likes

Makkelijkst? Geen horloge

2 likes

Ik ben zelf één van de nabestaanden, en ik wil weten wat er past. Dank je voor het begrip.

Dat terzijde, een beetje humor maakt alles verteerbaarder.

1 like

Eentje die 't niet meer tikt zou wel toepasselijk zijn…

11 likes

Beste Stijn, gecondoleerd.

Ik zou zeggen: géén horloge. Op een begrafenis voegt dat weinig toe.
En vergeet niet je telefoon op stil (of uit) te zetten. Was dat zelf eens vergeten, en gelukkig werd ik niet gebeld…

1 like

Volgens mij zijn bruiloften, begrafenissen en formele feestjes normaal gesproken zonder horloge (omdat tijd er bij dergelijke aangelegenheden niet toe doet). Mocht je toch een horloge omdoen dan neig ik naar de Rodina.

offtopic: trouwfoto’s waar de bruidegom met een 50mm+ diesel horloge op staat doen wel echt pijn in de ogen

6 likes

Bedankt Wil. Telefoon staat standaard op stil bij zo’n gelegenheid. Zonder horloge dus.

@Collector bedankt, weer wat bijgeleerd.

1 like

Doe gewoon je Steinhart om, met de mouw van je overhemd er over (als dit past). Een begrafenis is al moeilijk genoeg en ik weet zeker dat de overledene wil dat je je zo prettig mogelijk voelt.

Maar vooral, heel veel sterkte.

6 likes

Doe de Steinhart maar. Ik neem aan dat de begrafenis in Nederland is, dus waarschijnlijk sta je een uur in de stromende regen. Dan is het wel fijn om een waterdicht horloge te hebben.

1 like

Gecondoleerd. Inderdaad geen horloge. En mocht je toch de tijd in de gaten willen houden: kies willekeurig wat, want bij een gelegenheid als deze die in het teken staat van de vergankelijkheid aller dingen, is dit volstrekt onbelangrijk. En niemand die erop zal letten.

2 likes

België. Het weer zal inderdaad niet veel beter zijn :slight_smile: .

Gecodoleerd, maar van een chronograaf zal niemand schande spreken.

3 likes

Gecondoleerd Stijn.

Ik heb helaas al heel wat begrafenissen van dierbaren mee gemaakt en horloges waren daarbij geen aandachtspunt.

Toen mijn zusje werd begraven, een paar jaar geleden, had ik mijn Rolex Datejust om. Netjes onder de mouw van mijn overhemd. Volgens mij mag je bij zo’n gelegenheid gewoon dragen wat je fijn vindt.

Sterkte gewenst!

3 likes

Gecondoleerd.

Doe een horloge om waarvan jij denkt dat bij het zien ervan jijzelf en anderen (voor zover het die anderen opvalt, waarschijnlijk niet) zich beter, maar in ieder geval niet slechter zullen voelen.

Je kunt ook denken aan wat de overleden persoon in kwestie mooi zou hebben gevonden.

3 likes

Gecondoleerd Stijn.

In principe maakt het niet uit wat je draagt denk ik. Ik prefereer zelf wel ingetogen.

Ik heb recent bij de begrafenis van mijn vader en schoonvader mijn Nomos Grau op een zwarte band gedragen:

7 likes

Aangezien mensen tegenwoordig ook geen donker pak, wit overhemd en donkere stropdas meer aandoen op een begrafenis, maakt het volgens mij ook niet uit met wat voor klok je om de arm komt.
Ik ben van de oude stempel, dus kleed mij wel fatsoenlijk voor een begrafenis en draag een ingetogen horloge.

7 likes

Gecondoleerd Stijn!

Ten aanzien van horloge zou ik ook het meest ingetogen horloge dragen.

1 like

Gecondoleerd Stijn

Ik denk er hetzelfde over wat @Gobert schrijft .

1 like

Ik dacht eerst gewoon in donkere kleding te gaan, maar bij nader inzien ga ik toch ook mijn pak bovenhalen. Misschien ben ik gewoon een oude knar aan het worden, wie weet…

1 like