Hallo allen,
Ik hoop dat jullie mij een juiste richting op kunnen sturen, ik ben op zoek naar kwaliteit tussen 300-900 euro, zwart leren band, slank klassiek model, zilver ronde kast, zwarte plaat (of iets heel sjieks creme of donkerblauw), met wat cijfers (niet alleen streepjes), wijzers liefst heel slank, niet te log (heb smalle polsen). Eigenlijk veel id stijl van IWC maar dan betaalbaar.
Ik kom tegen edox, tissot, hamilton (teduur), victorinox, maurice lacrois…zal zo nog wat voorbeelden uploaden als dat mij lukt
Achter deze zit ik al aan, al is waarschijnlijk iemand me voor geweest .
In de sale van diamond point staan ook een paar mooie Oris dressers met een zwarte wijzerplaat al hebben deze louter een datumfunctie terwijl jouw voorbeelden wat meer complicaties hebben.
Oris is een prima merk (Zwitsers, onafhankelijk en met een lange geschiedenis), zeker als je er een leuke korting op kan krijgen.
Wel zijn de meningen over de service vanuit Oris verdeeld, zeker nadat dealers niet of in mindere mate aan vervangingsonderdelen kunnen komen (dus voor sommige reparaties moet je nu naar Oris zelf).
Het onderhoud aan de uurwerken zal volgensmij nogsteeds bij elke horlogemaker kunnen gebeuren omdat Oris modificaties aan het basis uurwerk niet super groot zijn.
Als je echt geen idee hebt wat je wilt kun je beter eerst eens een paar uur op chrono24 rondbladeren. In een draad als deze krijg je 10, 20 of 30 suggesties. Best nuttig, want daar leer je al van. Maar op chrono24 staan 270.000 horloges. Bij geavanceerd zoeken kun je héél veel criteria invullen. (prijsinterval, maten, kleur wijzerplaat, automaat/handopwinder/quatz, materiaal glas, waterdichtheidsrating, nieuw of gebruikt etc.).
Als je een horloge aardig vind, kijk dan ook met google afbeeldingen naar “echte” foto’s. De (vaak) stockfoto’s op chrono24 zijn doorgaans heel matig.
Aan de hand van een “longlist” kun je gerichtere vragen stellen.
Oris is een beetje een liefhebbersmerk, een wat kleiner zelfstandig bedrijf wat al lang bestaat. Waar voor je geld.
Veel mensen die zich in horloges gaan verdiepen heeft bij aanvang deze mening, en een groot deel daarvan stelt die mening later bij, of slaan helemaal om. Seiko is een bijzonder merk kun je wel stellen. Value for money in alle prijsklassen, (en dat gaat van €70 tot zo €400.000, maar vooral ijzersterk zo tot de €8.000. Daar valt €300-€900 dus ook binnen). Laat Seiko desnoods even rusten, maar lees er af en toe eens wat over.
Houd in je achterhoofd dat gebruikt kopen je méér horloge voor je geld kan geven.
Vraag je af of je een automaat of quartz wilt.
Merken met een beetje klassiek aanbod om eens te bekijken: Certina, Tissot, Mido, Hamilton, Junghans, Frédérique Constant en zelfs Maurice Lacrois (quartz of gebruikt valt er wel wat in je budget)